صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۲
کد خبر: 3699
گزارشگر: 213
۱۹۳۶
۰
۰
۴
با نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا جواهر و سنگ های قیمتی

اتحادیه خانه امن همه فعالان خرد و کلان طلا جواهر است/ضرورت ارز آوری و نگاه کارشناسانه تر به صادرات جواهرات و سنگ های قیمتی

اتحادیه خانه امن همه فعالان خرد و کلان طلا جواهر است/ضرورت ارز آوری و نگاه کارشناسانه تر به صادرات جواهرات و سنگ های قیمتی
انگیزه ابتدایی شکل گیری اتحادیه تولیدکنندگان طلا جواهر و سنگ های قیمتی ایران بر آن قرار گرفته تا با شناساندن این عرصه به مسوولان و مردم، این مجموعه خانه امن و رجعتگاهی باشد برای همه دست اندرکاران این صنف تا مشکلاتشان را برای چاره جویی به میان بیاورند و در عین حال در قالب تخصصی و مسوولانه، به ارتقای آن بپردازند..درباره برنامه های بیشتر این اتحادیه و در آستانه برپایی سیزدهمین دوره نمایشگاه این مجموعه در گروه نمایشگاه های بین المللی تهران، با سینا محمدی، نایب رییس اتحاگفت و گویی انجام داده ایم.

انگیزه ابتدایی شکل گیری اتحادیه تولیدکنندگان طلا جواهر و سنگ های قیمتی ایران بر آن قرار گرفته تا ضمن شناساندن هر چه بیشتر این عرصه به مسوولان و مردم، از زوایای مختلف، این مجموعه خانه امن و رجعتگاهی باشد برای همه دست اندرکاران این صنف تا مشکلاتشان را برای چاره جویی به میان بیاورند و در عین حال در قالب اتحادیه تخصصی و مسوولانه، به ارتقای این حوزه مهم عرصه هنر، صنعت کشور بپردازند..درباره برنامه های بیشتر اتحادیه تولیدکنندگان طلا جواهر ایران و در آستانه برپایی سیزدهمین دوره نمایشگاه این مجموعه در گروه نمایشگاههای بین المللی تهران، با سینا محمدی نایب رییس آن گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

سینا محمدی، نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا جواهر، ابتدا درباره فعالیت اتحادیه تولیدکنندگان طلا جواهر و سنگ های قیمتی گفت: این مجموعه چهارمین دوره خود را تجربه می کند و دارای تشکل ملی و شعبه و عاملیت در سراسر کشور است..

اتحادیه طلا و جواهر

وی در ادامه با اشاره به اهداف تشکیل این مجموعه توضیح داد: هدف از تشکیل اتحادیه این است که تولید کنندگان و‌ صادرکنندگان جایگاهی را برای اینکه بتوانند حرفشان را بزنند و مورد توجه قرار بگیرند، داشته باشَند. این گروه در قالب مجموعه های صنفی بودند که سیستم فعالیتشان محدود است؛ اساسنامه خاص خود را دارند که براساس قوانین مجموعه صنفی کشور و سازمان ضمن فعالیت می کنند و حوزه فعالیتشان هم به شهر یا استان محدود می شود و نمی توانند فراتر از آن اقدام کنند..

نایب رییس اتحادیه انجمن طلا و‌ جواهر ایران در ادامه گفت: مبحث تولید، جزو اولویت ها و دغدغه های مسوولان، دولت ها و همه ارکان نظام بوده است و موضوع طلا، جواهر و سنگ های قیمتی نیز حوزه ای استراتژیک و تاثیرگذار است که در همه امور مستلزم نگاه ویژه ای بود و اتحادیه تولیدکنندگان با نگاه حمایت و تسهیل گری براساس قوانین اصل ۴۴ قانون اساسی و فضای بهبود کسب ‌و کار با این هدف شکل گرفت که به صورت اختصاصی به این موضوع ‌توجه شود و مشکلات و معضلات را ببیند و در جهت رفع آن برآید و از سویی در روند بوروکراسی های اداری تسهیل گری شود ؛ البته نه با این نگاه که قانون نادیده گرفته شود..

محمدی با توضیح درباره برنامه های دیگر اتحادیه اضافه کرد: همچنین در نظر داریم همراه با احیای تولید و استفاده خوب از ظرفیت ها در داخل کشور، بستری فراهم شود تا قابلیت های این عرصه را در حوزه های بین المللی نیز معرفی کنیم؛ این در حالی است که کشور ما قدمت ۷ هزار ساله در این حوزه دارد و در اغلب موزه های جهان قطعا آثاری از تولیدات طلا جواهر ایران دیده می شود.. در حوزه سنگ های قیمتی نیز ظرفیت بالقوه دیگری بالغ بر ۱۸ درصد از معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دنیا را دارا می باشیم..البته اغلب در جهان فقط ما را با فیروزه نیشابور می شناسند، اما در ایران سنگ های عقیق،کوارتز و غیره هم داریم که این روزها خوشبختانه به این موضوع توجه شده و سازمان ها و ارگان ها نگاهشان به این بخش نسبت به دوره های قبل از تاسیس اتحادیه که این هنر،صنعت را به عنوان مجموعه ای لوکس می دیدند، تغییر کرده است..

نایب رییس اتحادیه طلا و‌ جواهر با اشاره به برنامه هایی با ساز و کار فرهنگ سازی در عرصه طلا جواهر کشور گفت: در وهله نخست در راستای فرهنگ سازی تلاش کردیم موجودیت ها را به مسوولان محترم بشناسانیم و امروز هم با تلاش دوستان و اساتید در دوره های قبلی ما می توانیم بگوییم که روی ریل قرار داریم و در تلاشیم که رو به جلو حرکت کنیم؛ بر همین اساس برای معرفی و فرهنگ سازی، نمایشگاههایی برگزار می کردیم که امسال سیزدهمین دوره آن برپا خواهد شد؛ نمایشگاه طلا، جواهر، سنگ های قیمتی و صنایع وابسته که در مجموعه نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود و رویدادی بین المللی است که کشورهای دیگر هم در آن شرکت می کنند و فرصت بسیار خوبی است که مسوولان را دعوت می کنیم برای معرفی و به تناسب آن ارزش افزوده این هنر صنعت را نیز می شناسانیم..

وی افزود : در مجموع، آشنایی ها بسیار کمک کننده خواهند بود؛ تا اینکه مسوولان اطلاعاتی نداشته باشند تا در موضوعات تسهیل گری حمایت گری صورت بگیرد..

محمدی همچنین گفت: خوشبختانه این اتفاق تا جایی پیش رفت که در فرمایشات مقام معظم رهبری می شنویم که می گویند تنها صنعت جایگزین نفت، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است. این تولیدات، ارزش افزوده بسیار بالایی دارند و دارای ذخایر غنی هستند و در حوزه اشتغالزایی بسیار کارآمدند ..

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا جواهر درباره ضرورت برنامه ریزی های تخصصی در عرصه طلا و جواهر کشور توضیح داد: در واقع اگر ساز و کار این کالا و حوزه طبق برنامه جلو برود، دارای ظرفیت ایجاد اشتغال، تولید و صادرات خواهد بود و با توجه به اینکه نیروی کار و قیمت تمام شده محصول در کشور با امکاناتی که در اختیار داریم بسیار پایین است، با توجه به قیمت تمام شده برای ما مزیت است و کمک می کند قیمت تمام شده محصول ما پایین باشد و بتوانیم نگاه رقابتی به این حوزه داشته باشیم.
محمدی گفت: در همین راستا تنها به حوزه کشوری اکتفا نکردیم و چندین سال است که میزهای تخصصی طلا را در وزارت صمت ایجاد کرده ایم که استان های مختلف در آن حضور دارند که تصمیم گیری ها ‌و برنامه‌های راهبردی تدوین می شود؛ در واقع ما تنها خوشه تخصصی حوزه طلا جواهر و سنگ های قیمتی در مجموعه شهرک های صنعتی هستیم و از پتانسیل های این مجموعه هم استفاده می کنیم.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره تلاش های برون مرزی اتحادیه نیز توضیح داد: در حال حاضر حدود ۷ سال است که این اتحادیه به طور تخصصی در ۳ آیتم زمانی، اعزام هیات های تجاری به کشورهای مختلف مثل هنگ کنگ، ایتالیا، ترکیه، روسیه و هند و چند کشور دیگر را دارد و تجار ما هر ساله به نمایشگاههای خارجی اعزام می شوند ‌و تاکنون تفاهم نامه هایی را در عرصه بین المللی با این کشورها که صاحب برند هستند، داشته ایم..

وی در پاسخ به این سوال که «با کدام دسته از مسوولان خواهان تعامل بیشتر هستید؟» گفت: حوزه ها مختلف است؛ امروزه از شهرداری گرفته تا اداره استانداری گمرک، بانک مرکزی تا وزارتخانه ها، کارگروه های تخصصی و تکنیکی داریم؛ ارتباط ها برقرار شده ، ولی تعامل ویژه مبحث دیگری است و اگر از کارشناسان هر حوزه استفاده کنیم، بسیار بهتر است..

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که «پیشنهاد اصلی تان به مسوولان چیست؟»، اظهار داشت: پیشنهادها این است که مسوولان عزیز بیایند از ظرفیت های موجود در اتحادیه استفاده کنند. مسوولان شاید نگاه خیلی تخصصی در این حوزه نداشته باشند؛ در حالی که نگاه به این عرصه باید جزئی نگر تر و کارشناسانه تر باشد..

وی در ادامه توضیح داد: ما این آمادگی را داریم که اگر قرار است در حوزه ما تصمیم گیری شود، حتما با حضور کارشناسان این عرصه باشد و از زاویه دید ما به این مساله نگاه کنند؛ چرا که اگر ما مشکل و یا معضلی را مطرح می کنیم ، حتما برای آن راهکار هم داریم و آن راهکار را می توانیم با زبان مشترک به دستور یا فرمان اجرایی تبدیل کنیم..

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت صادرات و کشورهای هدف در بخش طلا و جواهر و سنگ های قیمتی گفت: صادرات از اصلی ترین دغدغه های ما است و فرصت بسیار خوبی است برای ما و با توجه به نوسانات قیمت طلا در داخل و ضعیف شدن قدرت خرید مردم، حضور در بازارهای جهانی یک مزیت است؛ هم برای حمایت از تولید داخل و هم ارز آوری به داخل کشور ..

نایب رییس اتحادیه انجمن طلا و جواهر در ادامه توضیح داد: ولی مساله ای که در روند برنامه ها وجود دارد، این است که در سه گانه بانک مرکزی، گمرک و استاندارد مشکلاتی داریم؛ چرا که سیاست هایشان همسو نیست و امیدواریم بتوانیم به یک زبان مشترک برسیم. در حوزه صادرات استقبال بسیاری از کالاهای ما می شود؛ خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس مشتری ما هستند و البته نمی توان تنها به آن بسنده کرد ..

محمدی در ادامه درباره دیگر اهداف اتحادیه گفت: اتحادیه تولید کنندگان بستر مناسبی برای رفع موانع و مشکلات همه واحدهای تولیدی در همه جای ایران فراهم کرده است و فعالیت اتحادیه معطوف به یک استان و یک نقطه نیست؛ در واقع اینجا خانه امن همه تولید کنندگان و زحمت کشان خرد و کلان دوستان همکار در سراسر کشور است و اعضای هیات مدیره اتحادیه به عنوان خدمتگزاران به دور از شعار و شوآف اینجا هستند که به این امور رسیدگی کنند.. ما دور هم جمع می شویم که صنعتمان را بشناسانبم و تنها در قالب اتحاد این اتفاق رخ می دهد..

وی در پایان با توضیح درباره نیاز به شناسایی ظرفیت ها اظهار کرد: به مسوولانی که با ما سر و کار دارند، پیشنهاد مشخصمان این است که از ظرفیت های موجود و توانمندی های کارشناسان ما در حوزه های مختلف استفاده کنند و صحبت های ما را بشنوند که کمک شایانی هم به خودشان هم مجموعه ما داشته باشند و امیدواریم بتوانیم با همیاری یکدیگر در زیر پرچم جمهوری اسلامی خدمتگزار مردم باشیم./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/21O
اخبار مرتبط
مجتمع «الماس»کریمخان که قرار است به صورت تخصصی و آنلاین به کار طلا، جواهر، سکه، ساعت و صنایع وابسته اختصاص داده شود، در مرکز شهر و خیابان کریمخان قرار دارد.این مجتمع دارای ۱۳۵ واحد اداری ۱۳ طبقه و همچنین ۶ طبقه پارکینگ طبقاتی است.. به همین منظور با سعید رضوی، صاحب جواهر فروشی قدیمی «الهام» در پاساژ «میلاد نور» و کارشناس طلا و جواهر که سابقه خانوادگی طولانی در این صنف دارند، در خصوص مجتمع الماس و وضعیت فعلی قیمت ها در بازار طلا گفت و گوی کوتاهی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: انتظار می‌رفت کاهش ۵۰ دلاری اونس طلا باعث کاهش قیمت طلا و سکه شود ولی با افزایش ارز قیمت سکه نیز افزایش یافت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید