صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۴
کد خبر: 3709
گزارشگر: 213
۱۰۴۰
۰
۰
۲
اظهارات آنتونی بلینکن درباره امنیت اسراییل

وزیر خارجه آمریکا:کنترل بلندی‌های جولان باید در دست اسراییل باشد

وزیر خارجه آمریکا:کنترل بلندی‌های جولان باید در دست اسراییل باشد
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت تا زمانی که بشار اسد در سوریه قدرت را در کنترل دارد و شبه‌نظامیان وابسته به ایران و نیروهای این کشور در سوریه حضور دارند، «کنترل بلندی‌های جولان برای امنیت اسرائیل مهم است».
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت تا زمانی که بشار اسد در سوریه قدرت را در کنترل دارد و شبه‌نظامیان وابسته به ایران و نیروهای این کشور در سوریه حضور دارند، «کنترل بلندی‌های جولان برای امنیت اسرائیل مهم است».
بلندی های جولان
او در مصاحبه‌ای که روز گذشته، از شبکه سی‌ان‌ان پخش شد، تاکید کرد که بحث این که کنترل این بلندی‌ها توسط اسرائیل قانونی است، با بحث نیاز اسرائیل به کنترل این بلندی‌ها، دو موضوع جداگانه است.

دولت ترامپ روز پنجم فروردین امسال در مراسمی در کاخ سفید با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را با امضای فرمانی به رسمیت شناخت.

بلینکن از تایید صریح اقدام دولت ترامپ خودداری کرد و گفت اگر شرایط در آینده تغییر کند، دولت بایدن آن را بررسی می‌کند.

او همچنین با تاکید بر این که از نظر او و رئیس‌ جمهور آمریکا، اورشلیم پایتخت اسرائیل است و قصد ندارند که دوباره سفارت آمریکا را به تل‌آویو برگردانند، در عین حال گفت که موضع دولت بایدن حمایت از تشکیل کشور فلسطین است و از هر گونه مذاکره واقعی در این زمینه حمایت خواهد کرد.

دونالد ترامپ که در دوران ریاست جمهوری‌اش حمایت‌ گسترده‌ای از اسرائیل در زمینه‌های مختلف نشان داد، پاییز سال ۱۳۹۶ با تغییر سیاست ۷۰ ساله آمریکا، اورشلیم را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت شناخت و ساختمان سفارت آمریکا را نیز در اردیبهشت ۹۷ همزمان با هفتادمین سال تاسیس اسرائیل، به اورشلیم منتقل کرد.

مجلس سنای آمریکا نیز روز ۱۷ بهمن، با ۹۷ رای موافق در برابر سه رای مخالف، اصلاحیه حفظ سفارت آمریکا در اورشلیم را تصویب کرد و دولت جو بایدن اکنون عملا موظف است از هر نوع بازنگری احتمالی در این تصمیم خودداری کند.

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان همچنین با حمایت از عادی‌سازی روابط اسرائیل و اعراب گفت توافق بین اسرائیل و کشورهای عربی یک «گام مهم و رو به جلو» است.

او گفت این موضوع برای اسرائیل و صلح مفید است، ولی این توافق‌ها به معنای برطرف شدن مشکلات بین اعراب و اسرائیل نیست و تا رسیدن به صلح نهایی و ایجاد کشور فلسطین فاصله زیادی داریم.

اسرائیل و برخی کشورهای عربی مانند امارات، مصر،‌ اردن و بحرین در ماه‌های گذشته با حمایت دولت ترامپ، به توافقی برای عادی‌سازی روابط و از جمله دایر کردن سفارتخانه در پایتخت‌های یکدیگر دست یافتند.

عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی با واکنش‌های منفی منطقه‌ای روبه‌رو شده و دولت‌های ایران و ترکیه و گروه‌های فلسطینی از اقدام کشورهای عربی به تندی انتقاد کرده‌اند.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه همچنین گفت جو بایدن در طول دوره انتقالی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صحبت کرده و در روزهای آینده نیز گفت‌وگوی تلفنی خواهند داشت.

در روزهای گذشته، رسانه‌های اسرائیلی با شمارش روزهایی که جو بایدن کار خود را در کاخ سفید آغاز کرده، نوشته‌اند که رئیس جمهور جدید آمریکا هنوز با نخست وزیر اسرائیل تماس نگرفته که امری کم‌سابقه و احتمالا حاوی پیامی پنهان برای بنیامین نتانیاهو است./

https://www.asianews.ir/u/21U
اخبار مرتبط
سه دیپلمات اروپایی در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مطرح می‌کند.
زاخی هانگبی، وزیر امور شهرک‌سازی‌ اسرائیل گفت برای اسرائیل چاره‌ای نمانده جز این‌که در آینده «خود به تنهایی به ایران حمله کند».
پلیس هند روز گذشته اعلام کرد که یک انفجار کوچک در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو روی داده و در این حادثه به کسی آسیبی نرسیده است.
رییس ستاد ارتش اسرائیل در هشداری صریح به دولت جو بایدن در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران موسوم برجام گفت که اسرائیل برنامه‌های تازه دیگری را برای حمله به ایران در سال جاری میلادی تدارک دیده است.
همچنانکه که اسرائیل از احتمال تصمیم دولت جو بایدن آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نگران است، کشمکش میان دولتمردان ارشد اسرائیل بر سر پیشبرد نحوه تعامل با دولت جدید آمریکا در ارتباط با ایران نیز آشکار شده است؛ در حالی که بنیامین نتانیاهو با یک نامه‌ رسمی که از طریق مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی، برای بنی گانتز و شمار دیگری از وزیران و مقامات ارشد فرستاده، تاکید کرده که حق تصمیمات در مورد ایران را انحصارا در اختیار خود می‌داند.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل به فرماندهان خود دستور داده است طرح‌های موجود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بازنگری کرده و برای اجرای عملی آنها آماده شوند؛ در حالی که همزمان اسرائیل برای نخستین بار به حوزه فعالیت سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، افزوده می‌شود؛ این فرمان برای تقویت محور اسرائیل و اعراب در رویارویی احتمالی با ایران ارزیابی شده است.
یک گروه ناظر بر تحولات سوریه خبر داد که در حمله هوایی شبانه که احتمالا به دست اسرائیل انجام شده ۴۰ تن از جمله ۳۱ شبه‌نظامی کشته شده‌اند.
بنی گنتس،‌ وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید همزمان با تغییر دولت در آمریکا ممکن است در جبهه تقابل اسرائیل با ایران حوادثی رخ دهد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای بررسی و تصویب ارائه داده‌اند که دولت را مکلف می‌کند دست به اقداماتی جهت «نابودی» اسرائیل تا سال ۱۴۲۰ بزند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید