صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۳
کد خبر: 3732
گزارشگر: 213
۲۱۹۶
۰
۰
۱
امروز حوالی ظهر

انفجار عظیم در مرز افغانستان و فرار خودروها به خاک ایران/ده ها تانکر نفت و گاز طعمه آتش شدند

انفجار عظیم در مرز افغانستان و فرار خودروها به خاک ایران/ده ها تانکر نفت و گاز طعمه آتش شدند
امروزشنبه 25 بهمن حوالی ظهر، انفجار مهیبی در نقطه صفر مرزی ایران به سمت گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان رخ داد و در حالی که هنوز از تلفات احتمالی این حادثه خبری در دست نیست، یک مسئول محلی گفته است که تلفات حادثه «زیاد خواهد بود».

ظهر روز شنبه، ۲۵ بهمن، انفجار مهیبی در نقطه صفر مرزی ایران به سمت گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان رخ داد.

انفجار در مرز افغانستان و ایران

در حالی که هنوز از تلفات احتمالی این حادثه خبری در دست نیست، یک مسئول محلی گفته است که تلفات حادثه «زیاد خواهد بود».

خبرگزاری مهر به ‌نقل از روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک، ساعت این انفجار را حدود ۱۲:۳۰ اعلام کرد و نوشت: «یک تانکر گاز در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان منفجر شده است.»

در همین حال گزارش شاهدان عینی در شبکه‌های اجتماعی از «آتش‌سوزی گسترده» خبر دارد.

کاربران در این شبکه‌ها همچنین نوشته‌اند که در پی انفجار، «ده‌ها تانکر حامل مواد سوختی» نیز طعمه آتش شده است.

انفجار در مرز افغانستان و ایران

این خبر ساعتی بعد توسط مقام‌های محلی ولایت هرات تایید شد. به گفته این مقام‌ها، «ده‌ها تانکر نفت و گاز در گمرک اسلام‌قلعه آتش گرفته‌اند».

از سوی دیگر به‌ گفته سخنگوی گمرک، کامیون‌های حامل گاز و سوخت برای ترک محل در حال هدایت هستند و سایر کامیون‌ها نیز در پاسگاه ۱۷ شهریور که بیش از پنج کیلومتر با محل انفجار فاصله دارد، مستقر می‌شوند.

بر اساس گزارش‌های پراکنده تا این لحظه، گمرک منطقه از هلال احمر و سایر نهادهای امدادی و امنیتی برای مهار آتش و انجام اقدامات ضروری و ارسال بالگرد اقدام کرده است.

گزارش شده است که انفجار موجب آتش‌سوزی گسترده‌ای شده و مقام‌های محلی هرات نیز از ایران درخواست همکاری برای مهار آتش‌سوزی کرده‌اند.

برخی خبرگزاری‌ها نیز اعلام کرده‌اند انفجار و آتش‌سوزی «باعث اتصالی در خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت برق وارداتی از ایران به افغانستان شده و جریان برق به ولایت هرات نیز قطع شده است».

رادیو آزادی به نقل از نوراحمد محمدی، مسئول کلینیک اسلام‌قلعه، نوشت که «تلفات آتش‌سوزی احتمالاً زیاد خواهد بود، علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده است».

از دلیل انفجار و عمدی یا سهوی بودن آن هنوز خبری منتشر نشده است.

به گزارش آسیانیوز، رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان‌ رضوی گفت: بلافاصله پس از وقوع انفجار و آتش‌سوزی تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان همه خودروهای ایرانی و خارجی در مرز دوغارون در حال ترک منطقه گمرکی و مرزی هستن تا این ناحیه تخلیه شود.

به نقل از ایرنا سرهنگ حسین میش‌مست توضیح داد: این حادثه ظهر امروز در فاصله ۱۵ کیلومتری از نقطه صفر مرزی ایران در خاک افغانستان سبب انفجار مخازن آب و سوخت موجود در منطقه شده که همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: هم‌اینک با هدایت و نظارت ماموران انتظامی همه خوردوها به سرعت در حال خروج از منطقه مرزی دوغارون هستند.
رییس پلیس راه خراسان‌ رضوی گفت: همچنین پلیس در طول مسیرهای جاده‌ای منتهی به تایباد و مرز دوغارون در شرق این استان خودروهای باری را از ادامه مسیر به سمت منطقه حادثه‌دیده نهی می‌کند.
وی افزود: با این وجود هم‌اینک هیچیک از مسیرهای جاده‌ای خراسان رضوی حتی در محدوده حادثه‌دیده مسدود نیست و تاکنون تصمیم خاصی نیز در این خصوص اعلام نشده‌ است.
ظهر امروز تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه در خاک افغانستان واقع در جوار گذرگاه مرزی دوغارون ایران در شرق خراسان رضوی دچار انفجار و آتش سوزی گسترده شد.

فرار خودروها

همچنین به گزارش خبرنگار ایرنا از تایباد در پی انفجار در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان که علت آن هنوز مشخص نیست، تعداد زیادی خودرو برای فرار از انفجارهای ادامه‌دار از سمت افغانستان در حال ورود به خاک ایران هستند.

این در حالی است که انفجارهای پیاپی همچنان در خاک افغانستان و آتش‌سوزی ناشی از آن با شدت در حال گسترش است.

شنیده‌های تایید نشده از منابع محلی حاکی از احتمال جانباختن دست‌کم ۵۰ نفر در محل تاسیسات گمرگ اسلام‌قلعه در خاک افغانستان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از تایباد، صدا و دود این انفجار بزرگ حوالی ساعت ۱۳ امروز در شهر تایباد واقع در فاصله ۱۸ کیلومتری از مرز دوغارون شنیده شد و هم‌اینک دود عظیم ناشی از انفجار توسط شهروندان تایبادی قابل مشاهده است.

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.
گمرک دوغارون واقع در شهرستان تایباد با یک قرن سابقه فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و مسافر فعال است./



 

https://www.asianews.ir/u/22e
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید