صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۵
کد خبر: 3749
گزارشگر: 213
۶۴۷۸
۰
۱
۲
مروری بر وضعیت خودکشی زنان و کودکان در ایران در سال های اخیر

خودکشی زنان؛ همسر آزاری یا فقر؟

خودکشی زنان؛ همسر آزاری یا فقر؟
همچنانکه که اظهارات برخی مقام‌های دولت و همچنین جامعه‌شناسان ایران حاکی از افزایش خشونت خانگی و خودکشی‌ میان زنان و کودکان است و رییس سازمان امور اجتماعی گفته است در حوزه خشونت خانگی از سال ۹۰ تا ۹۸ افزایش مشاهده می‌کنیم و ۲۴ درصد معاینات، موارد خشونت خانگی افزایش داشته است، معصومه ابتکار این موضوع را رد کرده و گفته است آمار در ایران بالا نیست.

در حالی که اظهارات برخی مقام‌های دولت و همچنین جامعه‌شناسان ایران حاکی از افزایش خشونت خانگی و خودکشی‌ میان زنان و کودکان است؛ معصومه ابتکار،‌ معاون رییس‌جمهور، می‌گوید آمار ایران در این زمینه بالا نیست.

علل خودکشی زنان؛ همسر آزاری یا فقر؟

 ابتکار روز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در رویدادی با عنوان «زنان،‌ صلح و امنیت پایدار» گفت: «در جامعه ما خشونت خانگی و اجتماعی علیه زنان آمار بالایی ندارد و در مقایسه با سایر کشورها ایران وضعیت بهتری دارد.»

او افزود: «اما حتی یک مورد خشونت علیه زنان هم مذموم است و قابل قبول نیست.»

این اظهارات در حالی است که تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی، یک هفته پیش از این اعلام کرده بود: «در حوزه خشونت خانگی از سال ۹۰ تا ۹۸ افزایش مشاهده می‌کنیم و ۲۴ درصد معاینات ادعایی خشونت خانگی افزایش داشته است.»

علل خودکشی زنان؛ همسر آزاری یا فقر؟

رستم‌وندی همچنین از افزایش ۳۰ درصدی استرس،‌ اضطراب و افسردگی در نتیجه شیوع کرونا و صعود چهار تا پنج درصدی خودکشی در جامعه ایران طی سال‌های گذشته خبر داده بود.

این در حالی است که با افزایش مشکلات اجتماعی و روانی ناشی از بحران‌های معیشتی و بهداشتی در ایران،‌ آمار پزشکی قانونی نشان می‌دهد در سال جاری به صورت میانگین هر روز ۱۵ نفر در اثر خودکشی جانشان را از دست داده‌اند.

روزنامه اعتماد روز اول بهمن‌ماه در همین زمینه گزارشی منتشر و به نقل از یک منبع آگاه در سازمان پزشکی قانونی اشاره کرد آمار خودکشی از ابتدای سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از چهار درصد افزایش داشته است.

از سویی نیز در خردادماه رییس سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۱۲ درصدی موارد کودک‌آزاری و ثبت بیش از ۸۵ هزار مورد همسرآزاری خبر داده بود.

علل خودکشی زنان؛ همسر آزاری یا فقر؟

هشدار درباره خودکشی زنان و کودکان
خالد توکلی،‌ جامعه‌شناس حوزه آسیب‌های اجتماعی، در همین زمینه اعلام کرده آمارخودکشی در استان‌های غربی ایران طی ۲۰ سال گذشته در اثر تعارضات ناشی از فرهنگ سنتی و مردسالارانه افزایش یافته است.

توکلی روز دوشنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد:‌ «خودکشی زنان در مناطق غرب کشور سابقه طولانی دارد و اگر آمار خودکشی ۲۰ سال گذشته این ناهنجاری بررسی شود، آمار خودکشی در بین زنان و دختران در استان‌هایی مانند ایلام، کرمانشاه و کردستان بسیار بالا بوده و در صدر استان‌های کشور قرار داشته‌اند.»

علل خودکشی زنان؛ همسر آزاری یا فقر؟

او «سنتی بودن جامعه» و «حاکمیت‌ ارزش‌های مردسالارانه» را از جمله دلایل این مساله عنوان کرد.

توکلی افزود: «در جوامع سنتی نهایتا مردان ارزش‌ها و هنجارهای مردسالارانه خود را بر زنان تحمیل می‌کنند که باعث سرخوردگی و افسردگی بین زنان و دختران می‌شود و آن‌ها را با بن‌بست‌های عاطفی،‌ ذهنی و شکنندگی در مواجهه با مشکلات سوق می‌دهد.»

این جامعه‌شناس اقدام به خودکشی را «اعتراض» به شرایط و وضعیت موجود عنوان کرد.

توکلی همچنین به بحران کرونا، فقر و بیکاری به عنوان عوامل تشدید خشونت‌های خانگی اشاره کرد و افزود: «یکی دیگر از مسائلی که پدیده خودکشی را حادتر کرده کاهش سن خودکشی است.»

او اضافه کرد: «کودکان و نوجوانان بر اثر پیش پا افتاده‌ترین مسائل و نامرادی‌های زندگی اقدام به خودکشی می‌کنند که متاسفانه خودکشی‌های موفقی هم داشته‌اند.»

این جامعه‌شناس ضمن اشاره به تغییرات در گرایش به خودکشی درباره «وخیم‌تر» شدن این بحران اجتماعی هشدار داد.

طی ماه‌های گذشته اخبار متعددی از خودکشی میان کودکان و دانش‌آموزان منتشر شده است. بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی ایران سهم کودکان از خودکشی‌های سالانه بیش از هفت درصد است./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/22u
اخبار مرتبط
دون ژوان فردی است که قادر به برقراری ارتباط عاطفی عمیق و عشق ورزیدن به شریک جنسی خود نیست و یکی از مهمترین اختلالات شخصیت که منجر به دون ژوانیسم و هرزه گری جنسی در مردان می شود اختلال شخصیت خودشیفته (narcissistic) است.
خشونت علیه زنان دارای معلولیت به ندرت گزارش می‌شود و هنگامی هم که گزارش می‌شوند، موانع متعددی اجرای عدالت را تهدید می‌کند؛ همچنین به نظر می‌رسد مسئولان اجرای قانون، ابزار و تجهیزات لازم برای مقابله با خشونت علیه این زنان را ندارند.
نه فقط ما؛ که باقی مردم جهان هم درباره‌ی هیچ کشوری کمتر از کره شمالی نمی‌دانند و سرزمینی که مدت‌هاست انگار حساب خودش را از جهان جدا کرده و چنان محصور است و دیکتاتوری سرسختی دارد که حتا به زحمت می‌توانیم تصور کنیم به دور از چهار تصویر کلیشه از میدان‌های اصلی پیونگ‌یانگ که بزک و دوزک شده‌اند، این سرزمین واقعا چه شکل و شمایلی دارد و به همان میزان از زندگی مردم عادی و زنان کره شمالی هم بسیار اندک می‌دانیم.
برخی زنان ایرانی تبار آمریکایی که به دلایلی به دلیل مهاجرت خود یا خانواده شان هم اکنون در آمریکا زندگی می کنند، نقش های کلیدی و تعیین کننده ای در برخی کرسی های سیاسی اجتماعی ایالات متحده ایفا کرده اند.
معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری اسلامی ایران از عملکرد لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس (قلعه حسن‌خان) در جریان اعتراض‌های آبان‌ماه سال گذشته دفاع کرد.
براساس یک گزارش لباس‌های بیش از صد هزار زن به صورت دیجیتالی از روی تصاویرشان حذف و در شبکه‌های اجتماعی تهیه و در اینترنت پخش شده است.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا دو قانون مربوط به زنان بومی آمریکا را که با نام «ساوانا» و «نادیده‌گرفته نشدن» شناخته می‌شوند امضا کرد؛ این در حالی است که این قانون تلاش برای برقراری عدالت در حق صدها زن بومی را که ناپدید یا کشته‌ شده‌اند، افزایش خواهد داد.
دو دانشمند زن جایزه نوبل شیمی را به دلیل ایجاد روشی برای ویرایش ژنوم که نوید درمان بیماری‌های ارثی و حتی سرطان در آینده را می‌دهد، به خود اختصاص دادند.
چند امام‌جمعه شهرهای مختلف کشور خواستار ناامن کردن زندگی بخشی از زنان ایرانی که به زعم آنان بدحجاب هستند، شدند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید