صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۳
کد خبر: 3864
گزارشگر: 213
۱۰۴۰
۰
۰
۴
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان:

ضرورت اجرای حداقل دستمزد بیش از 5 میلیون

ضرورت اجرای حداقل دستمزد بیش از 5 میلیون
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان گفت: «در طی سال‌های اخیر همیشه موقع تعیین دستمزد کمترین را اعلام نموده‌اند و طی چند سال اخیر هر سال فاصله تورم و حداقل دستمزد بیشتر شده است.»

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان، گفت: «در طی سال‌های اخیر همیشه موقع تعیین دستمزد کمترین را اعلام نموده‌اند و طی چند سال اخیر هر سال فاصله تورم و حداقل دستمزد بیشتر شده است.»

به گزارش آسیانیوز به نقل از ایلنا در گیلان، باتوجه به اعلام رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی به عنوان نرخ سبد معیشت کارگران از سوی کمیته دستمزد شورای عالی کار، نظر رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان را در این خصوص جویا شدیم.

ضرورت اجرای حداقل دستمزد بیش از 5 میلیون اسفند 99

 

آقای خوالگر لطفا بفرمائید که درباره  سبد هزینه سال ۹۹ نظرتان چیست؟

بله سبد هزینه مبلغ ۶۸۹۵۰۰۰ تومان اعلام شده اما رقم واقعی آن بیش از ۹ میلیون تومان است.

به نظر جنابعالی آیا امکان پرداخت این مبلغ وجود دارد؟

برای بعضی از واحدها بله اما بیشتر واحدهای تولیدی قادر به پرداخت آن نیستند و دولت می‌بایست از بابت مالیات، بیمه، عوارض و همچنین آب، برق، گاز و غیره آن‌ها را حمایت کند لذا با حمایت دولت، همه قادر به پرداخت آن هستند.

درصورتی که نمایندگان کارفرما و دولت حداقل دستمزد نزدیک یا منطبق بر سبد را نپذیرند جامعه کارگری باید چه واکنشی نشان دهد؟

از حقوق کارگران در هر شرایطی می‌بایست دفاع کرد. بزرگترین کارفرما در ایران دولت است و از نظر ما صنایع، پتروشیمی، بنیاد مستضعفان، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره، دولتی محسوب می شوند و به همین دلیل دولت مخالفت دارد.

آقای خوالگر بفرمائید که فاصله ایجاد شده بین حداقل معیشت و حداقل حقوق با تورم اعلام شده چه رابطه‌ای دارد و چرا چنین فاصله وحشتناکی بوجود آمده است؟

متاسفانه در طی سال‌ها همیشه موقع تعیین دستمزد کمترین را اعلام نموده‌اند و طی چند سال اخیر هر سال فاصله تورم و حداقل دستمزد بیشتر گردیده است و تا جایی رسیده که هم اکنون کارگران طاقت این فشار سنگین و فاصله زیاد بین دستمزد و تورم را ندارند.

به عنوان آخرین سوال پیش‌بینی جنابعالی درمورد تصمیم نهائی برای تعیین حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ چیست و چه توضیحی دارید؟

از نظر ما حداقل دستمزد در شرایط دشوار کشور و تحریم‌ها و در نظر گرفتن همه ملاحظات نمی‌بایست از ۵ میلیون تومان کمتر باشد./


https://www.asianews.ir/u/24d
اخبار مرتبط
حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، از تصویب ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مخصوص تامین اجتماعی در کمیسیون تلفیق بودجه خبر داد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: برای اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی رایزنی‌ها و اقدامات خوبی انجام گرفته است و امیدواریم طی هفته‌های آتی اجرا شود.
به باور انور حبیب زاده بوکانی، اکثر نمایندگان مجلس معتقدند هرچه سریعتر باید روند اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان طی شود، منتها این افزایشها باید به گونه ای برنامه ریزی و اجرا شود که کوچکترین تبعاتی در شاخص های کلان اقتصادی کشور ایجاد نکنند.
آنچه برای کارگران شاغل و بازنشسته اهمیت دارد، نه درصد افزایش مزد بلکه رقم ریالی افزایش است؛ فاصله دستمزد ۹۹ و سبد توافقی محاسبه شده برای ۱۴۰۰، بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و برای «واقعی شدن دستمزد» در ۱۴۰۰، همین رقم ریالی یعنی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باید به مزد کارگران حداقل بگیر افزوده شود.
مبلغ پرداختی عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید بر ماخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.
یک فعال صنفی بازنشستگان کارگری از عملکرد صداوسیما در عدم پوشش تجمعات بازنشستگان کارگری انتقاد کرد و گفت: در ماه‌های اخیر، بازنشستگان کارگری تجمعات متعددی ترتیب دادند و به همسان‌سازی ناقص و تبعیض‌آمیز اعتراض کردند اما متاسفانه هیچ کدام از این اعتراضات توسط صداوسیما پوشش داده نشد.
خط فقر اعلامی حدود ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان است و هر عددی که در مذاکرات کمیته دستمزد بر سر آن توافق شود نباید از این عدد حداقلی یعنی از ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان کمتر باشد؛ در حالی که آمار‌های تورمی دی ماه 99 نشان می‌دهد که این عدد باید بیش از ۹ میلیون تومان باشد.
نامه اخیر معاون حقوقی رئیس جمهور که همه مزایای مزدی کارگران باسابقه و غیرحداقل بگیر را هدف گرفته است، با انتقادات بسیار مواجه شده است. فعالان کارگری معتقدند؛ چنین نامه‌ای وجاهت قانونی ندارد و نباید به آن تمکین شود؛ در حالی که به گفته نمایندگان کارگران در شورایعالی کار، تنها مرجع قانونی برای تعیین دستمزد و مزایای مزدی کارگران، نهادی سه جانبه به نام شورایعالی کار است و هیچ مرجع حقوقی دیگری نمی‌تواند درباره دستمزد رای صادر کند یا اعمال نظر کند.
فعال صنفی بازنشستگان کشوری گفت: عیدی بایستی معادل یک ماه حقوق کامل باشد تا بتوان به آن عیدی گفت؛ یک ماه کامل نه فقط قبل از انقلاب که پس از انقلاب هم تا اوایل دهه ۷۰ خورشیدی به عنوان عیدی پرداخت می‌شد؛ در حالی که عیدی کنونی رقم بسیار ناچیزی است که اگر داده نشود، بهتر از پرداخت آن است؛ زیرا به قدری کم است که اصلا قدرت خرید و ارزش ندارد.
نماینده کارگران در شورایعالی کار، محمدرضا تاجیک می‌گوید: در این شرایط که افزایش صد درصدی مزد نمی‌تواند دستمزد را به خط فقر برساند، متاسفانه در جلسات کمیته مزد، باب جدیدی توسط کارفرمایان گشوده شده است؛ نمایندگان کارفرما به خاطر اینکه حرفی ندارند در جلسه بزنند و هرجور قرار باشد سبد معیشت محاسبه شود، بازهم از دو برابر دستمزد فعلی بیشتر است، به بیراهه می‌روند و مباحث عجیب و غریب مطرح می‌کنند.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بازنشسته کارگری ۴۰ سال در تولید جان کنده است و امروز باید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بگیرد اما بازنشسته دولت، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، گفت: مجلس به گونه‌ای عمل می‌کند که یک بخش از جامعه اینقدر چاق شود که بترکد و یک بخش از جامعه اینقدر لاغر که استخوان از پوستش بیرون بزند.
در ادامه اعتراضات اخیر به وضعیت معیشتی در ایران، ده‌ها نفر از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در تهران و برخی شهرهای دیگر از جمله اصفهان و کرج دست به تجمع زدند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید