صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۹
کد خبر: 3742
گزارشگر: 213
۱۵۳۵
۰
۰
۲
براساس گزارش های شهروندی و میدانی مطرح شد

روی آوردن مردم به خرید نسیه از سوپرمارکت ها/فروش اقساطی برنج و شکر و سیگار!

روی آوردن مردم به خرید نسیه از سوپرمارکت ها/فروش اقساطی برنج و شکر و سیگار!
گزارش های شهروندی و میدانی حاکی از آن است که با افزایش قابل توجه قیمت کالاهای اساسی فروش اقلام ضروری مردم دفتری و اقساطی شده است. به گفته برخی از فروشندگان، اقلام ضروری مردم در سر رسیدها ثبت می‌شود و فروشندگان، مواد غذایی را به متقاضیان نسیه می‌فروشند!

«فروش نسیه ممنوع!» این جمله معروفی است که تا سال‌های گذشته سوپر مارکت‌ها بر سر در مغازه‌شان نصب می‌کردند اما امسال وضعیت متفاوت شده است.
روی آوردن مردم به خرید نسیه
گزارش های شهروندی و میدانی حاکی از آن است که با افزایش قابل توجه قیمت کالاهای اساسی فروش اقلام ضروری مردم دفتری و اقساطی شده است. به گفته برخی از فروشندگان، اقلام ضروری مردم در سر رسیدها ثبت می‌شود و فروشندگان، مواد غذایی را به متقاضیان نسیه می‌فروشند!

حساب دفتری دوباره باب شد
حساب دفتری دوباره برای خرید چه کالاهایی باز شد؟ به گفته فروشنده یکی از سوپرمارکت‌ها در غرب تهران، ماکارانی، رب گوجه فرنگی، تخم‌مرغ، روغن، ماست، شکر و برنج کالاهای ضروری هستند که با گرانی‌های اخیر خرید این اقلام نسیه‌ای شده است.

او در ادامه بیان می‌کند که این حساب دفتری برای کارگران و کارمندان باز شده است. برخی از این اقشار اکثرا کالاهای اساسی را اقساطی می‌خرند و هر بار که پول دست‌شان بیاید، بدهی را تسویه حساب می‌کنند.

به نقل از تجارت نیوز، آنچه نظر هر کسی را در نوشته سر رسیدهای دفتری جلب می‌کند این است که در زمان همه‌گیری ویروس کرونا اقلام جدیدی به سررسید دفتری فروشندگان اضافه شده است، کالاهایی همچون ماسک، شامپو و سیگار

آیا شیوع ویروس کرونا برای مردم هزینه‌بر شده و باعث آب رفتن سفره‌هایشان شده است؟ فروشنده سوپر مارکت در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: باز شدن حساب دفتری موضوع جدیدی نیست. این عمل از قدیم الایام برای مردم محله وجود داشته است. با این تفاوت که در چند سال اخیر با ثبات قیمت‌ها فروشندگان کالا ترجیح دادند که دیگر اقلام ضروری را اقساطی به مردم نفروشند. در پنج سال گذشته حتی تقاضا برای خرید نسیه کالاهای ضروری به نوعی کاهش یافت.

با کاهش تقاضا ما هم ترجیح دادیم در برگه آچار این جمله «فروش نسیه ممنوع شد» را درج و سر در مغازه نصب کنیم.

به گزارش آسیانیوز، در آن زمان اقلام ضروری را تنها به افرادی که نسبت به وضعیت معیشت زندگی‌شان آشنا بودیم نسیه می‌دادیم اما حالا وضعیت معیشت مردم آنقدر نابه‌سامان شده است که دوباره فروش کالاهای اساسی نسیه‌ای شد.

خرید اقساطی کالاهای ضروری واقعی است؟

آیا خرید اقساطی کالاهای ضروری اغلب از سوی مردم محله‌های شرق و جنوب تهران واقعیت دارد؟ به گفته رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها، کاسب‌های قدیم که نسبت به مردم محله آشنا هستند، اقلام ضروری را به مردم نسیه می‌‌فروشند. این اقلام از فروش سیگار است تا محصولات دیگر.

سعید درخشانی به تجارت‌نیوز می‌گوید: قدیم‌ها فروش اقساطی یا نسیه‌ای کالای اساسی زیاد بود حالا با افزایش قیمت کالاها نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. مردم کالاهای اساسی مورد نیازشان را می‌خرند و سر ماه با کاسب محل تصفیه حساب می‌کنند.

مردم محله‌های مختلف درگیر خرید نسیه‌ای
نیمه آذر ماه امسال هم فروش قسطی نان نه‌تنها در رسانه‌های رسمی بلکه در فضای مجازی خبرساز شد. شهروندان برخی مناطق کشور بدهکار نانوایی‌ها شده‌ بودند.
پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد این روزها فروش نسیه‌ای کالاهای اساسی موضوعی نیست که به برخی از قشرها یا محله‌ها تعلق بگیرد. بلکه امسال با گرانی‌های چشم‌گیر مواد غذایی برخی از مردم محله‌های تهران کالای ضروری زندگی‌شان را اقساطی می‌خرند!/


https://www.asianews.ir/u/22n
اخبار مرتبط
خط فقر اعلامی حدود ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان است و هر عددی که در مذاکرات کمیته دستمزد بر سر آن توافق شود نباید از این عدد حداقلی یعنی از ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان کمتر باشد؛ در حالی که آمار‌های تورمی دی ماه 99 نشان می‌دهد که این عدد باید بیش از ۹ میلیون تومان باشد.
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس اظهار داشت: از آنجا که مشکلات قانونی، اقتصادی و تجاری حل نشده است، یارانه نقدی هم مشکلی را حل نمی‌کند. فردی که یارانه نقدی می‌گیرد هم طی مدت کوتاهی آن را خرج می‌کند تا اینکه درصد تورم آن را پوشش دهد و یارانه دیگر اثری نداشته باشد، در واقع صرفا وقت خریده می‌شود.
مجلس انقلابی تصمیم گرفته نرخ ارز را در سال ۱۴۰۰، به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برساند با این استدلال که بساطِ رانتِ ارز ۴۲۰۰ تومانی از جامعه برچیده شود و این در حالیست که همه کارشناسان اقتصادیِ دلسوز طبقه‌ی کارگر هشدار می‌دهند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تثبیت نرخ ارز رسمی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی فاجعه‌ی معیشتی دوسال و چندماهِ اخیر را به اوج می رساند و در مجموع همه فعالان کارگری تاکید دارند که افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد هم دیگر مکفی نیست!
نماینده کارگران در شورایعالی کار، محمدرضا تاجیک می‌گوید: در این شرایط که افزایش صد درصدی مزد نمی‌تواند دستمزد را به خط فقر برساند، متاسفانه در جلسات کمیته مزد، باب جدیدی توسط کارفرمایان گشوده شده است؛ نمایندگان کارفرما به خاطر اینکه حرفی ندارند در جلسه بزنند و هرجور قرار باشد سبد معیشت محاسبه شود، بازهم از دو برابر دستمزد فعلی بیشتر است، به بیراهه می‌روند و مباحث عجیب و غریب مطرح می‌کنند.
رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: امروز دولت علاوه بر مالیات مستقیم، در بخش عمده نیاز مردم نزدیک به 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده به صورت غیرمستقیم دریافت می‌کند. با تلفیق این دو دولت 12 تا 15 درصد از مایحتاج مردم به غیر از اقلام محدود مانند نان برداشت می‌کند؛ در حالی که در بسیاری از صنایع نرخ دستمزد عدد قابل توجهی در قیمت تمام شده است که باید هم به حال کارگر و هم به حال کارفرما گریست.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن اشاره به این که ۹۰ درصد سپرده‌های بانکی در کشور به ۴ درصد جامعه تعلق دارد، از فاصله طبقاتی در کشور و بودجه سال ۱۴۰۰ انتقاد کرد بین کمترین و بیشترین مصرف گوشت در سال به صورت میانگین برای هر نفر در خانواده‌های فقیر یک کیلو گوشت و برای خانواده‌های ثروتمند تا ۹۶ کیلو در سال مصرف وجود دارد.»
قانون اخذ مالیات از خانه های خالی توسط رییس جمهور به دولت ابلاغ شد و بر این اساس حدود ۲ میلیارد تومان هم از محل اخذ مالیات از خانه های خالی برای بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.. در خصوص اینکه چنین اقدامی چه تبعاتی بر بازار ملک خواهد داشت، با مرتضی چگونیان، کارشناس مسکن و ملک گفت و گویی انجام داده ایم.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:‌ با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید طرح‌های معیشتی برای حمایت از افرادی که نیازمند پشتیبانی هستند در نظر گرفته شود.در شرایط التهاب اقتصادی تعیین نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان توسط مجلس ما را به راهبرد معینی برای آینده بازارها و اقتصاد نمی‌رساند مگر آنکه مولفه‌های اثرگذار در اقتصاد مانند پارامترهای سیاسی که بسیار تعیین‌کننده است از شرایط التهابی به پایدار برسد.
با استناد به آنچه مراکز رسمی آماری از بودجه خانوارهای کشور منتشر کرده‌اند، میانگین درآمد خانوار شهری در سال ۹۸ بالغ بر ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و به‌ طور میانگین نیز ۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان هزینه داشته‌اند. در سال گذشته درآمد روستاییان نیز حدود 29 میلیون و 702 هزار تومان بوده؛ در حالی که کارشناسان معتقدند تضعیف قدرت خرید و جهش تورم به‌ خصوص پس از بازگشت تحریم‌ها آن‌قدر شدید بوده که افزایش دستمزدها تاثیر چندانی بر سبد مصرفی و معیشتی افراد نداشته باشند.
در سال ۱۳۹۸ به علت افزایش نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت کالاها، تورم کشور به بالای ۳۹ درصد رسید و سازمان برنامه در گزارش مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال ۱۴۰۰ به تحلیل نرخ تورم پرداخت.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: حقوق کارگران فقط به میزان حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد در ابتدای سال و فقط یک بار افزایش یافته است، اما نرخ تورم و قیمت کالاهای اساسی روز به روز افزایش یافته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید