صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۲
کد خبر: 3763
گزارشگر: 213
۸۲۳
۰
۰
۲
ایندیپندنت:

مدیرکل آژانس اتمی چرا به تهران سفر می کند؟

مدیرکل آژانس اتمی چرا به تهران سفر می کند؟
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد سفر به ایران برای کمک به یافتن راه حلی مشترک برای این مساله را مطرح کرد؛ در حالی که نماینده ایران در آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود که اجرای پروتکل الحاقی از سه‌شنبه پنجم اسفند متوقف می‌شود و ایران به شرایط قبل از برجام بازمی‌گردد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برنامه تهران برای کاهش چشمگیر همکاری‌ها را به اعضا اطلاع داد.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود که اجرای پروتکل الحاقی از سه‌شنبه پنجم اسفند متوقف می‌شود و ایران به شرایط قبل از برجام بازمی‌گردد.

مدیرکل آژانس اتمی چرا به تهران سفر می کند؟

همزمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد سفر به ایران برای کمک به یافتن راه حلی مشترک برای این مساله را مطرح کرد.

در بیانیه آژانس درباره کاهش تعهدات ایران آمده است: «ایران در تاریخ ۱۵ فوریه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را از ۲۳ فوریه (سه‌شنبه هفته آیندهن) متوقف می‌کند.»

اجرای پروتکل الحاقی امکان بازرسی‌های گسترده‌تر و سرزده از تاسیسات هسته‌ای را فراهم می‌کند. از نگاه جامعه بین‌المللی این نظارت‌ها برای برنامه‌های هسته‌ای ایران که همین حالا هم ماهیت صلح‌آمیز آن مورد تردید قرار دارد، ضروری است.
 
واکنش ایران به هشدار سه کشور اروپای درباره نقض برجام

 آلمان از جمله کشورهایی است که نسبت به تصمیم ایران برای جلوگیری از ورود بازرسان بین‌المللی واکنش نشان داده و آن را غیرقابل قبول توصیف کرده است. با این حال مجموع واکنش‌ها به حرکت ایران در مسیر کاهش تعهدات در برجام چندان تند نبوده است.

ایران از اردیبهشت ۹۸ و در سالگرد خروج آمریکا از برجام روند کاهش تعهدات را آغاز کرد. اما در ماه‌های اخیر و به ویژه در هفته‌های پایانی دولت دونالد ترامپ این روند را با ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی شتاب بخشید.

مقامات کشور یکصدا می‌گویند در حال اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی هستند که با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده است. بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند اقدامات اخیر تهران، تلاش برای بازگرداندن طرف‌ها به میز مذاکره است نه پایان دادن به برجام.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز مصوبه مجلس را «تقویت‌کننده دیپلماسی» توصیف کرده است.

دیگر مسوولان نیز خواستار لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام هستند. موضع کلی و مبهم دولت بایدن نیز این است که با پایبندی ایران به تعهداتش، آمریکا نیز به برجام بازمی‌گردد.

هرچند به نظر نمی‌رسد استراتژی دولت بایدن در قبال ایران در مدت کوتاهی که او بر سر کار آمده به طور کامل شکل گرفته باشد، نشانه‌ها حاکی از آن است که او در مسیر تعامل با جمهوری اسلامی گام برمی‌دارد./

https://www.asianews.ir/u/22K
اخبار مرتبط
علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، با اشاره به مصوبه مجلس یازدهم برای «لغو تحریم‌ها» هشدار داد که اگر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نجنبند، در اسفندماه ایران قطعاً با پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خداحافظی می‌کند.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری واشینگتن فری بیکن از ایران خواسته و مدعی شده است که ایران گا‌م‌های خطرناکی را که اخیرا در زمینه اتمی برداشته ، به عقب برگرداند.
سردار حسین دهقان در گفت و گویی با روزنامه گاردین، رویکرد دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا را ادامه سیاست های بین المللی دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا دانست و هشدار داد که تهران در حال آماده سازی اقداماتی تلافی جویانه برای مجبور کردن آمریکا به تغییر مسیر دیپلماتیکش است.
روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته‌اند که می‌گوید ایران گام‌های جدیدی برای خروج بیشتر از تعهدات برجامی» خود برداشته است.
در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امروز ۲۲ بهمن امسال و همزمان با اظهارات مقامات آمریکایی در مورد تلاش برای محدود کردن برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران موشک‌های بالستیک خود را به نمایش گذاشت.
بیش از ۵۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهوری این کشور، از او خواستند به برجام بازنگردد.
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دولت جو بایدن در حال بررسی راهی برای کم کردن فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های نفتی با حمایت از منابعی مانند وام صندوق بین المللی پول به ایران است.
سه دیپلمات اروپایی در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مطرح می‌کند.
دستور کار نشست جلسه شورای امنیت ملی آمریکا با موضوع زمان بازگشت به برجام این است که آمریکا باید قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ به برجام بازگردد یا پس از آن.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه مبنی بر ضرورت حضور عربستان در مذاکرات جدید با ایران، فرانسه را متهم کرد که نگران فروش تسلیحات خود به کشورهای حوزه خلیج فارس است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید