صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
کد خبر: 3795
گزارشگر: 213
۹۵۱
۰
۰
۱
سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی:

پروتکل الحاقی متوقف شد/ممنوعیت بازید بازرسان از تاسیسات هسته ای ایران

پروتکل الحاقی متوقف شد/ممنوعیت بازید بازرسان از تاسیسات هسته ای ایران
سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می‌گوید که تهران از ساعت ۱۲ شب به وقت محلی، تمام دسترسی‌های فراپادمانی آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را متوقف کرد.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین می‌گوید که تهران از ساعت ۱۲ شب به وقت محلی، تمام دسترسی‌های فراپادمانی آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را متوقف کرد.

 معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای

صدا و سیمای جمهوری اسلامی دوشنبه شب به نقل از كاظم غریب‌آبادی خبر داد ایران «پروتکل الحاقی» را که به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشور بازرسی کنند متوقف کرده است.

نماینده ایران عصر دوشنبه نیز به خبرنگاران در وین گفته بود که «از امشب چیزی به نام تعهدات فراتر از پادمان نداریم و دستورات لازم به تاسیسات هسته‌ای صادر شده است».

اشاره نماینده ایران به متوقف شدن پروتکل الحاقی برای بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای است که ایران بر اساس برجام پذیرفته بود آن را اجرا کند.

 
مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذر امسال تصویب کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی علیه جمهوری اسلامی حذف نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.
 
غریب آبادی دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران در چارچوب برجام را تحویل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده است.

 

همچنین عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در سفر رافائل گروسی به ایران  با بیان اینکه پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود، ولی از برجام خارج نخواهیم شد، گفت که سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران هیچ ارتباطی به تصمیم ایران ندارد و تصمیم ایران اجرا خواهد شد./

https://www.asianews.ir/u/23d
اخبار مرتبط
نمایندگان مجلس ایران با خلاف قانون خواندن توافق ایران و آژانس، خواستار ابطال موقت این توافق توسط قوه قضاییه و رسیدگی به تخلف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، شدند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود، ولی از برجام خارج نخواهیم شد، گفت که سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران هیچ ارتباطی به تصمیم ایران ندارد و تصمیم ایران اجرا خواهد شد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد سفر به ایران برای کمک به یافتن راه حلی مشترک برای این مساله را مطرح کرد؛ در حالی که نماینده ایران در آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود که اجرای پروتکل الحاقی از سه‌شنبه پنجم اسفند متوقف می‌شود و ایران به شرایط قبل از برجام بازمی‌گردد.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز گفت: احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام در دوران ریاست جمهوری جو بایدن مستلزم توافق جدیدی برای چگونگی بازگشت ایران به تعهداتش است. اما نماینده ایران در واکنش گفته است، برای احیای برجام نیازی به سند جدیدی نیست.
در پی گزارش نیویورک‌تایمز درباره طرح گزینه حمله نظامی به سایت هسته‌ای نطنز از سوی دولت دونالد ترامپ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره امنیت بازرسان این آژانس ابراز نگرانی کرد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران در حدی بسیار بالاتر از آنچه متعهد شده، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید