صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۴
کد خبر: 3825
گزارشگر: 213
۹۳۰
۰
۰
۲
ایندیپندنت:

هشدار بایدن به ایران: مصونیتی وجود ندارد!

هشدار بایدن به ایران: مصونیتی وجود ندارد!
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، شامگاه جمعه به وقت محلی به ایران هشدار داد که مراقب باشد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، شامگاه جمعه به وقت محلی به ایران هشدار داد که «مراقب باشد.»

او که برای بررسی خرابی‌های توفان زمستانی به تگزاس سفر کرده بود، این گفته را در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره پیام حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع گروه‌های هوادار ایران در سوریه ابراز داشت.

بایدن خطاب به ایران گفت: «نمی‌توانید با مصونیت عمل کنید. مراقب باشید.»

پنتاگون روز پنجشنبه از حمله هوایی به زیرساخت‌های متعلق به شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در شرق سوریه خبر داد. اقدامی که پاسخی به حمله‌های راکتی اخیر به منافع آمریکا در عراق است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم، جمعه شب گفت که حمله آمریکا «پیامی برای ایران بود که اقداماتش علیه شهروندان ما، متحدان ما و منافع ما، مصون از پیامد نخواهد بود، و به نظرم پیام ما به‌ خوبی دریافت شد.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درباره این حمله‌ها پیشتر گفته بود: «در مورد کسانی که مورد حمله قرار دادیم اطمینان داریم. همان‌هایی را هدف گرفتیم که به منافع ما در عراق حمله کردند.»

آقای بلینکن جمعه شب گفت: «در ده روز گذشته حملاتی علیه افراد ما، مواضع ما و منافع ما انجام شد، که جان برخی را گرفت و برخی دیگر را زخمی کرد. ما باید هم به این حمله‌ها پاسخ می‌دادیم و هم به تهدیدی ادامه‌دار.»

او افزود: «اقدام ما هدفمند و متناسب بود و مقداری از توانایی‌های این گروه شبه‌نظامی را کاهش داد.»

از سویی، خبرگزاری العربیه به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت: «بایدن اوباما نیست و ایران باز هم مورد حمله قرار خواهد گرفت.»

این منطقه ماه گذشته نیز هدف حمله هوایی گسترده قرار گرفت. حمله‌ای که به اسرائیل نسبت داده شد.

گفت‌و‌گوی پادشاه عربستان و بایدن درباره رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران

همچنین تصمیم به حمله در سوریه به جای عراق به دولت بغداد امکان می‌دهد که تحقیقات بیشتری را درباره حمله ۱۵ فوریه در اربیل که به مجروح شدن سربازان آمریکایی منجر شد، انجام دهد.

این حمله‌های راکتی علیه محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل و فرودگاه اربیل انجام شد. یک پیمانکار غیرآمریکایی کشته شد و چند سرباز آمریکایی مجروح شدند. حمله دیگری نیز در منطقه سبز بغداد و در نزدیکی سفارت آمریکا انجام شد که به آسیب دیدن یک پیمانکار منجر شد. این حمله‌ها به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران نسبت داده شد. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: «رئیس‌جمهور جو بایدن دستور حمله هوایی به زیرساخت‌های متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در شرق سوریه را صادر کرد.»

و افزود: «بایدن برای حمایت از آمریکا و نیروهای ائتلاف اقدام می‌کند. از سوی دیگر ما به گونه‌ای عمل کردیم که سطح کلی خشونت‌ها در شرق سوریه و عراق را کاهش دهیم.»

به گفته کربی، این حمله‌ها تاسیسات متعددی را در منطقه کنترل مرزی منهدم کرده است. گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی شامل کتائب حزب‌الله از این تأسیسات استفاده می‌کردند./

https://www.asianews.ir/u/23C
اخبار مرتبط
شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور از او خواسته‌اند در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، از لغو تحریم‌های ایران خودداری کند.
یک منبع مطلع به رویترز گفته است، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، درصدد است برای نخستین بار پس از ترک کاخ سفید هفته آینده در یک نشست محافظه‌کاران سخنرانی کند.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد سفر به ایران برای کمک به یافتن راه حلی مشترک برای این مساله را مطرح کرد؛ در حالی که نماینده ایران در آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود که اجرای پروتکل الحاقی از سه‌شنبه پنجم اسفند متوقف می‌شود و ایران به شرایط قبل از برجام بازمی‌گردد.
کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «ایران آژانس را از تصمیم خود برای توقف پروتکل الحاقی مطلع کرد، بر این اساس بازرسان از هفته آینده اجازه بازرسی سرزده از تاسیسات هسته‌ای را ندارند.»
علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، با اشاره به مصوبه مجلس یازدهم برای «لغو تحریم‌ها» هشدار داد که اگر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نجنبند، در اسفندماه ایران قطعاً با پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خداحافظی می‌کند.
سنای آمریکا روز شنبه ۲۵ بهمن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را از اتهام «تحریک به شورش» تبرئه کرد.
سردار حسین دهقان در گفت و گویی با روزنامه گاردین، رویکرد دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا را ادامه سیاست های بین المللی دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا دانست و هشدار داد که تهران در حال آماده سازی اقداماتی تلافی جویانه برای مجبور کردن آمریکا به تغییر مسیر دیپلماتیکش است.
بیش از ۵۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رییس جمهوری این کشور، از او خواستند به برجام بازنگردد.
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دولت جو بایدن در حال بررسی راهی برای کم کردن فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های نفتی با حمایت از منابعی مانند وام صندوق بین المللی پول به ایران است.
سه دیپلمات اروپایی در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مطرح می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید