صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۸ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۶
کد خبر: 3815
گزارشگر: 213
۸۸۸
۰
۰
۴
به گزارش بلومبرگ و رویترز؛ آمریکا خواستار شد:

تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام

تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام
خبرگزاری‌ بلومبرگ و یک خبرنگار ارشد رویترز در گزارشی مدعی شدند به متن سندی دست یافته‌اند که آمریکا از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد در راستای فشار بر ایران برای عمل به تعهدات هسته‌ای خود، قطعنامه‌ای تصویب کنند.

خبرگزاری‌ بلومبرگ و یک خبرنگار ارشد رویترز در گزارشی مدعی شده اند به متن سندی دست یافته‌اند که آمریکا از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد در راستای فشار بر ایران برای عمل به تعهدات هسته‌ای خود، قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کنند.

تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام
براساس این گزارش ها قرار است اجلاس شورای حکام هفته آینده برگزار شود. این شورا روز ۳۰ خرداد ماه اولین قطعنامه توبیخی علیه ایران را در طول هشت سال گذشته تصویب کرده بود و آن قطعنامه پیشنهاد سه کشور اروپایی در واکنش به جلوگیری ایران از بازدید بازرسان آژانس از دو سایت هسته‌ای مشکوک در ایران بود. ایران بعد از تصویب این قطعنامه به بازرسان آژانس اجازه داد از دو سایت یاد شده بازدید و نمونه‌برداری کنند.

روز دوم اسفند ماه، خبرگزاری رویترز از قول منابع آگاه گزارش داد بازرسان آژانس در دو سایت مشکوک ایران آثار ذرات اورانیوم را کشف کرده و این نهاد بین‌المللی در صدد است تا مقامات ایران را به دلیل عدم ارایه توضیح در این زمینه بازخواست کند.

این گزارش ها مدعی هستند طبق سندی که فرانسواز مورفی از خبرنگاران ارشد رویترز در صفحه توئیتر خود منتشر کرده و خبرگزاری بلومبرگ نیز این سند را تایید کرده، آمریکا از شورای حکام خواسته است نگرانی خود از پیدا شدن ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده ایران را اعلام کرده و از ایران بخواهد درباره منشا این ذرات به آژانس توضیح دهد.

هنوز آمریکا به طور علن درباره این درخواست اعلام موضع نکرده، اما بلومبرگ روز پنج‌شنبه ۷ اسفند گزارش داد دو دیپلمات اروپایی درخواست قطعنامه علیه ایران توسط آمریکا را تایید کرده‌اند.

آمریکا همچنین از اعضای شورای حکام خواسته است «یکصدا و به صورت جدی نگرانی عمیق» خود را از اعمال محدودیت ایران برای بازرسان آژانس و نیز تعلیق پروتکل الحاقی اعلام کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارم اسفند اعلام کرد با تهران به توافق رسیده است که میزان دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران کاهش یابد، ولی طی سه ماه آینده راستی‌آزمایی لازم و بازرسی‌های نظارتی ادامه خواهد داشت.

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از اعمال محدودیت ایران بر فعالیت‌های بازرسان آژانس اظهار «نگرانی شدید» کرد.

آمریکا همچنین از اعضای شورای حکام خواسته ایران را به بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود و پایان دادن به عدول از برجام، همچنین آغاز فوری همکاری کامل با آژانس فرا بخوانند.

ایران می‌گوید تنها بعد از لغو تحریم‌ها آماده بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود است./

https://www.asianews.ir/u/23t
اخبار مرتبط
دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار اعلامیه‌ای از محدودیت‌های اعمال شده توسط ایران بر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای کشور به شدت اظهار نگرانی»کرد.
نمایندگان مجلس ایران با خلاف قانون خواندن توافق ایران و آژانس، خواستار ابطال موقت این توافق توسط قوه قضاییه و رسیدگی به تخلف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، شدند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود، ولی از برجام خارج نخواهیم شد، گفت که سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران هیچ ارتباطی به تصمیم ایران ندارد و تصمیم ایران اجرا خواهد شد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد سفر به ایران برای کمک به یافتن راه حلی مشترک برای این مساله را مطرح کرد؛ در حالی که نماینده ایران در آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود که اجرای پروتکل الحاقی از سه‌شنبه پنجم اسفند متوقف می‌شود و ایران به شرایط قبل از برجام بازمی‌گردد.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز گفت: احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام در دوران ریاست جمهوری جو بایدن مستلزم توافق جدیدی برای چگونگی بازگشت ایران به تعهداتش است. اما نماینده ایران در واکنش گفته است، برای احیای برجام نیازی به سند جدیدی نیست.
در پی گزارش نیویورک‌تایمز درباره طرح گزینه حمله نظامی به سایت هسته‌ای نطنز از سوی دولت دونالد ترامپ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره امنیت بازرسان این آژانس ابراز نگرانی کرد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران در حدی بسیار بالاتر از آنچه متعهد شده، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید