صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۸ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۶
کد خبر: 3818
گزارشگر: 213
۳۰۲۳
۰
۰
۵
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

شهرک های صنعتی و معافیت های مالیاتی

شهرک های صنعتی و معافیت های مالیاتی
تولیدکنندگان و صاحبان صنایع در حالی ۲۰ درصد از اقتصاد کشور را در دست گرفته‌اند که بیشترین نارضایتی را از بابت مالیات‌ها و هزینه‌های جاری دارند.

معافیت‌های مالیاتی یکی از جاذبه‌های درنظر گرفته‌شده برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی است.

گاه دولت از معافیت مالیاتی به عنوان یک ارفاق برای برخی اهداف ایدئولوژیک استفاده می‌کند، اما به دلیل خلاف قاعده‌بودن، لازم است استدلالی قوی برای خروج از قاعده و ضرورت آن به مجلس ارائه کند. البته طبق قانون اساسی، وضع یا بخشودگی یا تخفیف مالیات تنها با مجوز مجلس است، مانند معافیت مالیاتی بخش کشاورزی و صادرات که تنها به دلیل یک اولویت ملی و منافع راهبردی اقتصاد پذیرفته شده است.

شهرک های صنعتی و معافیت های مالیاتی

اگر اعطای معافیت ها با دقت لازم صورت نگیرد، با توجه به اینکه مالیات مهمترین منبع درآمد دولت هاست و از نظر اقتصادی اهمیت به سزایی دارد می تواند برای دولت و اقتصاد کلان کشورها ضررهای جبران ناپذیری داشته باشد.

معافیت مالیاتی برای واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی را می‌توان مهم‌ترین بند پیش‌بینی شده برای این واحدها در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور دانست.

به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی، معدنی، خدماتی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری با مجوز سرمایه‌گذاری از مراجع قانونی ذیربط که در این مناطق هستند در صورتی که از اول سال ۱۳۹۵ برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر شده باشد یا قرارداد استخراج و فروش منعقد کرده باشند، تشویق‌های مالیاتی اعمال می‌شود.

نحوه اعمال مالیات به نرخ صفر برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در شهرک‌های صنعتی و ویژه اقتصادی بدین شرح است که در یک دوره ۱۳ ساله مشمول معافیت مالیاتی از طریق محاسبه مالیات به نرخ صفر هستند. این قاعده مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته است.همچنین در این مناطق، مالیات سال‌های بعد از دوره ۱۳ ساله محاسبه مالیات با نرخ صفر تا زمانی که جمع درآمد مشمول مالیات واحد به دو برابر سرمایه ثبت و پرداخت شده برسد، با نرخ صفر محاسبه می‌شود و بعد از آن مالیات با نرخ‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه خواهد شد.

نحوه اعمال مالیات با نرخ صفر برای شهرک‌های صنعتی و ویژه اقتصادی در سایر مناطق بدین گونه است که در یک دوره هفت ساله مشمول معافیت مالیاتی از طریق محاسبه مالیات به نرخ صفر می‌شوند.

همچنین نحوه‌ اعمال مالیات به نرخ صفر برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی و ویژه اقتصادی که در سایر مناطق هستند بدین گونه است که ۵۰ درصد مالیات‌های بعد از دوره هفت ساله محاسبه مالیات با نرخ صفر زمانی که جمع درآمد مشمول مالیات واحد معادل سرمایه ثبت و پرداخت شده شود با نرخ صفر درصد و ۵۰ درصد باقی‌مانده با نرخ‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه و دریافت می‌شود و بعد از آن نیز ۱۰۰ درصد مالیات متعلقه با نرخ‌های مصوب دریافت خواهد شد./

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/23v
اخبار مرتبط
با افزایش شتابان نرخ ارز و بی ارزش شدن پول ملی، بستری عظیم برای فساد و سوء استفاده سودجویان و اخلالگران بازار به وجود آمد و جذابیتی که صادرات در شرایط فعلی و کسب درآمد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرد منجر به این شد که بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات و مواد اولیه و محصولات را به داخل تزریق نکنند و اهم این تولیدات صرف صادرات و کسب سود و درآمد بیشتر شود.
تخصیص ارز ترجیحی به اقلام اساسی در کنار اعمال برخی سیاست‌های کنترلی و نظارتی در بازار، اگر با هدف کاهش فشار به معیشت خانوار اجرایی شود، در شرایط حاضر شاید بهترین گزینه ممکن باشد.
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست؛ در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد و ارزش در شرایط حساس و بحرانی اقتصاد فعلی کشور، به معنای حفظ یک بنگاه اقتصادی بدون بیکاری نیروی کار و حفظ چرخه تولید بدون وقفه، علیرغم تمام مشکلات و چالش ها از تامین مواد اولیه و ماشین آلات گرفته تا مشکل واردات و تامین ارز و قوانین و مقرارات دست و پاگیر و بازدارنده است.
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد و یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها می‌شویم و همین امر سبب می شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با روبه‌رو می‌شوند.
تولید و مصرف شکلات در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها سابقه‌ای چندان طولانی ندارد اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش در تبریز راه‌اندازی شد. صنایع شیرینی و شکلات در گروه صنایع جدیدی هستند که از آغاز فعالیت آنها در ایران سال‌های زیادی نمی‌گذرد اما این صنعت با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان در بازار، استفاده از فناوری‌های روز در بخش تولید و همچنین نیاز کشورهای همسایه به تامین این محصولات جایگاه خوبی را در بخش تولید و صادرات غیرنفتی کشور به خود اختصاص داده است.
براساس آمارهای جهانی ارزش بازار محصولات شیرینی و شکلات در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده که سهم ایران از این بازار ۵ درصد است و با توجه به ظرفیت های خالی این رقم می تواند تا ۲۰ درصد نیز افزایش یابد و براساس آمارهای رسمی چهارمین ارزش افزوده را در بین صنایع غذایی کشور داشته است؛ این در حالی است که نبود نقدینگی، سرمایه در گردش و رکود حاکم بر جامعه از مشکلات اصلی تولیدکنندگان شکلات در ایران محسوب می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید