صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۲:۱۵
کد خبر: 3899
گزارشگر: 213
۸۰۵
۰
۰
۴
رئیس اتاق بازرگانی تهران:

انتقاد از ارز دو نرخی؛ تورم دو رقمی و افزایش 66 درصدی قیمت ها در سال جاری

انتقاد از ارز دو نرخی؛ تورم دو رقمی و افزایش 66 درصدی قیمت ها در سال جاری
رییس اتاق بازرگانی استان تهران با انتقاد دو نرخی بودن ارز در ایران، گفته است که با وجود واردات کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت این کالاها در طول ۱۱ ماه گذشته ۶۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران: قیمت کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شدند، ۶۶ درصد افزایش یافته است

رییس اتاق بازرگانی استان تهران با انتقاد دو نرخی بودن ارز در ایران، گفته است که با وجود واردات کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت این کالاها در طول ۱۱ ماه گذشته ۶۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش آسیا نیوز به نقل از ایلنا، مسعود خوانساری با اشاره به اینکه ایران جزو ۹ کشور جهان است که تورم دو رقمی دارند، پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال جاری تورم به ۳۶ درصد برسد.

بانک مرکزی ایران پیش‌تر در گزارشی پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم در سال جاری ۲۲ درصد خواهد بود.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود نرخ تورم ایران در سال جاری ۳۴.۲ درصد باشد که به پیش‌بینی رییس اتاق بازرگانی استان تهران نزدیک است.

آقای خوانساری همچنین با تاکید بر اینکه در حال حاضر تولید ناخالص ملی ایران منفی ۱.۹ درصد است، از کاهش ۱۵ درصدی صادرات نیز خبر داده است.

او از «افزایش شدت تحریم‌ها، کاهش درآمدزایی و همه‌گیری کرونا» به عنوان سه چالش مهم اقتصادی نام برده و گفته است جبران عقب‌ماندگی اقتصادی کنونی «بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود».

آقای خوانساری همچنین از رکود شدید در تقاضا در بازار خبر داده و گفته است در بخش دولتی رشد تقاضا داشته‌ایم ولی «در بخش خصوصی تقاضا نه تنها رشد نداشته، بلکه منفی است».

رییس اتاق بازرگانی استان تهران سیاست‌های اشتباه در زمینه قیمت‌گذاری ارز، مدیریت بازار سهام و افت اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به سیاستمداران به عنوان دیگر چالش‌های پیش‌روی بخش خصوصی اقتصاد ایران نام برده است.

در حالی که دکتر سهراب دل‌انگیزان در سال 94 تبعات دو نرخی شدن ارز را پیش بینی و تشریح کرده و نیز به ایسنا گفته است: دو نرخی بودن ارز، آن را از قیمت واقعی خارج می‌کند و باعث ایجاد علامت‌های غلط در اقتصاد می‌شود که بازار سرمایه‌گذاری را نیز منحرف می‌کند. اگر ارز تک نرخی شود به سمت قیمت واقعی که بین 3300 تا 3700 تومان است خواهد رفت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط کنونی کشور برای تک نرخی شدن ارز مناسب است، یادآور شد: هر زمان که نسبت به درمان این بیماری اقدام کنیم دیر نیست و این حرف که شرایط مناسب نیست از سوی افرادی که می‌ترسند مطرح می‌شود.

مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: اکنون دولت ارز را به بانک مرکزی می‌فروشد و مدیریت ارز در اختیار دولت و بانک مرکزی است، به همین دلیل آن را به هر قیمتی می‌فروشند که این شرایط، ارز را از قیمت واقعی خارج می‌کند. تا زمانی‌ که دولت، ارز را به بانک مرکزی بفروشد و به جای آن منابعی بگیرد شاهد 2 نرخی بودن ارز خواهیم بود و به علاوه پایه پولی کشور هم افزایش می‌یابد که خود تورم‌زا است.

وی خاطرنشان کرد: ما پیشنهادی به دولت دادیم که ارز خود را به جای بانک مرکزی به بانک‌های تجاری بفروشد که این کار باعث می‌شود ارز با نرخ واقعی و روز از دولت خریداری شود و در بازار به فروش برسد. بانک‌های تجاری قدرت چاپ پول ندارند. فروش ارز به این بانک‌ها نه تنها پایه پولی کشور را گسترش نمی‌دهد، بلکه ارز را نیز به سمت تک نرخی شدن و قیمت واقعی پیش می‌برد. البته اجرای این پیشنهاد یک شرط دارد و آن اینکه بانک مرکزی مبلغی در اختیار بگیرد و اگر زمانی قیمت ارز در بازار با واکنش منفی مواجه شد با خرید و فروش به موقع وارد بازار شود./

https://www.asianews.ir/u/24K
اخبار مرتبط
ارزش دلار در معاملات جهانی مقابل بیشتر ارزهای مهم، صعودی شده است.
پس از چند سال تلاطم، بهای بیت‌کوین در ماه‌های اخیر در حد چشمگیری افزایش یافته و از حمایت موسسات مالی مهم و معتبر برخوردار شده است؛ در حالی که شرکت تسلا اعلام کرد حدود ۱.۵ میلیارد دلار در ارز مجازی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده است.
قیمت ارز در هفته‌های اخیر، نوسان شدیدی را تجربه کرد که این موضوع برخی کارشناسان را نسبت به ضعف بازار در مقابل جریان‌های روانی نگران کرده است؛ در حالی که به گفته برخی کارشناسان در چنین بزنگاه‌هایی، این بانک‌های مرکزی هستند که باید با مداخلات خود در بازار، از آثار سوء واکنش‌های هیجانی جلوگیری کرده و آن‌ها را تعدیل کنند.
مجلس انقلابی تصمیم گرفته نرخ ارز را در سال ۱۴۰۰، به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برساند با این استدلال که بساطِ رانتِ ارز ۴۲۰۰ تومانی از جامعه برچیده شود و این در حالیست که همه کارشناسان اقتصادیِ دلسوز طبقه‌ی کارگر هشدار می‌دهند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تثبیت نرخ ارز رسمی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی فاجعه‌ی معیشتی دوسال و چندماهِ اخیر را به اوج می رساند و در مجموع همه فعالان کارگری تاکید دارند که افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد هم دیگر مکفی نیست!
بسیاری از معامله‌گران به خصوص بازیگران قدیمی برای ورود به بازار ارز ریسک نمی‌کنند و از ترس زیان سنگین احتمالی، ترجیح می‌دهند سود‌های یکی دو روزه را به نوسان‌گیران ببخشند.
طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰، درآمد خالص صادرات نفت ایران ۱۱ میلیارد دلار بوده است؛ در حالی که رییس کل بانک مرکزی ایران، مجموع درآمد صادرات نفت ایران طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که دسترسی بانک مرکزی به این منابع نیز «بسیار کمتر» از این مبلغ بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: کره جنوبی به‌دنبال تحویل آمبولانس و دستگاه تست کرونا به جای پول ایران بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید