صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۶
کد خبر: 3750
گزارشگر: 213
۱۲۲۶
۰
۰
۳
با کیوان ساکت به بهانه اجرای ترانه «سرود کتاب» در نمایشگاه کتاب

منشور موسیقی ایرانی؛ از آرامگاه خیام تا شرق اندوه

منشور موسیقی ایرانی؛ از آرامگاه خیام تا شرق اندوه
کیوان ساکت؛ آهنگساز و نوازنده برجسته تار و سه تار ، نام آشنایی است..او علاوه بر این نویسنده و مدرس دانشگاه و نیز بنیانگذار گروه معروف «وزیری» است که حدود ۶۰ نوازنده در این مجموعه با او همکاری می کنند؛ در حالی که کنسرت های داخل و خارج این هنرمند نیز با استقبال فراوانی مواجه می شوند.. برپایی نمایشگاه کتاب اخیر و اجرای ترانه «سرود کتاب» با صدای فاضل جمشیدی بهانه گفت و گوی ما با ساکت شد.

کیوان ساکت؛ آهنگساز و نوازنده برجسته تار و سه تار ، نام آشنایی است..او علاوه بر این نویسنده و مدرس دانشگاه و نیز بنیانگذار گروه معروف «وزیری» است که حدود ۶۰ نوازنده در این مجموعه با او همکاری می کنند؛ در حالی که کنسرت های داخل و خارج این هنرمند نیز با استقبال فراوانی مواجه می شوند.. برپایی نمایشگاه کتاب اخیر و اجرای ترانه «سرود کتاب» با صدای فاضل جمشیدی بهانه گفت و گوی ما با ساکت شد که در ادامه می خوانید:

 

کیوان ساکت آهنگساز

 
آهنگ «سرود کتاب» را در نمایشگاه با شعر فریدون مشیری و صدای فاضل جمشیدی اجرا کردید .. در این باره کمی برایمان توضیح دهید ..

در وهله نخست می خواهم بگویم که برای مردم فرهیخته سرزمینم در هر نقطه کره زمین بهترین آرزوها را دارم...من و آقای فاضل جمشیدی دیر سالی است که آشنایی داریم و دوستی دیرینه ما از سال ۶۲ آغاز شده است...از همان سال های نخست، نخستین و تنها گروهی که بر سر آرامگاه خیام برنامه زنده اجرا کرد، گروهی بود که در مشهد «صبا» نام داشت و من مسوولیت آهنگسازی و سرپرستی آن را بر عهده داشتم و آقای فاضل جمشیدی که آن موقع دانشجو بودند، به دعوت من از شهر تهران به مشهد آمدند..که به نیشابور رفتیم و برنامه بسیار وزین و به یاد ماندنی را اجرا کردیم..

کیوان ساکت آهنگساز

این را هم بگویم که صدای آقای جمشیدی شبیه صدای هیچکس نیست.. و اگر نگویم مانند ایشان یافت نمی شود، ولی اندک هستند خوانندگان معاصری که صدایشان از کسی تقلید ندارد؛ به ویژه در این چند دهه که به دلیل اشتهار استاد شجریان، خیلی ها به شیوه ایشان تقلید می کردند که البته نمی گویم این موضوع بد یا خوب است... ولی صدای فاضل جمشیدی متعلق به خود اوست ...به همین دلیل از صدای ایشان در ترانه «سرود کتاب» نمایشگاه کتاب استفاده شد. این سرود مانند تصنیف ها یا ترانه های متداول ملی است؛ و نه سنتی.. چون موسیقی ما در مجموع سنتی نیست..

به آلبوم «شرق اندوه» برسیم که هر بار می شنویم اشک بی اختیار بر اندوه ما پرده در می شود .. چه شد که چنین اسمی انتخاب کردید و آلبوم را در دشتی ساختید ؟

البته ابتدا نام انتخاب نشد و در حین کار و تولد آن نام گذاری صورت گرفت.«.شرق اندوه» و دو آلبوم دیگر این مجموعه با نام «شبی با خورشید» و «یادگار خون سرد» در بخش طراحی و نامگذاری با مشورت و در مدیریت پروژه دوست دانشمندم مهندس هوشنگ امیر اردلان انجام شد..
تصنیف دشتی هم به این دلیل گزینش شد که آن را به عنوان آوازی غمناک و حزن انگیز می شناسند؛ در حالی که استاد وزیری نشان داد که موسیقی ایرانی مانند منشوری است که از هر زاویه اش اگر نوری می تابد، از زاویه دیگرش نور متفاوتی بیرون می آید../

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/22v
اخبار مرتبط
یک عضو شورای شهر تهران در واکنش به فرمانداری که نامگذاری خیابانی در تهران به نام شجریان را «غیرقانونی» خوانده، گفت: «برای نامگذاری معابر نیازی به اجازه گرفتن از فرمانداری نیست.»
قسمت دوم گفت و‌گوی ما با محمد عطاردیان درباره کودکی و خاطرات وی از سال های دهه 20 شکل گرفته است. او فعال اقتصادی و پیشکسوت سندیکای مهندسان راه و ساختمان، دارنده مدرک مهندسی رشته راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۸ است و بیش از ۶ دهه در ساخت زیربناهای حیاتی در سراسر ایران ، ساخت هزاران کیلومتر بزرگراه اصلی و فرعی و راه آهن در سراسر کشورمان دارای سابقه است. وی همچنین نقش اصلی احداث بیش از هزاران متر مربع ساختمان های مسکونی و صنعتی را برعهده داشته است..این گفت و گو را بخوانید:
خانواده محمدرضا شجریان صبح جمعه ۲۵ مهرماه به مناسبت هفتمین روز درگذشت او بر مزارش حضور یافتند؛ با این حال علاقه‌مندان او پشت درهای بسته آرامگاه فردوسی ماندند.
حسام‌الدین سراج، خواننده، از لغو مراسم هفتمین روز درگذشت محمدرضا شجریان در تهران با وجود اخذ مجوز و بدون اطلاع قبلی به برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان خبر داد.
پیکر محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، امروز صبح روز شنبه در کنار آرامگاه فردوسی در توس به خاک سپرده شد.
خبر درگذشت محمدرضا شجریان، استاد آواز ایرانی، در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت و رسانه‌های مختلف به گرامی‌داشت مقام هنری و جایگاه اجتماعی او پرداخته‌اند؛ در حالی که وال استریت ژورنال در گزارشی شجریان را «اسوه آواز ایرانی» در وصف تجسم عشق الهی بیان کرد.
مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد شجریان در بهشت زهرا در حالی برگزار شد که جمعیت زیادی همراه با چهره های موسیقی کشور برای بدرقه پیکر استاد محمدرضا شجریان به بهشت زهرا آمده بودند.
محمدرضا شجریان استاد موسیقی و آواز ایران، بار دیگر به دلیل افت سطح هوشیاری و فشار خون به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان جم تهران منتقل شد و در حال حاضر پزشکان در تلاش برای پایدار کردن وضعیت او هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید