صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۵
کد خبر: 3871
گزارشگر: 213
۱۰۴۰
۰
۰
۳
اعلام محدودیت ها در آستانه تعطیلات

سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد

سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد
حسن روحانی، رئیس‌ جمهور با اعلام ممنوعیت سفرهای نوروزی به شهرهایی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و زرد به سر می‌برند، از این مناطق خواست که «بسیج فو‌ق‌العاده تشکیل دهند» و «استاندار، تیم پزشکی، بسیج و سپاه» برای اعمال پروتکل‌ها «مراقبت بیشتری داشته باشند».

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، با اعلام ممنوعیت سفرهای نوروزی به شهرهایی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و زرد به سر می‌برند، از این مناطق خواست که «بسیج فو‌ق‌العاده تشکیل دهند» و «استاندار، تیم پزشکی، بسیج و سپاه» برای اعمال پروتکل‌ها «مراقبت بیشتری داشته باشند».

روحانی که در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا سخن می‌گفت، افزایش رفت و آمد مردم در روزهای اخیر را «علامت هشداردهنده» دانست و گفت مردم باید تا جایی که ممکن است «خرید اینترنتی» کنند.

روحانی شیوع سفرها را «خطر واقعی» دانست و گفت مردم باید یک سال دیگر به سبک زندگی فعلی که شامل کاهش تردد و دورهمی و استفاده از ماسک است، ادامه دهند.

سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد

بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت ایران، ۱۱ شهر در استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند و ۳۲ شهرستان هم در استان‌های دیگر وضعیت نارنجی دارند.

رئیس‌ جمهور ایران همچنین با اشاره به شیوع ویروس جهش‌یافته در برخی استان‌ها به مشکلات واکسیناسیون در ایران اشاره کرد و گفت: «تولید و تزریق واکسن محدودیت دارد» و «در دنیا یک واکسن‌هراسی هم راه افتاده است و هر گروهی به یک واکسن حمله می‌کنند و می‌گویند فلان واکسن خطرناک است.»

او در این زمینه به کشور یا فرد مشخصی اشاره نکرد، ولی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مدتی قبل با طرح ابهام و تردید درباره واکسن‌هایی که در کشورهایی چون آمریکا و انگلستان و فرانسه تولید شده‌اند، با واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی مخالفت کرد.

مقام‌های دولت ایران ابتدا اعلام کردند که این ممنوعیت را اعمال می‌کنند ولی در ادامه با واردات این نوع واکسن‌ها از مبداء دیگر کشورها، اقدام به خرید محدود واکسن کرده‌اند.

مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند تاکنون ۲۱ میلیون دوز واکسن خارجی خریداری کرده‌اند و در طول سال آینده نیز در نظر دارند از مسیر واردات و تولید داخلی، ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تامین کنند.

ویروس جهش‌یافته به اغلب استان‌ها رسیده است

علاوه بر اعلام ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز شنبه گفت: «مسافرت به شهرهای زرد و آبی با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.»

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت ایران در حال حاضر «۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند».

رئیسی همچنین با اشاره به این که «گردش ویروس جهش‌یافته تقریبا در همه استان‌ها اتفاق افتاده است» علاوه بر استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری، درباره وضعیت استان‌های قزوین و البرز نیز هشدار داد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، هم با اعلام این که در نوروز «واقعا نمی‌دانیم چه خواهد شد» گفت: «ما با ویروس شطرنج بازی می‌کنیم و لحظه به لحظه تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

او خرید بلیط سفر توسط مردم را غیرمنطقی دانسته و گفت که با ویروس جهش‌یافته «نمی‌شود شوخی کرد»، گفت وزارت بهداشت هیچ اجازه‌ای در زمینه «تایید سفر و پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی» نداده است.

نمکی هفته گذشته از مردم خواسته بود که تدارک سفر را «در ذهن و خیالشان هم تصور نکنند».

بر اساس آخرین آمار رسمی در ایران، تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۷۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده و بیش از ۶۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آمارهای رسمی کرونا در ایران همواره مورد تردید و ابهام بوده و سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران را تا ۴ برابر آمار رسمی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، برآورد کرده است./

https://www.asianews.ir/u/24k
اخبار مرتبط
سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه، از جان باختن ۱۰۸ نفر و شناسایی هشت‌ هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.
همزمان با شناسایی هشت هزار و ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا کرونا در کشور طی یک شبانه‌روز گذشته، وضعیت خوزستان از نظر شیوع ویروس جهش‌یافته «نگران‌کننده» توصیف شده و درباره وضعیت اصفهان هشدار داده شد.
پس از یک هفته هشدار در مورد وضعیت اضطراری استان خوزستان، وزیر کشور ایران گفت که به منظور کنترل شیوع کرونا در این استان، مرزهای ایران با عراق بسته و تردد به خوزستان ممنوع می‌شود.
از زمان شیوع کرونا تا به امروز، کارکنان بخش بهداشت و درمان در خط مبارزه با این ویروس مرگبار قرار گرفته‌اند؛آنان کار طاقت‌فرسا، افزایش ساعات کاری و ناکافی بودن زمان استراحت را تجربه کرده‌اند و با خطر ابتلا به این بیماری هر لحظه تهدید می شوند؛ با آزار و خشونت‌های کلامی و بدنام‌سازی از سوی خانواده‌های قربانیان روبرو هستند و تمام این مولفه‌ها بر سلامت جسمانی و روانی کارکنان بخش بهداشت تاثیر می‌گذارد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شناسایی افراد جدید مبتلا به ویروس انگلیسی اعلام کرد ویروس جهش‌یافته انگلیسی بسیار سرایت‌پذیر است و افراد با سن پایین را هم مبتلا می‌کند و تنها راه مقابله با آن رعایت دقیق پروتکل‌ها است.
در ادامه هشدارهای متعدد مقام‌های بهداشت و درمان ایران درباره گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفته است بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها «در حال پر شدن» است و «افزایش بیماران کرونا در بیمارستان ها شروع شد».
سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، اعلام کرد که ویروس جهش یافته که در بریتانیا شناسایی شده، در ایران پخش شده است.
در حالی که قرار است روز سه‌شنبه، ۲۱ بهمن، واکسیناسیون محدود کرونا در ایران شروع شود، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به افزایش روند ابتلا گفته است: « حدود چهار هفته آینده شاهد افزایش مجدد موارد مرگ‌ومیر کرونا در کشور خواهیم بود».
سازمان غذا و داروی ایران اعلام کرده است که عرضه واکسن کرونا از هر نوعی رایگان خواهد بود و فقط از طریق شبکه بهداشت و درمان توزیع می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید