صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۴۵
کد خبر: 375
گزارشگر: 1
۶۳۵
۰
۰
۰

مالیات هایی که وصول نمی شوند

حسن فتحی یکی از راه های درآمد هر دولتی خصوصا در کشورهای در حال توسعه، دریافت مالیات است. زیرا مالیات، درآمدی قابل اتکا در هر دولت و کشور است که می تواند هم سبب تقویت عدالت اجتماعی در کشور شود هم چنین راه را به روی افزون طلبی اقشار قدرت طلب و انحصار طلب مسدود کند.

ولی در جهان کشورهایی وجود دارند که از چنین درآمدی محروم هستند و یا این که دولت هایشان قادر به کسب چنین درآمدی نیستند.ایران از کشورهایی است که با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و در راستای کاستن از وابستگی به دلارهای نفتی ، نیاز به دریافت سیستماتیک مالیات داشته و نیازمند حرکت در این راستا می باشد. اما این سوال مطرح است که آیا آنهایی که در ایران درآمدهایشان مشمول مالیات می شود مالیات پرداخت می کنند؟اگرپای صحبت بودجه نویس ها وکارکنان و کارشناسان سازمان های مالیاتی بنشینیم با این واقعیت مواجه خواهیم شد که آنچه در این کشور تاسف بار بوده و اراده ای هم برای مقابله با آن وجود ندارد فرار مالیاتی است که به واقعیتی انکار ناپذیر تبدیل شده است.فرار مالیاتی از معضلاتی است که گریبان ایران را گرفته ودولت و سازمان ها و نهادهای ذیصلاح هم قادر به مقابله با ان نیستند. گفته می شود سالانه در ایران شاهد 120 تا 130 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی هستیم. در حالی که فقط 40 درصد مردم مالیات پرداخت می کنند. یعنی 60 درصد مردم یا مالیات پرداخت نمی کنند یا این که با ترفندهایی سعی می کنند پرداخت مالیات را دور بزنند.آنهایی که دست به فرار مالیاتی می زنند و یا اصولا مالیات پرداخت نمی کنند پردرآمدها وسازمان ها ویا نهادهایی هستند که درآمدهای سرشاری داشته وکنترل بخش عمده ای از اقتصاد کشور را در دست دارند. این سازمان ها و نهادها و یا افراد و مو سسات یا اصولا از پرداخت مالیات معاف هستند و یا این که به دلیل حمایت ها و پشتوانه آهنین از پرداخت مالیات خودداری می کنند در حالی که کارگران و کارمندان که عمدتا زیر خط فقر هستند قبل از دریافت حقوق ودستمزد خود ناگزیر به پرداخت مالیات هستند اما آنهایی که درامدهای میلیاردی داشته و یا از رانت برخوردارند نه تنها مالیات پرداخت نمی کنند بلکه از هر موقعیتی برای کسب درآمدهای مشروع و نامشروع استفاده می کنند.
در کشوری که با مشکلات عدیده اقتصادی دست به گریبان است فرار مالیاتی یا باید امکان پذیر نباشد یا این که با مجازات های سنگین همراه باشد در حالی که در ایران علاوه بر فرار مالیاتی با سازمان ها و نهادها و افرادی مواجه هستیم که از معافیت مالیاتی برخوردار بوده و به صورت قانونی از پرداخت مالیات معاف هستند. این هم طنز قانون در کشوری است که با وجود کمبود و کسری بودجه و مشکلات اقتصادی باید با چنین وضعیت ناگواری در ز مینه مالیات دست به گریبان باشد.

https://www.asianews.ir/u/1o1
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید