صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۱
کد خبر: 3856
گزارشگر: 213
۱۳۲۴
۰
۰
۳
در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران مطرح شد

برگزاری دادگاه برای وقایع آبان ۱۳۹۸

برگزاری دادگاه برای وقایع آبان ۱۳۹۸
دادگاه لاهه اعلام کرده است که در نامه‌ای به سفیر جمهوری اسلامی ایران با طرح ادعاهایی خواستار ارائه مدارک درباره وقایع آبان ۱۳۹۸ شده است.
همزمان با سالگرد اعتراضات آبان ۱۳۹۸، سه سازمان «با هم علیه اعدام»، «عدالت برای ایران» و «حقوق بشر ایران» به همراه گروهی از فعالان حقوق بشر اعلام کردند که در شهر لاهه هلند «دادگاه بین المللی مردمی آبان»‌ را برای رسیدگی به سرکوب این اعتراضات برگزار می‌‌کنند.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان قرار بود ماه گذشته در لاهه هلند برگزار شود٬ اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از قوانین مربوط به کرونا سفرهای بین‌المللی، این دادگاه به تیرماه سال ۱۴۰۰ موکول شده است.

«دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان» در بیانیه روز سه شنبه خود ضمن طرح برخی ادعاها بیان کرده است که خواستار احضار برخی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران شده است.

در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ که سال گذشته با حضور مردم در خیابان‌های ده‌ها شهر، به روایت برخی خبرگزاری ها مانند رویترز ۱۵۰۰ نفر کشته شدند. سازمان عفو بین‌الملل تاکنون مدعی شده است که  اسامی ۳۰۴ نفر از قربانیان را منتشر و تاکید کرده است که تعداد جان‌باختگان بیشتر از این برآورد است.

در «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان»‌ قضاتی از کشورهای آفریقای جنوبی، آمریکا، اندونزی، انگلیس، لیبی و کانادا حضور خواهند داشت.

براساس برخی اخبار رسانه های جهانی دولتمردان ایران تاکنون گزارش رسمی و دقیقی درباره آمار جان‌باختگان و بازداشت‌شدگان این اعتراض‌ها ارائه نداده‌اند و قوه قضاییه کماکان در حال رسیدگی به پرونده معترضان آبان ۹۸ است./
https://www.asianews.ir/u/245
اخبار مرتبط
آن لینده، وزیر خارجه سوئد، اعلام کرد که جایزه نوبل آلترناتیو به این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی اهدا شده است.
سه منبع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایالات متحده تا هفته آینده تحریم‌هایی را علیه ایرانیانی که در سرکوب اعتراضات آبان سال گذشته نقش داشتند، وضع خواهد کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانست و همچنین بر همه‌گیری کرونا در جهان که ایران را پیش از هر کشور دیگر به پیشرو آمار کرونا در خاورمیانه تبدیل کرد، اشاره داشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید