صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۸ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۱
کد خبر: 3819
گزارشگر: 213
۱۷۵۹
۰
۰
۵
در پی کشته و زخمی شدن سوخت‌بران

ادامه اعتراضات و درگیری ها در سراوان/ابراز نگرانی آمریکا نسبت به کشته شدگان و قطع اینترنت در سیستان و بلوچستان

ادامه اعتراضات و درگیری ها در سراوان/ابراز نگرانی آمریکا نسبت به کشته شدگان و قطع اینترنت در سیستان و بلوچستان
چهار روز پس از آغاز اعتراض مردم سراوان به کشته شدن چند سوخت‌بر در برخی رسانه ها گزارش‌هایی مدعی شده اند که اعتراض و اعتصاب در شهرها استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد؛ در حالی که وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به ناآرامی های این استان ابراز نگرانی کرده است.

چهار روز پس از آغاز اعتراض مردم سراوان به کشته شدن چند سوخت‌بر در برخی رسانه ها گزارش‌هایی مدعی شده اند که اعتراض و اعتصاب در شهرها استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد. همچنین کمپین فعالان بلوچ گزارش داده که روز گذشته در شهرهای ایرانشهر، زاهدان و جکیگور برخی از کسبه و اصناف اعتصاب کرده بودند؛ این در  حالی است که برخی رسانه ها از درگیری های بیشتر  و کشته شدن تعداد دیگری از سوخت بران در کریم آباد زاهدان در شب گذشته خبر داده اند.

عبدالله عارف، مدیر کمپین فعالان بلوچ، نیز در اظهاراتی مدعی شده که کشته شدن بیش از ۱۵ تن از معترضان، به او و کمپین فعالان بلوچ رسیده است.

ادامه اعتراضات در سراوان/ابراز نگرانی آمریکا

این کمپین در وب‌سایت خود نام ده نفر از سوخت‌برانی را که کشته شده‌اند منتشر کرده، ولی تا کنون کشته شدن چهار نفر شامل سه سوخت‌بر و یک سرباز به طور رسمی از سوی دولت پذیرفته شده است.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان گفته است از سه نفر سوخت‌بری که کشته ‌شده‌اند «دو نفر از آنها در پاکستان و یک نفر در ایران» کشته شده است.

او از «طرح دشمنان» و «اخبار جعلی رسانه‌های معاند» به عنوان عوامل گسترش اعتراض‌ها نام برده و گفته است: «حمله به فرمانداری و بخشداری سراوان در هر جای دنیا رخ داده بود، بسیاری از انسان‌ها کشته می‌شدند اما اینجا این اتفاق نیفتاد.»

با وجود اعلام قبلی مبنی بر اینکه دو نفر در پاکستان کشته شده‌اند، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز گفته است «جسد یک نفر ایرانی» از پاکستان به ایران تحویل داده شده است.

همچنین براساس اخبار رسمی، برخی سوخت‌برها بر اثر تیراندازی ماموران پاکستانی کشته شدند، ولی روز گذشته یک مقام محلی پاکستان تیراندازی گارد مرزی این کشور به سوخت‌بران را تکذیب کرد.

درباره تعداد مجروحان این حوادث نیز گزارش‌های رسمی متعددی منتشر شده است. ملک فاضلی، نماینده سراوان گفته است ۱۰ نفر مجروح شده‌اند.

در خارج از ایران نیز واکنش‌های بین‌المللی به حوادث سراوان بیشتر شده است.

وزارت خارجه آمریکا در حساب فارسی خود با اشاره به این حوادث از گزارش‌های مربوط به قطع اینترنت و خشونت علیه سوخت‌بران و معترضان ابراز نگرانی عمیق کرده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین ایران را به پایبندی به تعهدات خود در قبال حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، از جمله آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز دعوت کرده است.

سازمان دید‌بان حقوق بشر با اشاره به گزارش‌های منتشر شده درباره کشته شدن سوخت‌بران خواستار «تحقیق و تفحص بی‌طرفانه و شفاف» در این زمینه شده است.

گفته شده است ناآرامی‌ها در شهر سراوان پس از آن رخ داد که روز ۴ اسفند، ماموران مرزی به سوی برخی از سوخت‌بران که به محدودیت‌های تازه معترض بودند، شلیک کردند و برخی از آنها کشته و زخمی شدند.

روز ۵ اسفند برخی از مردم شهر سراوان در اعتراض به کشته شدن سوخت‌برها به فرمانداری شهر سراوان حمله کردند که با دخالت پلیس و برخورد با معترضان روبه‌رو شد.

ادامه اعتراضات در سراوان/ابراز نگرانی آمریکا
همچنین سعید تجلیلی، سرپرست فرمانداری سراوان، مردم معترضی را که وارد ساختمان فرمانداری شده بودند «معاندان و اشرار» خوانده است.

براساس برخی گزارش ها در ایران، معمولا در درگیری‌هایی که در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد، به «گروه‌های شرور» و «اشرار مسلح» اشاره می‌کنند./

https://www.asianews.ir/u/23w
اخبار مرتبط
در پی کشتار سوخت‌بران عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با صدور بیانیه‌ای تیراندازی‌ها به سمت این افراد را محکوم کرد و آن را «خلاف شرع و قانون» خواند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید