صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۲
کد خبر: 3798
گزارشگر: 213
۴۹۲
۰
۰
۲
مروری بر چرایی افزایش قیمت دلار

چه منافعی بالاتر از زندگی مردم؟/واکنش نمایندگان و لرزه های نرخ ارز معیشت را به خطر می اندازد

چه منافعی بالاتر از زندگی مردم؟/واکنش نمایندگان و لرزه های نرخ ارز معیشت را به خطر می اندازد
واکنش بازار به مواضع نمایندگان مجلس، نرخ ارز، بویژه ارزهایی مانند دلار و یورو همیشه مورد توجه آحاد جامعه و تمام کارگزاران اقتصادی از تولیدکننده و مصرف کننده تا واردکننده و صادرکننده بوده است؛ از همین روی تکانه‌هایی که در اثر تغییر نرخ ارز ایجاد می‌شود، می‌تواند تاثیر بالایی بر فعالیت‌های اقتصادی داشته باشد؛ در حالی که چه منافعی بالاتر از منافع ملی وجود دارد که نمایندگان مجلس را به چنین واکنشی وامی‌دارد؟

پرسش اصلی این است که چه منافعی بالاتر از منافع مردم و ملی وجود دارد که نمایندگان مجلس را به چنین واکنشی وامی‌دارد؟ جالب آنکه این نمایندگان بخوبی از تاثیرات منفی و شوک‌های بعدی افزایش نرخ ارز بویژه در بخش کالا و خدمات آگاه هستند.

موضع نمایندگان درباره پروتکل الحاقی

واکنش بازار به مواضع نمایندگان مجلس نرخ ارز، بویژه ارزهایی مانند دلار و یورو همیشه مورد توجه آحاد جامعه و تمام کارگزاران اقتصادی از تولیدکننده و مصرف کننده تا واردکننده و صادرکننده بوده است. از همین روی تکانه‌هایی که در اثر تغییر نرخ ارز ایجاد می‌شود، می‌تواند تاثیر بالایی بر فعالیت‌های اقتصادی داشته باشد.

متاسفانه در کشور ما به علت نبود سیستم ارزی مشخص، همیشه شاهد بازار ارز ملتهب و جهش‌های ارز بودیم و جالب آنکه در دهه‌های گذشته به خصوص در یک دهه اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بودیم اما در سال‌های اخیر بازه زمانی این جهش‌ها کوتاه‌تر شده بطوریکه در هر یک سال شاهد جهش نرخ ارز هستیم و در آخرین مورد افزایش نرخ دلار تا 32 هزار تومان بود.

اما شاید بیشتر دلیل این موضوع ریشه در تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده از سال 97 دارد که درآمدهای ارزی کشور را تا 60 درصد کاهش داده است. این موضوع در کنار عدم تغییر تقاضاهای ضروری برای ارز، افزایش انتظارات تورمی، عبور حجم نقدینگی از مرز 3 هزار هزار میلیارد تومان، بخش حقیقی نحیف،.... همه باعث شده تا بازار ارز روند بی‌ثباتی را طی کند.

البته اما این روند همیشه تحت تاثیر اخبار سیاسی متاثر بر اقتصاد نیز بوده است بطوری که در روزهای اخیر ، انتشار اخباری مبنی بر آغاز مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا و نیز آزادسازی پول‌های بلوک شده در کره جنوبی و ژاپن موجب واکنش مثبت بازار شد و حتی روز گذشته با کاهش تقریبا 700 تومانی به کانال 23 هزار تومان نیز ورود کرد.

اما این روند با واکنشی که از سوی نمایندگان انقلابی مجلس_ که مدعی‌اند دغدغه زندگی اقشار کم درآمد را داند_ به نوعی وارونه شد. بطوری که از صبح امروز نرخ فروش دلار با ورود به مدار افزایشی و رشد هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به 25 هزار و 219 تومان رسیده که البته دوباره به کانال 24 هزار تومان بازگشته است و در حال حاضر نرخ خرید دلار 24 هزار و 400 تومان است.

بنابراین پرسش اصلی این است که چه منافعی بالاتر از منافع ملی وجود دارد که نمایندگان مجلس را به چنین واکنشی وامی‌دارد؟ جالب آنکه این نمایندگان بخوبی از تاثیرات منفی و شوک‌های بعدی افزایش نرخ ارز بویژه در بخش کالا و خدمات آگاه هستند. نباید فراموش کرد که دهک‌های پایین جامعه به دلیل نیاز تامین نشده کالایی از تورم بالای بخش کالایی تاثیر بالایی می‌پذیرند و این نمایندگان باید پاسخ دهند که هدف از ایجاد فضای ملتهب در بازار ارز که در روزهای اخیر رو به ثبات بود، چیست؟/


https://www.asianews.ir/u/23f
اخبار مرتبط
نمایندگان مجلس ایران با خلاف قانون خواندن توافق ایران و آژانس، خواستار ابطال موقت این توافق توسط قوه قضاییه و رسیدگی به تخلف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، شدند.
علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، با اشاره به مصوبه مجلس یازدهم برای «لغو تحریم‌ها» هشدار داد که اگر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نجنبند، در اسفندماه ایران قطعاً با پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خداحافظی می‌کند.
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی با خبرنگاران گفت: علل تورم در بازار از یک سو ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمن و از سوی دیگر برخی سوء مدیریت‌ها در داخل کشورمان است و امید است با اهتمام و حمایت دولت از تولید داخل و برنامه ریزی مناسب در خصوص تامین کالاهای اساسی، شاهد افت قیمت‌ها باشیم.
با توجه به اتفاق اخیر در خصوص ضرب و شتم، فحاشی، افترا و هتک حرمت به "سرباز وطن" از سوی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، انتظار ما بعنوان حقوق دانان و فعالان سیاسی و اجتماعی عذرخواهی آقای عباسعلی کدخدایی بعنوان سخنگوی شورای نگهبان و ریاست قوه ی مقننه سردار محمد باقر قالیباف است؛ در غیراینصورت تایید انتخاب اصلح افراد در انتخابات زیر سوال خواهد رفت.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره اخبار و فیلم منتشرشده مبنی بر سیلی زدن یک نماینده مجلس به صورت سرباز راهور در خط ویژه، اظهار کرد: مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضائی در این رابطه چه تصمیم‌گیری‌ای خواهد کرد و کار سرباز ما کاملاً درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که فاقد مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه می داد.
مجلس شورای اسلامی ایران در پی عدم رضایت دو نماینده، به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دولت حسن روحانی، دو کارت زرد داد که علت تلاش برای مذاکره با آمریکا سه هفته پس از ترور سردار قاسم سلیمانی‌ فرمانده سابق سپاه قدس از دلایل آن بوده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید