صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۸:۵۵
کد خبر: 3857
گزارشگر: 213
۸۹۷
۰
۰
۴
در معاملات امروز

دلایل افت پالایش و دارا یکم

دلایل افت پالایش و دارا یکم
در بورس امروز ۲۹۰میلیارد تومان دارا یکم و ۲۱۰میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به هزار و ۴۴۰میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی در این صندوق‌ها ۱۲۵میلیارد تومان بود.

در بورس امروز ۲۹۰ میلیارد تومان دارا یکم و ۲۱۰ میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به هزار و ۴۴۰میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی در این صندوق‌ها ۱۲۵میلیارد تومان بود.

حقیقی‌ها معادل ۵۳میلیارد تومان واحدهای صندوق امین یکم را از حقوقی‌ها خریدند (۲۲.۳درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق پاداش سهامداری توسعه (سپاس) را به ارزش پنچ میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۵۵.۳درصد معاملات).

جدول

دارندگان صندوق سرمایه گذاری در سهام افق ملت رشد ۱.۴درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق آوای معیار (آوا) با زیان ۳.۵ درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۴.۸ درصد) در رابطه با صندوق دارا یکم در تابلو معاملات نقش ببندد.

به نقل از اقتصادآنلاین،دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۵۰۰میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۳۵درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از میان صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا، اکثر توجهات به صندوق پشتوانه طلای لوتوس با نماد طلا معطوف بود و بیشترین افزایش قیمت (۰.۹درصد) به نام صندوق پشتوانه طلای کیان (گوهر) ثبت شد.

جدول
کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم هزار و ۴۴۰میلیارد تومان رسید و ورود پول حقیقی ۱۲۵میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود سه هزار و ۸۲۰میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی ۷۵۵میلیارد تومان بود./


https://www.asianews.ir/u/246
اخبار مرتبط
بورس امروز با تعادلی نسبی در عرضه و تقاضا شروع به کار کرد اما در ادامه روند معاملات تقاضا در شاخص‌سازان افزایش یافت و با مثبت مواجه شد. اما آینده بورس چه خواهد شد؟ چه سناریوهایی مطرح است؟
با تداوم روند اصلاحی قیمت سهام و از آن بدتر کاهش نقدشوندگی سهام و قفل شدن سرمایه‌های در صف فروش، باز هم بازار بهانه‌جویی‌ها درخصوص دلایل متوقف نشدن این روند نزولی داغ شده است و این‌بار گویا صاحبان تریبون‌های مجازی، دیواری کوتاه‌تر از اوراق دولتی نیافته‌اند؛ به اصطلاح کارشناسانی که قصد دارند عرضه‌ اوراق دولتی را به‌عنوان مقصر اصلی روزهای منفی بورس تهران معرفی کنند.
ایران در سال ۹۹ روزگار متفاوتی را پشت سر گذاشت و روند حوادث به گونه‌ای غیرقابل‌پیش‌بینی پیش رفت؛ ویروس کرونا که البته تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داد، زندگی ایرانیان را هم با دشواری‌های فراوان روبه‌رو کرد، اما هجوم مردم به سمت بورس و راه‌یافتن اصطلاحات بازار سرمایه به زندگی روزمره مردم یکی از پدیده‌های سال ۹۹ در جامعه ایران بوده‌ است؛ در حالی که از ماه‌ها پیش ورق برگشت و نه‌تنها سودهای حاصل‌شده که حتی سرمایه مردم هم از بین رفت.
چندی پیش علی دهقان‌دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر دامنه نوسان توسط شورای عالی بورس خبر داد و گفت:مقرر شده تا دامنه نوسان خرید و فروش سهام از ۲۵ بهمن ماه از منفی دو تا مثبت ۶ درصد تغییر کند.
مدیر عامل شرکت فرابورس ایران گفت: اکنون سه شرکت در مرحله عرضه اولیه هستند اما براساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال شاهد عرضه اولیه حتمی دو شرکت در فرابورس خواهیم بود.
معاملات هفته گذشته چندان با روند امیدوار کننده همراه نبود ولی کارشناسان عقیده دارند بورس در هفته پیش‌رو در وضعیتی رو به رشد قرار خواهد گرفت.
شرکت تولیدی و صنعتی درخشان تهران با نماد پدرخش اطلاعیه‌ای مبنی بر صدور مجوز افزایش سرمایه در سامانه کدال منتشر کرد. براساس این اطلاعیه تقاضای افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی شرکت تولیدی و صنعتی درخشان تهران در سازمان حسابرسی مورد بررسی قرار گرفت.
با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، مقرر شد؛ اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک ها طی هفته پیش رو عملیاتی شود.
هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور روان سازی و تعدیل معاملات در بازار سرمایه، هشت بند را به تصویب رساند.
در آغاز معاملات امروز بازار سهام شاخص کل بورس تهران با افتی ۱٫۹ درصدی مواجه شده تا همچنان روند نزولی هفته گذشته خود را دنبال کند؛ در حالی که شب گذشته خبرهایی در خصوص حمایت از بازار سهام به گوش رسیده بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید