صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۰
کد خبر: 3792
گزارشگر: 213
۱۴۰۲
۰
۰
۲
بنا به اظهارات رییس کل بانک مرکزی

آزادی پول های مسدود شده از کره جنوبی یا خرید واکسن کرونا؟

آزادی پول های مسدود شده از کره جنوبی یا خرید واکسن کرونا؟
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، از توافق تهران با دولت سئول درباره «نحوه جابجایی و مصرف» بخشی از منابع ارزی مسدودشده بانک مرکزی ایران در کره جنوبی «به مقاصد مورد نظر» خبر داد.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، از توافق تهران با دولت سئول درباره «نحوه جابجایی و مصرف» بخشی از منابع ارزی مسدودشده بانک مرکزی ایران در کره جنوبی «به مقاصد مورد نظر» خبر داد.

همتی روز دوشنبه در یادداشتی در حساب اینستاگرام خود اعلام کرد این توافق در دیدار او با سفیر کره جنوبی در تهران صورت گرفت و «تصمیمات بانک مرکزی در خصوص میزان منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد».

دارایی مسدود ایران در کره جنوبی

در حالی که پیشتر بانک مرکزی ایران میزان پول‌های مسدودشده در کره جنوبی را هفت میلیارد دلار اعلام کرده، همتی میزان دقیق مبلغ مورد توافق را اعلام نکرد.

این منابع ارزی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، در کره جنوبی مسدود شده و پس از توقیف یک نفتکش کره‌ای در آب‌های خلیج فارس از سوی سپاه پاسداران، خبرگزاری رسمی کره جنوبی اعلام کرد تهران یک میلیارد دلار از بدهی‌های خود از سئول را می‌خواهد.

رییس بانک مرکزی ایران همچنین روز دوشنبه پس از دیدار با سفیر کره جنوبی، به طور جداگانه با سفیر ژاپن در تهران دیدار کرد.

او از «بانک‌های مقصد» مورد توافق با کره جنوبی سخنی نگفت، اما نوشت از ژاپن خواسته شده «در خصوص استفاده ایران از منابع ارزی خود و انتقال آنها به سایر مبادی مورد نیاز بانک مرکزی ایران ابتکار عمل داشته باشد».

به نوشته همتی، سفیر ژاپن در این دیدار «پیشنهاد استفاده از منابع موجود برای خرید واکسن کرونا» را مطرح کرده است./

https://www.asianews.ir/u/23b
اخبار مرتبط
رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی، به منظور ایجاد تسهیل در پرداخت‌های الکترونیکی، به زودی، از پروژه استفاده از موبایل برای انجام تراکنش‌های خرید در فروشگاه‌ها‌ و لذا حذف تدریجی استفاده از فیزیک کارت خرید را رونمایی می‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: کره جنوبی به‌دنبال تحویل آمبولانس و دستگاه تست کرونا به جای پول ایران بود.
رییس کل بانک مرکزی مجموع درآمد صادرات نفت ایران طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که دسترسی بانک مرکزی به این منابع نیز «بسیار کمتر» از این مبلغ بوده است.
در حالی که هنوز برند واکسن کرونای خریداری‌شده توسط ایران مشخص نشده، رییس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که این سازمان واکسن کرونای چینی خریداری خواهد کرد؛ در حالی است که واکسن های تایید شده تا 90 و 95 درصد از سوی اغلب کشورهای جهان، شامل واکسن چینی نیست.
رئیس بانک مرکزی ایران امروز پنج‌شنبه در پیامی اینستاگرامی خبر داد که مشکل خرید واکسن کرونا برای کشور رفع شده و واکسن‌ها «در اسرع وقت» به ایران انتقال خواهد یافت؛ این در حالی است این مقام دولتی نه زمان مشخص واردات واکسن را ارائه کرده و نه درباره نوع واکسن جزییاتی را ارایه کرده است.
در ادامه تنش لفظی بین بانک مرکزی ایران و اتاق بازرگانی ایران بر سر «صادرات به نام ۷۰ بی‌خانمان»، یک مقام دیگر اتاق بازرگانی در این موضوع ابراز تردید کرد و در مقابل گفت: دولت اگر می‌تواند دلارهای خودش را به کشور بازگرداند.
بانک مرکزی عراق می‌گوید آزادسازی پول‌ھای بلوکه‌شده ایران در بانک‌ھای این کشور کار چندان آسانی نیست.
با ادامه بحران افزایش قیمت ارز در ایران، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به منظور آزادسازی منابع ارزی ایران به عراق سفر کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید