صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۱:۱۱
کد خبر: 3720
گزارشگر: 213
۱۱۸۴
۰
۰
۲
مشاور نظامی رهبر انقلاب مطرح کرد:

دولت بایدن سیاست ترامپ را ادامه می دهد/آغاز رویکرد تلافی جویانه تهران از 19 فوریه

دولت بایدن سیاست ترامپ را ادامه می دهد/آغاز رویکرد تلافی جویانه تهران از 19 فوریه
سردار حسین دهقان در گفت و گویی با روزنامه گاردین، رویکرد دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا را ادامه سیاست های بین المللی دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا دانست و هشدار داد که تهران در حال آماده سازی اقداماتی تلافی جویانه برای مجبور کردن آمریکا به تغییر مسیر دیپلماتیکش است.

سردار حسین دهقان مشاور رهبری در گفت و گویی با گاردین به تشریح مواضع کشورمان درباره رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به ایران پرداخت.

سردار حسین دهقان

وی در گفت و گویی با روزنامه گاردین، دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا را ادامه سیاست های بین المللی دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا دانست و هشدار داد که تهران در حال آماده سازی اقداماتی تلافی جویانه برای مجبور کردن آمریکا به تغییر مسیر دیپلماتیکش است.

سردار دهقان گفت که واشنگتن در جایگاهی نیست که برای بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته ای پیش شرط تعیین کند و خواستار تضمینی برای این شد که آمریکا در صورت بازگشت به این توافق، باز هم آن را ترک نخواهد کرد.

او در این راستا اظهار کرد: دولت بایدن از دیپلماسی، چندجانبه گرایی و تعامل در عرصه بین المللی و بازگشت به پایبندی به تعهدات بین المللی اش حرف زده بود. اگرچه، هنوز از دولت جدید شاهد همان سیاست هایی هستیم که از تیم ترامپ دیدیم و این شامل عدم لغو تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران، ادامه دادن به بلوکه کردن عایدی نفت ایران در بانک های خارجی هستیم و این در حالی است که ما به این پول برای مبارزه با بیماری همه گیر کرونا نیاز داریم. در کل، این به معنای تداوم ترامپیسم در روابط بین المللی است.

دهقان گفت که ایران از نوزدهم فوریه، تاریخی که ایران برای کاهش دسترسی بازرسان دیده بان هسته ای سازمان ملل به تاسیسات هسته ای معین کرده است، رویه دیپلماسی را تغییر خواهد داد و تاکید کرد که ایران خواستار جبران خسارت آسیب های ناشی از اثر تحریم های این کشور خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز به نقل از ایسنا، او در باره مخالفت دولت قبلی آمریکا با دریافت وام ایران از صندوق بین المللی پول گفت: ما برنامه داشتیم که این وام را صرف مبارزه با بیماری همه گیر کووید-۱۹، خرید دارو و تجهیزات پزشکی کنیم. این به عنوان یکی از اعضای اصلی صندوق بین المللی پول، حق ما است.

سردار دهقان افزود: رویکرد آمریکا موجب شده است ملت ما به آن ها اعتماد نکنند. بنابراین، ما می خواهیم تضمینی دریافت کنیم که آمریکا باز هم توافق را نقض نخواهد کرد. آمریکایی ها در جایگاهی نیستند که برای بازشگت شان به میز مذاکره شرط تعیین کنند. آن ها از توافق تخطی کردند، بنابراین برای بازگشت شان به مذاکرات، ابتدا باید تحریم های یک جانبه و غیرقانونی علیه ایران را لغو کنند و به تعهداشان عمل کنند. سپس ما فرصت این را خواهیم داشت که درباره مسائل پیرامون خسارات و هزینه های به بار آمده به خاطر خروج آمریکا از برجام مذاکره کنیم.

این مقام کشورمان همچین نقش داشتن اروپا به عنوان میانجی بین تهران و واشنگتن را رد کرده و گفت که از زمان خاویر سولانا دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹، اتحادیه اروپا هویت متمایزش را از دست داده است و «واضح بگویم که اروپایی ها دیگر واقعا موضعی مستقل از آمریکا ندارند».

سردار دهقان در واکنش به این سوال که کاندیدا شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران نشانه ای از نظامی کردن امور جامعه ایران است یادآور شد که چرچیل، دو گول و آیزنهاور که همگی افسران پیشین نظامی بودند، برای ریاست دولت های غیرنظامی انتخاب شده بودند و افزود: من فقط یک فرد نظامی نیستم. دانشگاهی هستم، عمدتا در مراکز غیرنظامی تدریس کرده ام، در بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاست خارجی مشاور بوده ام. مدیر بسیاری اط نهادهای اقتصادی بوده ام. تمام ویژگی های یک فرد نظامی را هم در زمینه دقت و وقت شناسی، مدیریت، کار تیمی و ریکردهای هدف مند دارم.

او علاوه بر این تاکید کرد که انتخابش به منزله حکمرانی بر ایران توسط حزبی نظامی نخواهد بود.

سردار دهقان در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد روابط بهتر ایران با عربستان سعودی را می تواند پیش بینی کند، نقل قولی از لرد پالمرستون نخست وزیر قرن نوزدهمی انگلیسی آورد و گفت: ما متحدانی همیشگی و دشمنانی ابدی نداریم. منافعمان هستند که همیشگی و دائمی اند و پیروی از این منافع وظیفه ما است./

https://www.asianews.ir/u/225
اخبار مرتبط
روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته‌اند که می‌گوید ایران گام‌های جدیدی برای خروج بیشتر از تعهدات برجامی» خود برداشته است.
بیش از ۵۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهوری این کشور، از او خواستند به برجام بازنگردد.
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دولت جو بایدن در حال بررسی راهی برای کم کردن فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های نفتی با حمایت از منابعی مانند وام صندوق بین المللی پول به ایران است.
سه دیپلمات اروپایی در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مطرح می‌کند.
دستور کار نشست جلسه شورای امنیت ملی آمریکا با موضوع زمان بازگشت به برجام این است که آمریکا باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ به برجام بازگردد یا پس از آن.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
«گذر از دولت عمیق به یک دولت نظامی» عنوان یادداشتی از دکتر سعید مدنی، جامعه شناس و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی، استاد دانشگاه و روزنامه نگار است که چندی پیش منتشر شد، به این بهانه درباره انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری در ایران با وی گفت و گویی انجام داده ایم
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.
مقام‌های دولت و از جمله مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص شرط واشینگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام واکنش نشان داده‌اند.
وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که اعمال سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ نتیجه عکس به همراه داشته است و ایران با دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله چندانی ندارد.
انتخابات ۱۴۰۰ ایران در راه است و این روزها زمزمه هایی از کاندید شدن نظامی ها در آن شنیده می شود؛ تا آنجا که به عنوان مثال، سردار حسین دهقان، کاندید شدن خود را اعلام کرده و با پیام صلح و آشتی و اصلاح امور پا به میدان گذاشته و بیان کرده که مطیع کامل برنامه های رهبری است.. از سوی دیگر هم احساس می شود که نظامی ها در صورت شرکت در انتخابات سراغ برنامه هایی بروند که خواسته همه گروه‌های داخلی است.​آسیانیوز دراین باره و گمانه زنی در انتخابات 1400، با فائزه هاشمی، فعال سیاسی گفت و گو انجام داده است.
محسن رفیق دوست، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران با دفاع از انتخابات یکی از سپاهیان به عنوان رئیس‌جمهور گفته است اگر یک سپاهی رئیس‌جمهور ایران شود، «یک ساله مشکلات کشور حل می شود؛ این در حالی است که در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس با پیشنهاد یک نماینده مبنی بر ممنوعیت ثبت نام نظامیان در انتخابات مخالفت کردند.
تقارن شب یلدا با میلاد با سعادت اسطوره ی صبر حضرت زینب (سلام الله علیها)‌ و روز پرستار را خدمت همه ی هم میهنان عزیزم به ویژه پرستاران صبور و زحمتکش تبریک عرض می نمایم .
حسین دهقان، فرمانده سابق نیروی هوایی سپاه اعلام کرد که برای انتخابات ریاست ‌جمهوری سال ۱۴۰۰ نامزد خواهد شد و اولین فردی است که رسما نامزدی خود را برای این سمت اعلام کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید