صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۲
کد خبر: 3803
گزارشگر: 213
۳۹۳۷
۰
۰
۵
روز ۱۸ فوریه(یکم اسفند)

مخابره پرهیجان نخستین صداها از مریخ به زمین/فرود مریخ نورد «استقامت» در نزدیکی رودخانه ای قدیمی در سیاره «بهرام»

مخابره پرهیجان نخستین صداها از مریخ به زمین/فرود مریخ نورد «استقامت» در نزدیکی رودخانه ای قدیمی در سیاره «بهرام»
مریخ‌نورد پرسِوِرنس (استقامت) که موفق شد بر سطح کره مریخ فرود بیاید، اکنون اولین صداهایی را که تاکنون بر سطح این سیاره ضبط شده را به زمین ارسال کرده است.

مریخ‌نورد پرسِوِرنس (استقامت) که روز ۱۸ فوریه (یکم اسفند) موفق شد بر سطح کره مریخ فرود بیاید، اکنون اولین صداهایی را که تاکنون بر سطح این سیاره ضبط شده به زمین ارسال کرده است.

مخابره پرهیجان نخستین صداها از مریخ به زمین/2021
به هنگام فرود، یکی از دوربین‌های راکت حامل این سطح‌نورد، و پس از فرود یکی از میکروفون‌ها نیز از کار افتادند اما دوربین‌ها و میکروفون‌های اضافی دیگر کار خود را به خوبی انجام داده‌اند.

در فایل ارسالی به زمین، صدای خود مریخ‌نورد و کمی نیز از صدای محیط شنیده می‌شود. ناسا روز دوشنبه برای اولین بار از ویدیو دریافت شده از مریخ‌نورد «استقامت» به همراه تصاویر رنگی و فایل صوتی یادشده رونمایی کرد.

در نیمه اول ویدئوی زیر صدای ضبط‌شده محیط به اضافه صدای خود مریخ‌نورد شنیده می‌شود و در نیمه دوم، تنها صدای محیط:

در این ویدیو لحظه فرود «استقامت» بر سطح سیاره بهرام دیده می‌شود که طی آن به خاطر نزدیک شدن موتور راکت فرود به خاک مریخ، گرد و خاک زیادی به کنار رانده می‌شود.

«ال چن» که رهبری تیم فرود را برعهده داشته است می‌گوید تصاویر دریافت شده از این سطح‌نورد کیفیتی بسیار عالی دارد و برای افراد این تیم «مثل خواب و خیال است.»

«استقامت» در نزدیکی دلتای یک رودخانه بسیار قدیمی در دهانه برخوردی «جِزِرو» فرود آمده و وظیفه آن جستجوی نشانه‌های زیست میکروسکوپی باستانی بر روی سیاره بهرام است.

این مریخ‌نورد قرار است دو سال آینده را در این دلتای خشک گذرانده و نتایج حفاری خود را در گوشه و کنار انبار کند تا بتوان آنها را با مأموریت‌های فضایی آینده به زمین آورد./

https://www.asianews.ir/u/23h
اخبار مرتبط
کاوشگر استقامت (پِرسیویرَنس) در پایان سفری هفت ماهه و ۳۰۰ میلیون مایلی پنجشنبه ۳۰ بهمن بر سطح کره مریخ فرود آمد و کار خود را برای برداشت نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ جهت جستجو در خصوص آثار گذشته حیات آغاز کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید