صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۳
کد خبر: 3711
گزارشگر: 213
۱۱۵۱
۱
۰
۲
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

از توسعه برنامه موشکی ایران جلوگیری می‌کنیم

از توسعه برنامه موشکی ایران جلوگیری می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همچنان از ابزارهای متنوع منع گسترش (تسلیحات) برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر موشک بالستیک ایران و توانایی آن در اشاعه این تکنولوژی به دیگران، از جمله کره شمالی، استفاده خواهیم کرد.

در جریان کنفرانس خبری روزانه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبرنگاری از ند پرایس در خصوص گزارش تازه سازمان ملل درباره همکاری موشکی ایران و کره شمالی پرسید.
موشک های بالستیک ایران
ند پرایس در پاسخ گفت، از آنجا که گزارش سازمان ملل هنوز منتشر نشده است در خصوص آن ابراز نظر نمی‌کنم، اما این حقیقت دارد که ما همچنان از ابزارهای متنوع منع گسترش (تسلیحات) برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر موشک بالستیک ایران و توانایی آن در اشاعه این تکنولوژی به دیگران، از جمله کره شمالی، استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد، (چنین اقداماتی) شامل همکاری با متحدا‌ن‌مان خواهد بود تا از ارسال تجهیزات و تکنولوژی به این برنامه‌ها جلوگیری کنیم، با توجه به تعامل و حضور ما در عرصه‌های چندجانبه، (ما از این فرصت ) برای افزایش آگاهی از فعالیت‌های موشکی ایران و تشویق کشورها برای برداشتن گام‌هایی جهت مقابله با این فعالیت‌ها استفاده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد، سرانجام از تحریم‌های منع گسترش تسلیحات (هسته‌ای)، بر اساس اختیارات داخلی‌مان علیه اشخاص و نهادهای پشتیبانی کننده برنامه موشکی ایران استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه تصریح کرد، به همین دلیل است که گفته‌ایم هدف ما نه تنها این است که ایران به رعایت کامل توافق هسته ای موسوم به برجام بازگردد، بلکه می‌خواهیم در وهله اول برجام را تقویت و طولانی‌تر کنیم و از آن به عنوان سکویی برای توافقات بعدی درباره فعالیت‌های مخرب ایران و از جمله برنامه موشکی بالستیک آن استفاده کنیم.

خبرگزاری فرانسه روز سه گزارش داد، یک گروه از کارشناسان سازمان ملل که بر تحریم‌های کره شمالی نظارت می‌کنند گزارش داده‌اند که ایران و کره شمالی از سال ۲۰۲۰ در زمینه توسعه موشک‌های دوربرد و انتقال قطعات ساخت این موشک‌ها دوباره شروع به همکاری کرده‌اند.

این خبرگزاری که یک نسخه از این گزارش را رویت کرده، نوشت، در این گزارش که ۲۰ بهمن به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده، کره شمالی به نقض صریح تحریم‌های سازمان ملل متهم شده است.

خبرگزاری رویترز نیز ۳۰ آذر در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته بود که ایران و کره‌ شمالی همکاری خود در زمینه یک موشک دور‌برد که نوع آن مشخص نیست را از سر گرفته‌اند، و این همکاری شامل انتقال قطعات حساس است.

در گزارش کارشناسان سازمان ملل تاکید شده است که همکاری‌های ایران و کره‌ شمالی در حالی دوباره آغاز شده است که کره‌ شمالی اقدام به آزمایش کلاهک‌های اتمی جدید برای موشک‌های بالستیک دوربرد کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ هم با اشاره به گزارش کارشناسان سازمان ملل نوشته است که یافته‌های این کارشناسان نشان می‌دهد که «مرکز تحقیقاتی شهید حاجی علی موحد» در ساخت موشک ماهواره‌بر از «کمک و پشتیبانی» متخصصان کره‌ شمالی بهره برده است.

واکنش به اظهارات علوی

ند پرایس در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود به پرسشی در خصوص اظهارات محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این که «هنوز مشخص نیست» که او غیر از دیدگاه خودش، چیزی را مطرح کرده باشد، گفت، ما این اظهارات بسیار نگران کننده را در نظر خواهیم داشت.

وی اضافه کرد، ایران براساس عضویتش در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، ن پی تی، متعهد شده است که هرگز، هرگز، هرگز، به طور دائمی تسلیحات اتمی تولید نکند و چنین تعهدی باردیگر در قالب توافق هسته‌ای (برجام ) مورد تایید قرار گرفته است.

محمود علوی دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی درباره به پرونده هسته‌ای ایران و تحریم‌های ایالات متحده به طور تلویحی هشدار داده بود که جمهوری اسلامی در صورت ادامه فشارها ممکن است به سمت ساخت سلاح هسته‌ای برود.

وزیر اطلاعات ایران گفته بود: «مقام معظم رهبری فتوا داده که سلاح هسته‌ای حرام است اما اگر گربه را در گوشه‌ای گیر بیندازند، ممکن است رفتارش با وقتی که گربه آزاد است فرق کند.»

وی افزوده بود: «اگر ایران را به آن سمت هل بدهند دیگر تقصیر ایران نیست.»

مقامات ایران همواره به فتوای  رهبر جمهوری اسلامی ایران استناد می‌کنند که ساخت سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده است. با این حال غرب و اسرائیل تاکید دارند که برنامه هسته‌ای ایران معطوف به تولید سلاح اتمی است.‎/

https://www.asianews.ir/u/21V
اخبار مرتبط
بیش از ۵۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهوری این کشور، از او خواستند به برجام بازنگردد.
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دولت جو بایدن در حال بررسی راهی برای کم کردن فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های نفتی با حمایت از منابعی مانند وام صندوق بین المللی پول به ایران است.
سه دیپلمات اروپایی در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مطرح می‌کند.
دستور کار نشست جلسه شورای امنیت ملی آمریکا با موضوع زمان بازگشت به برجام این است که آمریکا باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ به برجام بازگردد یا پس از آن.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.
مقام‌های دولت و از جمله مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص شرط واشینگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام واکنش نشان داده‌اند.
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که اعمال سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ نتیجه عکس به همراه داشته است و ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد.
این روزها «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه به صراحت گفته است که ایران در حال تقویت ظرفیت هسته ای است و به همین دلیل تنها احیای برجام کافی نیست و حتما باید علاوه بر این درباره فعالیت های موشکی که جزو برجام نبوده، هم صحبت شود.. در این باره با فریبا هشترودی روزنامه نگار ساکن پاریس گفت و گویی کوتاه انجام دادیم.
همچنانکه که اسرائیل از احتمال تصمیم دولت جو بایدن آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران نگران است، کشمکش میان دولتمردان ارشد اسرائیل بر سر پیشبرد نحوه تعامل با دولت جدید آمریکا در ارتباط با ایران نیز آشکار شده است؛ در حالی که بنیامین نتانیاهو با یک نامه‌ رسمی که از طریق مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی، برای بنی گانتز و شمار دیگری از وزیران و مقامات ارشد فرستاده، تاکید کرده که حق تصمیمات در مورد ایران را انحصارا در اختیار خود می‌داند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
حیدر صالح
۱۴۰۰/۰۳/۱۸
0
0
0

موشک یکی از ضروری ترین دفاع باز دارنده است ایران بدون موشک هدف اماج حملات امریکایی اسرائیلی عربستانی خواهد شد پس موشک دروبردتر و تعداد بیشتر سطح امنیت بالاتر


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید