صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۱
کد خبر: 3832
گزارشگر: 213
۱۴۲۲
۰
۰
۳
اظهارات مقام اسراییلی در رویترز و واکنش روزنامه کیهان

ایران به کشتی تجاری اسراییل حمله کرده است/کیهان نوشت شرارت در سوریه پاسخش در دریای عمان بود!

ایران به کشتی تجاری اسراییل حمله کرده است/کیهان نوشت شرارت در سوریه پاسخش در دریای عمان بود!
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که براساس برآوردهای اولیه، ایران مظنون اصلی حمله به یک کشتی باربری اسرائیلی در نزدیکی دریای عمان است؛ در حالی که روزنامه کیهان امروز اعلام کرد که حمله اخیر به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان از سوی نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه نهم اسفند گفته است که براساس برآوردهای اولیه، ایران مظنون اصلی حمله به یک کشتی باربری اسرائیلی در نزدیکی دریای عمان است.

کشتی «ام‌وی هلیوس رِی»، در مالکیت کمپانی «هلیوس رِی» که زیر پرچم باهاما حرکت می‌کرد، ده دقیقه پس از بامداد روز جمعه، هشتم اسفند (به وقت ایران) بر اثر یک سانحه مشکوک در دو نقطه در بدنه سوراخ شد.

حمله ایران به کشتی تجاری اسراییل

بنی گانتز در مصاحبه با شبکه «کان» گفته است: ما باید به تحقیقات خود ادامه دهیم ، اما به طور قطع می‌توان گفت که ایران در تلاش است تا به زیرساخت های اسرائیل صدمه بزند و به شهروندان اسرائیلی آسیب برساند.

وزیر دفاع اسرائیل اضافه کرده است: موقعیت کشتی در زمان حادثه که تقریبا به ایران نزدیک بود، سوءظن در باره دست داشتن تهران را تقویت می‌کند.

بنی گانتز گفته است، در حال حاضر، با توجه به ارزیابی‌های اولیه، با توجه به نزدیکی و زمینه این رویداد - این ارزیابی من است.

وی با این حال بر ضرورت تحقیقات بیشتر در خصوص حمله به این کشتی باری در نزدیکی دریای عمان تاکید کرده است.

شبکه ۱۳ اسرائیل هم گزارش داده است که مقامات امنیتی اسرائیل معتقدند که حمله توسط سپاه پاسداران انجام شده است و در جریان این حمله دو موشک به کشتی «ام‌وی هلیوس رِی» شلیک شده است.

این شبکه اضافه کرده است که کارشناسان تحقیقاتی آمریکا و اسرائیل قرار است در روزهای آینده از این کشتی بازدید کنند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، وضعیت کشتی «ام‌وی هلیوس رِی» خوب است و در جریان انفجارها، کسی از ۲۸ خدمه آسیب ندید. خسارت وارده به کشتی بسیار جزئی ارزیابی شده و تاثیری در حرکت آن ایجاد نکرده است، اما کشتی برای تعمیرات به سمت دبی در حرکت است.

گمانه‌زنی های مختلفی در خصوص دلایل انفجار در بدنه این کشتی اسرائیلی مطرح شده است.

طبق برآوردهای اولیه انجام شده توسط «عملیات تجارت دریایی بریتانیا»، این انفجار به احتمال زیاد نتیجه انفجار مین دریایی بوده است.

اما مقامات وزارت دفاع آمریکا هم به رویترز گفته‌اند، دو حفره ایجاد شده در بدنه این کشتی بالاتر از خط آب است، بنابراین کشتی «ام‌وی هلیوس رِی» با مین دریایی برخورد نکرده است.

در همین حال رسانه‌های اسرائیلی فاش کرده‌اند که کشتی متعلق به رامی اونگار، یک دوست نزدیک رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل است.

از  اونگار در کشورش به عنوان یک «غول کشتیرانی» در امور بازرگانی نام برده می‌شود.

مالک کشتی اما ارتباطی میان بروز این سانحه با اسرائیلی بودن خود قائل نشده و این رویداد را بخشی از ادامه تنش میان ایران و آمریکا دانسته است.

این در حالی است که روزنامه کیهان امروز  اعلام کرد که حمله اخیر به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان از سوی نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
 
این روزنامه در شماره یک‌شنبه خود اعلام کرد انفجار یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان نتیجه حمله نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است و با اشاره به اینکه این حمله پاسخ حمله آمریکا و اسرائیل به پایگاه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه، است، نوشت: «شرارت در سوریه و عراق پاسخش را در یمن و دریای عمان گرفت.»
در همین حال سایت «مشرق‌نیوز» نوشته‌ای از علیرضا تقوی‌نیا، یک تحلیلگر، را بازنشر کرده که می‌گوید: «دست هسته‌های مقاومت در نقاط حساس و آبراه‌های مهم برای ضربه زدن به منافع رژیم صهیونیستی (اسرائیل) کاملا باز است و دریای سرخ، خلیج فارس، دریای عمان، دریای عربی و مدیترانه برای اسرائیلی‌ها می‌تواند هر لحظه ناامن شود.»

خرداد سال ۱۳۹۸ در اوج تنش میان ایران با دولت وقت آمریکا، دونالد ترامپ، در حوزه تنگه هرمز، چند نفتکش در آب‌های دریای عمان با مین‌های چسبان یا شلیک اژدر آسیب دید که ارتش و دولتمردان ارشد آمریکا، ایران را عامل آن معرفی کردند. کشورهای غربی، اسرائیل و عربستان آن زمان از موضع آمریکا حمایت کردند.
https://www.asianews.ir/u/23I
اخبار مرتبط
یک کشتی مخصوص حمل خودرو، متعلق به شرکت «هلیوس رِی» اسرائیل که با پرچم باهاما حرکت می‌کرد، در دریای عمان دچار انفجار شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همچنان از ابزارهای متنوع منع گسترش (تسلیحات) برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر موشک بالستیک ایران و توانایی آن در اشاعه این تکنولوژی به دیگران، از جمله کره شمالی، استفاده خواهیم کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت تا زمانی که بشار اسد در سوریه قدرت را در کنترل دارد و شبه‌نظامیان وابسته به ایران و نیروهای این کشور در سوریه حضور دارند، «کنترل بلندی‌های جولان برای امنیت اسرائیل مهم است».
سه دیپلمات اروپایی در گفت و گو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مطرح می‌کند.
زاخی هانگبی، وزیر امور شهرک‌سازی‌ اسرائیل گفت برای اسرائیل چاره‌ای نمانده جز این‌که در آینده «خود به تنهایی به ایران حمله کند».
پلیس هند روز گذشته اعلام کرد که یک انفجار کوچک در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو روی داده و در این حادثه به کسی آسیبی نرسیده است.
رییس ستاد ارتش اسرائیل در هشداری صریح به دولت جو بایدن در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران موسوم برجام گفت که اسرائیل برنامه‌های تازه دیگری را برای حمله به ایران در سال جاری میلادی تدارک دیده است.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل به فرماندهان خود دستور داده است طرح‌های موجود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بازنگری کرده و برای اجرای عملی آنها آماده شوند؛ در حالی که همزمان اسرائیل برای نخستین بار به حوزه فعالیت سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، افزوده می‌شود؛ این فرمان برای تقویت محور اسرائیل و اعراب در رویارویی احتمالی با ایران ارزیابی شده است.
یک گروه ناظر بر تحولات سوریه خبر داد که در حمله هوایی شبانه که احتمالا به دست اسرائیل انجام شده ۴۰ تن از جمله ۳۱ شبه‌نظامی کشته شده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید