صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۷:۴۵
کد خبر: 3734
گزارشگر: 2
۱۸۷۵
۲
۰
۱۰
این ستاره درخشان را دوباره ببینیم ؛

چرا باید شاهنامه خواند

چرا باید شاهنامه خواند
امروز بیاییم در آسمان ادب فارسی ستاره شاهنامه را رصد کنیم و همراه با شاهنامه‌پژوه خردمند سیامک شیرمردی زیبایی این ستاره درخشان را دوباره ببینیم.

سیامک شیرمردی که پیش از این کتاب جنبه‌های نمایشی کلیله و دمنه را در کارنامه خود دارد این بار برای آشنایی هرچه بیشتر همه علاقمندان فرهنگ و اندیشه‌های کهن ایرانی با شاهنامه این کتاب خواندنی را به رشته تحریر درآورده است .
این کتاب به چرایی مطالعه کتابهای کلاسیک و بویژه شاهنامه می پردازد و با استفاده از منابع متعدد و استفاده از نمادهای بکار برده شده در شاهنامه و شباهتهای آن با موقعیتهای اجتماعی کنونی پلی بین گذشته تاریخی و اساطیری و دنیای امروز زده است تا خواننده پس از مطالعه علاوه بر علاقمندی به این نوع ادبیات ،با توجه به ارجاعات دقیق به منابع مختلف اطلاعات گرانبهایی نیز در مورد جایگاه ادبیات حماسی ایران در جهان بدست آورد و با نظرات بزرگان جهان در مورد شاهنامه آشنا شود.
از نگاه شیرمردی در شاهنامه حضور انسان پر رنگ بوده و برخلاف آنچه اکثرا می پندارند این کتاب فقط داستان جنگها و پیروزیها نیست ، بلکه نمودار فرهنگ ، اندیشه و آرمانهای یک ملت در گذر تاریخ و نموداری واقعی از اندیشه‌های آنان است . در این کتاب ، شما مردمی را می‌بینید که در راه آرمانهای انسانی ، شرافت و فضیلت از خودگذشتگی کرده و در مبارزات با جان‌فشانی ، پیروز شدند ، شکست خوردند ، عاشق شدند ، ساختند ، باختند ، زندگی کردند و در تمامی حالات دادگری و آزادمنشی و میهن دوستی را ارج نهادند . در این کتاب هر چیزی آرمانی بیان شده است ، پهلوان در شاهنامه دارای تمامی خصایل نیک پهلوانی و نجات‌بخشی ، پادشاهان و فرمانروایان دوراندیش و بزرگ‌منش و به فکر بهروزی زیردستان، کشاورزان در بند آبادانی و بطور کل هر کسی در این کتاب به نوعی معرفی شده دارای اعتدال و وفادار و خویشتن‌دار است . شاهنامه ، حماسه تمام اقوام این سرزمین و بیانگر بزرگی‌هاست . و خواندن مکرر آن به ما درس شجاعت ، عفت ، فداکاری و میهن‌پرستی می‌دهد. شاهنامه سرشار از راستی و درستی و میهن‌پرستی و آزادگی و انسانیت و شرافت انسانی بوده و در آن چیزی که برخلاف عقل و منطق بوده نخواهید یافت . سرگذشتهای پهلوانی و تاریخی در شاهنامه ، سرشار از معانی بسیار زیبای فلسفی و اجتماعی و عشق و اخلاق بوده  و با لطیف‌ترین نوع احساسات بشری بیان شده است. شاهنامه آیینه و جلوه‌گاه اندیشه و تفکر ایرانیان باستان است و تقریباً دانشنامه‌ای است که جهـان‌بینـی ایرانیـان کهن را در خود گرد آورده است ؛ بنابراین ، میتوان توقع داشت که نظـر ایرانیـان دربـاره عـدالت و داد در آن بـه تمامی بازتاب یافته باشد ؛ امری که جای جای شاهنامه حکایت از آن دارد و به مناسبتهای گوناگون بـه آن توجـه شده و به لزوم پایبندی به آن نیز سفارش گردیده است.
نشر دنیای نو کتاب (چرا باید شاهنامه خواند) به نگارش سیامک شیرمردی را در ۲۵۶ صفحه رهسپار بازار کتاب کرده است.

جواد لگزیان
https://www.asianews.ir/u/22g
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
راحیل
۱۳۹۹/۱۱/۲۷
5
0
1

کتاب بسیار مفید و عالی 👌��

کیمیا
۱۳۹۹/۱۲/۲۸
5
0
1

کتابی ارزشمند و مفید


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید