صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۱:۵۶
کد خبر: 3715
گزارشگر: 213
۸۷۱
۰
۰
۲
انتشار گزارشی در وال‌استریت ژورنال

برخی رسانه های خارجی مدعی خروج ایران از برجام شدند

برخی رسانه های خارجی مدعی خروج ایران از برجام شدند
روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته‌اند که می‌گوید ایران گام‌های جدیدی برای خروج بیشتر از تعهدات برجامی» خود برداشته است.

خبرگزاری رویترز و روزنامه وال‌استریت جورنال مدعی شد به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته‌اند که می‌گوید ایران گام‌های جدیدی برای خروج بیشتر از تعهدات برجامی» خود برداشته است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی
وال‌استریت ژورنال و رویترز روز چهارشنبه ۲۲ بهمن‌ماه به نقل از گزارش آژانس اعلام کردند که ایران آبشارهای جدیدی از نسل پیشرفته‌تر سانتریفوژها را نصب کرده است.

بر اساس برجام، ایران تنها می‌تواند از سانتریفوژهای نسل اول برای غنی‌سازی در مقیاس محدود استفاده کند، اما آژانس می‌گوید ایران پارسال یک آبشار از سانتریفوژهای پیشرفته‌تر «آی آر ۲ ام» را راه‌اندازی و اعلام کرد که سه آبشار دیگر را نیز راه‌اندازی می‌کند.

این گزارش می‌افزاید ایران یکی از سه آبشار جدید را نیز راه‌اندازی کرده و ۳۰ ژانویه، حدود ۱۰ روز، پیش تزریق گاز اورانیوم (هگزافلوراید اورانیوم) به این آبشار نیز انجام شده است.

بر اساس گزارش این دو رسانه، آژانس در ادامه می‌گوید ایران نصب یک آبشار دیگر از سانتریفوژهای پیشرفته را نیز تقریبا تکمیل کرده و نصب چهارمین آبشار نیز آغاز شده است.

بدین ترتیب، اکنون دو آبشار از سانتریفوژهای پیشرفته‌تر «آی آر ۲ ام» در حال غنی‌سازی اورانیوم هستند و دو آبشار دیگر هم در حال نصب هستند.

ایران همچنین موظف است تنها در سایت نطنز اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کند، اما به آژانس اطلاع داده است که در سایت فردو نیز غنی‌سازی را با سانتریفوژهای بسیار پیشرفته‌تر «آی آر ۶» آغاز خواهد کرد.

رویترز می‌گوید اقدامات اخیر ایران سرعت عدول این کشور از تعهدات هسته‌ای را افزایش داده و فشارها بر دولت جو بایدن برای حل معضل هسته‌ای با ایران را افزایش داده است.

هر دو کشور اعلام کرده‌اند که آماده بازگشت به برجام هستند و هر دو کشور می‌خواهند اول طرف مقابل به تعهدات برجامی خود باز گردد.

دولت سابق آمریکا به رهبری دونالد ترامپ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران به اجرا گذاشت. ایران نیز از اردیبهشت ۹۸ به‌صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرد.

در این میان وال‌استریت ژورنال همچنین نوشت که بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران ساخت «اورانیوم فلزی» را آغاز کرده است.

ایران پیشتر از قصد خود برای تولید «اورانیوم فلزی» که در ساخت بمب هسته‌ای نیز کاربرد دارد، خبر داده بود و فرانسه، آلمان و بریتانیا، روز ۲۷ دی، در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به اقدامات هسته‌ای ایران تاکید کرده بودند چنانچه ایران خواستار «حفظ» توافق برجام است، باید تولید اورانیوم فلزی را فورا متوقف کند.

در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی آمده که تولید فلز اورانیوم دارای پیامدهای بالقوه سنگین نظامی است./ 

https://www.asianews.ir/u/21X
اخبار مرتبط
در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امروز ۲۲ بهمن امسال و همزمان با اظهارات مقامات آمریکایی در مورد تلاش برای محدود کردن برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران موشک‌های بالستیک خود را به نمایش گذاشت.
بیش از ۵۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهوری این کشور، از او خواستند به برجام بازنگردد.
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دولت جو بایدن در حال بررسی راهی برای کم کردن فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های نفتی با حمایت از منابعی مانند وام صندوق بین المللی پول به ایران است.
سه دیپلمات اروپایی در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مطرح می‌کند.
دستور کار نشست جلسه شورای امنیت ملی آمریکا با موضوع زمان بازگشت به برجام این است که آمریکا باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ به برجام بازگردد یا پس از آن.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.
مقام‌های دولت و از جمله مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص شرط واشینگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام واکنش نشان داده‌اند.
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که اعمال سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ نتیجه عکس به همراه داشته است و ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد.
این روزها «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه به صراحت گفته است که ایران در حال تقویت ظرفیت هسته ای است و به همین دلیل تنها احیای برجام کافی نیست و حتما باید علاوه بر این درباره فعالیت های موشکی که جزو برجام نبوده، هم صحبت شود.. در این باره با فریبا هشترودی روزنامه نگار ساکن پاریس گفت و گویی کوتاه انجام دادیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید