صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۹
کد خبر: 3873
گزارشگر: 213
۶۰۹
۰
۰
۳
پیشنهاد امروز در صحن علنی مجلس

حقوق های زیر 10 میلیون 25 درصد افزایش می یابند

حقوق های زیر 10 میلیون 25 درصد افزایش می یابند
بر اساس تصویب کمیسیون تلفیق، پیشنهاد شد، حقوق افرادی که تا 10 میلیون تومان دریافتی دارند، افزایش 25 درصدی داشته باشد. این پیشنهاد باید در صحن علنی به تصویب برسد.

بر اساس تصویب کمیسیون تلفیق، پیشنهاد شد، حقوق افرادی که تا 10 میلیون تومان دریافتی دارند، افزایش 25 درصدی داشته باشد. این پیشنهاد باید در صحن علنی به تصویب برسد.

مهمترین مصوبات امروز 16 اسفند 99 مجلس به شرح زیر است:

  10 درصد افزایش حق امتیاز و سهم دولت از اپراتور ها ی خدمات دهنده مخابراتی صرف حمایت از تولید و محتوا، فعالیت های فرهنگی و نظارت بر فضای مجازی شود .

100 میلیارد تومان از درآمد این اپراتور ها صرف حمایت از کودکان کار و حمایت از حقوق معلولان شود. و این مبلغ در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد.

اختصاص 3 هزار میلیارد تومان برای احیای سکونت گاه های غیر رسمی، بافت های فرسوده و تکمیل مدارس موافقت شد. تکمیل واحد های مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن هم شامل این هزینه خواهد شد.

این در حالی است که از اقدامات فعلی دیگر مجلس می توان گفت که امروز نیز همزمان با تجمع جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران، مجلس ایران اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرد.

و در این خصوص چند روز گذشته نماینده مردم بوکان در مجلس، با اشاره به حمایت اکثریت نمایندگان از افزایش پرداختی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: یکی از دغدغه های جدی مجلس یازدهم از ابتدای تشکیل، مرتبط با بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است. دولت از ابتدای سال دریافتی حقوق بازنشستگان کشوری را افزایش داد اما، روند این افزایش ها برای بازنشستگان تامین اجتماعی متناسب با سایر بازنشستگان انجام نشد. فاصله معنادار پرداختی های بازنشستگان کشوری و لشگری با بازنشستگان تامین اجتماعی، شکاف عمیقی میان پرداختی های این دو گروه ایجاد کرد که باعث بروز اعتراضات فراوانی از سوی بازنشستگان تامین اجتماعی شد. این در حالی است که از ابتدای اجرای طرح باید به گونه ای عمل می شد که چنین شکافی میان پرداختی ها ایجاد نشود.

 حبیب زاده در ادامه با اشاره به مشکلات بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: واقع آن است که اقشار بازنشسته کشور به خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی از شریف ترین افراد این کشور هستند که سالهای جوانی خود را صرف خدمت رسانی به کشور کرده اند، برای پیشرفت کشور قدم برداشته اند و چرخ های تولید و اقتصاد کشور را به حرکت درآورده اند. آمارهای مستند هم حاکی از آن است که به دلیل مشاغل سختی که این بازنشستگان داشته اند، اغلب با بیماری ها و دشواری های فراوانی روبه رو هستند. در شرایطی که هزینه های زندگی در کشورمان افزایش قابل توجهی پیدا کرده، عدم تناسب دریافتی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با سایر بازنشستگان، نوعی احساس تبعیض را ایجاد کرده که باید هرچه سریعتر برطرف شود./

https://www.asianews.ir/u/24m
اخبار مرتبط
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان گفت: «در طی سال‌های اخیر همیشه موقع تعیین دستمزد کمترین را اعلام نموده‌اند و طی چند سال اخیر هر سال فاصله تورم و حداقل دستمزد بیشتر شده است.»
آنچه برای کارگران شاغل و بازنشسته اهمیت دارد، نه درصد افزایش مزد بلکه رقم ریالی افزایش است؛ فاصله دستمزد ۹۹ و سبد توافقی محاسبه شده برای ۱۴۰۰، بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و برای «واقعی شدن دستمزد» در ۱۴۰۰، همین رقم ریالی یعنی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باید به مزد کارگران حداقل بگیر افزوده شود.
مبلغ پرداختی عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید بر ماخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.
خط فقر اعلامی حدود ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان است و هر عددی که در مذاکرات کمیته دستمزد بر سر آن توافق شود نباید از این عدد حداقلی یعنی از ۷ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان کمتر باشد؛ در حالی که آمار‌های تورمی دی ماه 99 نشان می‌دهد که این عدد باید بیش از ۹ میلیون تومان باشد.
نامه اخیر معاون حقوقی رئیس جمهور که همه مزایای مزدی کارگران باسابقه و غیرحداقل بگیر را هدف گرفته است، با انتقادات بسیار مواجه شده است. فعالان کارگری معتقدند؛ چنین نامه‌ای وجاهت قانونی ندارد و نباید به آن تمکین شود؛ در حالی که به گفته نمایندگان کارگران در شورایعالی کار، تنها مرجع قانونی برای تعیین دستمزد و مزایای مزدی کارگران، نهادی سه جانبه به نام شورایعالی کار است و هیچ مرجع حقوقی دیگری نمی‌تواند درباره دستمزد رای صادر کند یا اعمال نظر کند.
فعال صنفی بازنشستگان کشوری گفت: عیدی بایستی معادل یک ماه حقوق کامل باشد تا بتوان به آن عیدی گفت؛ یک ماه کامل نه فقط قبل از انقلاب که پس از انقلاب هم تا اوایل دهه ۷۰ خورشیدی به عنوان عیدی پرداخت می‌شد؛ در حالی که عیدی کنونی رقم بسیار ناچیزی است که اگر داده نشود، بهتر از پرداخت آن است؛ زیرا به قدری کم است که اصلا قدرت خرید و ارزش ندارد.
مجلس انقلابی تصمیم گرفته نرخ ارز را در سال ۱۴۰۰، به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برساند با این استدلال که بساطِ رانتِ ارز ۴۲۰۰ تومانی از جامعه برچیده شود و این در حالیست که همه کارشناسان اقتصادیِ دلسوز طبقه‌ی کارگر هشدار می‌دهند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تثبیت نرخ ارز رسمی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی فاجعه‌ی معیشتی دوسال و چندماهِ اخیر را به اوج می رساند و در مجموع همه فعالان کارگری تاکید دارند که افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد هم دیگر مکفی نیست!
نماینده کارگران در شورایعالی کار، محمدرضا تاجیک می‌گوید: در این شرایط که افزایش صد درصدی مزد نمی‌تواند دستمزد را به خط فقر برساند، متاسفانه در جلسات کمیته مزد، باب جدیدی توسط کارفرمایان گشوده شده است؛ نمایندگان کارفرما به خاطر اینکه حرفی ندارند در جلسه بزنند و هرجور قرار باشد سبد معیشت محاسبه شود، بازهم از دو برابر دستمزد فعلی بیشتر است، به بیراهه می‌روند و مباحث عجیب و غریب مطرح می‌کنند.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بازنشسته کارگری ۴۰ سال در تولید جان کنده است و امروز باید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بگیرد اما بازنشسته دولت، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، گفت: مجلس به گونه‌ای عمل می‌کند که یک بخش از جامعه اینقدر چاق شود که بترکد و یک بخش از جامعه اینقدر لاغر که استخوان از پوستش بیرون بزند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید