صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۲
کد خبر: 3733
گزارشگر: 213
۷۷۳
۰
۰
۱
وزارت خارجه ایالات متحده در گفت و گویی مدعی شد

آمریکا: فعالیت خطرناک اتمی ایران باید متوقف شود!

آمریکا: فعالیت خطرناک اتمی ایران باید متوقف شود!
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری واشینگتن فری بیکن از ایران خواسته و مدعی شده است که ایران گا‌م‌های خطرناکی را که اخیرا در زمینه اتمی برداشته ، به عقب برگرداند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری واشینگتن فری بیکن با طرح ادعاهایی نسبت به فعالیت هسته ای ایران، خواسته است  ایران«گا‌م‌های خطرناکی» را که اخیرا برداشته، به عقب برگرداند.

نیروگاه بوشهر

واشینگتن فری بیکن می‌گوید، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این اظهارات را در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی در تایید تولید اورانیوم فلزی در کارخانه‌ای در ایران مطرح کرده است.

سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیز روز جمعه ضمن ابراز نگرانی نسبت به اقدام ایران در تولید اورانیوم فلزی، رفتار ایران را مصداق نقض تعهدات خود در چارچوب این توافق دانستند. این کشورها گفته‌اند که اقدامات ایران «گام کلیدی در مسیر تولید سلاح اتمی» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه ۲۳ بهمن ماه به واشینگتن فری بیکن گفته است، «ایران می‌بایست گام‌های خطرناکی را که برداشته به عقب برگرداند و از برداشتن گام‌های تحریک‌آمیز دیگر خودداری کند.»
این مقام دولت جو بایدن همچنین بار دیگر از ایران خواسته است به نقض مکرر تعهدات برجامی خود از جمله ذخیره سازی اورانیوم با غلظت بالا، پایان دهد٬ تا مسیر برای بازگشت دولت آمریکا به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های اقتصادی فراهم شود.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه بار دیگر موضع دولت جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران تکرار کرد.

این مقام آمریکا گفته است٬ اگر ایران به اجرای کامل (توافق هسته‌ای) بازگردد، ایالات متحده نیز همین کار را خواهد کرد و سپس از آن به عنوان زمینه‌ای برای دستیابی به توافقی طولانی‌تر، قوی‌تر و گسترده‌تر برای رفع سایر موارد نگرانی استفاده خواهد کرد.

وی اضافه کرده است، ما با چنین مرحله‌ای فاصله زیاد داریم، (چرا) که ایران در چند جانب تعهدات خود را اجرا نمی‌کند.

روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز و روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشتند که به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته‌اند که می‌گوید ایران گام‌های جدیدی برای «عدول بیشتر از تعهدات برجامی» خود برداشته است.

موارد جدید عدول ایران از تعهدات هسته‌ای شامل آغاز تولید اورانیوم فلزی است که در تولید بمب هسته‌ای نیز کاربرد دارد. همچنین ایران غنی‌سازی اورانیوم توسط سانتریفیوژ های پیشرفته‌تر را آغاز کرده است.

یک روز پس از این گزارش، وزارت خارجه فرانسه هم هشدار داد که گام‌های جدید ایران برای عدول بیشتر از برجام می‌تواند پنجره باز شده دیپلماسی توسط دولت جدید آمریکا در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران را ببندد.

در همین زمینه، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نیز از ایران خواسته است تا «خویشتن‌داری» کرده و «رویکرد مسئولانه» در پیش بگیرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، هم روز چهارشنبه گفته بود، رویکرد ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به سمت دورتر شدن از برجام بوده است.

در همین حال، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران هم گفته است، بدون رفع تحریم‌ها برجام برای جمهوری اسلامی اررشی ندارد.

وی در ادامه خواستار رفع تمامی تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران شده است٬ از جمله تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام وضع شده‌اند.

ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام در دولت دونالد ترامپ و بازگشت تحریم‌های گسترده واشینگتن، از تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب این توافق عدول کرده است.

در آستانه روی کار آمدن دولت جو بایدن، و خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید، مجلس شورای اسلامی در ۱۲ آذر امسال با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، راه را برای کاهش تعهدات باقیمانده ایران باز کرد.

مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت را ملزم کرده است که سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند و اگر تا سوم اسفند سال جاری، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از ایران اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.‎

ضرب الاجلی مد نظر نداریم

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز جمعه در‌ کنفرانس خبری روزانه خود بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده برای حل مساله برنامه هسته‌ای ایران در حال رایزنی نزدیک با متحدان، شرکا و اعضای کنگره است تا اطمینان حاصل کند که آماده برداشتن گام بعدی است و چنین (گامی) را از موضعی قوی بر خواهد داشت.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا این موضوع را در پاسخ به پرسشی در خصوص پایان یافتن مجلس شورای اسلامی برای اجرای پروتکل الحاقی یا ان پی تی مطرح کرد.
 
خبرنگاری از ند پرایس پرسید با توجه به این که تا سوم اسفند ماه یعنی ضرب الاجل مجلس برای پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی و اخراج بازرسان کمتر از ۱۰ روز باقی مانده است، برخی دیپلمات‌ها می گویند، آمریکا بهتر است پیش از پایان این مهلت با ایران وارد گفت وگو شود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه پاسخ خود تصریح کرد، ما هیچ ضرب الاجلی خاصی را مد نظر نداریم. ما به زمانی نگاه می‌کنیم که ما و متحدان‌مان در آن در بهترین موقعیت برای مواجه با این چالش قرار داشته باشیم.
 
ند پرایس تاکید کرد، ناظران نباید دچار این اشتباه شوند که فقدان تعامل مستقیم، به مثابه این است که ما این مساله را اضطراری نمی‌دانیم./
https://www.asianews.ir/u/22f
اخبار مرتبط
سردار حسین دهقان در گفت و گویی با روزنامه گاردین، رویکرد دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا را ادامه سیاست های بین المللی دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا دانست و هشدار داد که تهران در حال آماده سازی اقداماتی تلافی جویانه برای مجبور کردن آمریکا به تغییر مسیر دیپلماتیکش است.
روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته‌اند که می‌گوید ایران گام‌های جدیدی برای خروج بیشتر از تعهدات برجامی» خود برداشته است.
در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امروز ۲۲ بهمن امسال و همزمان با اظهارات مقامات آمریکایی در مورد تلاش برای محدود کردن برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران موشک‌های بالستیک خود را به نمایش گذاشت.
بیش از ۵۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهوری این کشور، از او خواستند به برجام بازنگردد.
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دولت جو بایدن در حال بررسی راهی برای کم کردن فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های نفتی با حمایت از منابعی مانند وام صندوق بین المللی پول به ایران است.
سه دیپلمات اروپایی در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مطرح می‌کند.
دستور کار نشست جلسه شورای امنیت ملی آمریکا با موضوع زمان بازگشت به برجام این است که آمریکا باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ به برجام بازگردد یا پس از آن.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات باید عربستان نیز دخیل باشد.
مقام‌های دولت و از جمله مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص شرط واشینگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام واکنش نشان داده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید