صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۴
کد خبر: 3900
گزارشگر: 2
۱۹۷۸
۱
۰
۴
گفت و‌گو با مهندس «احمد پور فلاح»

مروری بر فعالیت های احمد پور فلاح مشاور عالی ریاست اتاق ایران

مروری بر فعالیت های احمد پور فلاح
مشاور عالی ریاست اتاق ایران
مروری بر دو سال فعالیت های مهندس احمد پور فلاح در جایگاه مشاور عالی ریاست اتاق ایران

آقای پورفلاح شما بعد از چندین دوره عضویت در هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران و مسئولیت اداره کمیسیون های مختلف صنایع و فضای کسب و کار حاضر به حضور مجدد در هیات نمایندگان اتاق نشدید، چرا؟

 
در مقطعی متوجه شدم من که خود از مخالفین چند مسئولیتی در اتاق ها و تشکل ها بودم خود درگیر ده ها مسئولیت در فضاهای مختلف شده ام علاوه بر اتاق ها و کمیسیون ها در چندین انجمن و ...... مسئولیت هایی بر دوش من گذاشته شده بود از طرفی من همواره جانشین پروری و دادن فضا به جوانان را سرلوحه کار خود قرار داده بودم علیرغم فشارها برای کاندیداتوری جا را برای دیگران بویژه جوانترها خالی کردم.

چه شد که مسئولیت مشاور رئیس اتاق ایران را پذیرفتید؟

 
در کشاکش فعالیت انتخاباتی اخیر اتاق ایران یک روز قبل از روز رای گیری به جناب شافعی و جناب خوانساری توصیه نمودم در جهت حفظ یکپارچگی ناوگان اتاق بیائید با یک آنالیز واقعی در یک جلسه حضوری با هم آراء مورد انتظار را برآورد نموده روی کاغذ بیاورید و هر یک در پیش بینی منصفانه به آراء بیشتری رسیدید آن دیگری کنار برود ولیکن نتیجه این رای سنجی به جایی رسید و هر یک اعتقاد داشتند که رای مربوطه اش از دیگری بیشتر است( البته شاید هم حق داشتند چون پس از رای شماری در روز انتخابات نتیجه خیلی به هم نزدیک بود)... .
در روز قبل از رای گیری هر دو عزیز (آقای مهندس شافعی و آقای مهندس خوانساری) از من خواستند که در صورت پیروزی در انتخابات در حد توانم یاریشان نمایم من هم این قول را به هر دو نفر دادم ولیکن خواستم بصورت غیر رسمی و کاملا افتخاری .
وقتی آقای مهندس شافعی برنده انتخابات شدند در دیداری که داشتیم این وعده را یادآور شدند و من هم اعلام نمودم در هر مورد که نیاز به هم اندیشی و همراهی باشد من آمادگی دارم ، دو سه روز بعد از این دیدار یک روز صبح مواجه با تبریک های تلفنی دوستان شدم مبنی بر اینکه حکم مشاور عالی ریاست اتاق ایران صادر و در فضای رسانه ای منتشر شده است . بلافاصله به جناب آقای شافعی زنگ زدم و گفتم قرار نبود این همکاری بصورت رسمی باشد چرا در این مورد با من صحبتی نفرمودید که ایشان گفتند چون می دانستم قبول نمی نمایید، شما را در مقابل عمل انجام شده قرار دادم و نهایتا با اعتقاد و علاقه ای که به سلامت، صداقت و نیت خیر و مسئولانه ایشان داشتم به این حکم گردن نهادم ولیکن بلافاصله در جراید نوشتم:

مشاور عالی ریاست اتاق ایران در امور داخلی اتاق ایران دخالت نمی نماید و پیشنهادات و ارائه دیدگاه هایش جنبه توصیه ای دارد (در گذشته مشاوران ارشد اتاق ایران از فضا و اختیارات رسمی قابل توجهی برخوردار بودند ....).

 

روند همکاری به چه صورت شکل گرفت و رئوس کارهایی که در این مدت انجام دادید را فهرست وار نام ببرید.

 
قرار بر داشتن هفته ای یک جلسه در دفتر ایشان گذاشته شد ولیکن من به دو ساعت جلسه هفتگی با ریاست اتاق ایران بسنده نکردم و متوجه شدم که باید در اتاق ایران کارهایی فراتر از آن صورت بگیرد. از عمده برنامه ریزی ها و اقداماتی که انجام شد تشکیل کمیته های مشورتی 4 گانه ( صنعت و معدن، تجارت و بیمه و پولی و بانکی، اداری حقوقی و تشکیلاتی ، روابط عمومی داخلی و بین المللی) بود. اعضاء منتخب برای حضور در این کمیته ها عمدتا جوانان با تحصیلات عالی دانشگاه های ایران و خارجی که تا آن زمان مطلقا فضای اتاق را نمی شناختند بود در هر یک از کمیته ها از چند چهره با تجربه چندین ساله در اتاق ها و تشکل ها دعوت نمودم که زمینه انتقال اندوخته های تجربی و تخصصی خود را به این جوانان علاقمند و تلاشگر منتقل نمایند و ذخایری را برای حضور در جایگاه های مختلف اتاق در آینده فراهم آورند.

از نتیجه تشکیل این کمیته ها راضی هستید آیا تداخلی با کمیسیون های متناظر در اتاق ایران بعمل نیامد؟

بله کاملا از نتیجه راضی هستم و در همان ابتدا هم جناب آقای مهندس شافعی در نشریات یادآور شدند. ( یک تیتر در جراید برای نمونه) که کمیته ها هماهنگ با کمیسیون ها هستند و هرگز موازی کاری در این زمینه صورت نمی گیرد.

غلامحسین شافعی

از دیگر اقدامات؟

بسیار متنوع و متعدد است طرح ها و برنامه های زیادی پیشنهاد نمودم که تعدادی عملیاتی شد و بقیه امیدوارم در آینده فرصت ایجاد پیدا نماید.
بصورت فهرست وار به تعدادی از آنها اشاره می نمایم.
• ایجاد ستاد فناوری های پیشرفته (استارتاپ ها) در اتاق با هدف حمایت از جوانان شایسته در این وادی و تجاری سازی دانش های نو در فضای کسب و کار، همایش بزرگ و چشم گیر و مفیدی نیز با حضور حدود 500 نفر از علاقمندان و صاحب نظران انجام شد که قرار بود که دو سالانه این همایش تجدید شود که متاسفانه حضور مهمان ناخوانده کرونا این شانس را از ما گرفت... .
• بازنگری قانون فعلی اتاق ایران در کمیته مشورتی اداری، حقوقی و تشکیلاتی با مطالعه قانون اتاق های کشورهای همگن و تهیه 8 ورژن و ارائه به ریاست اتاق ایران در سال 97 و بعد از شروع بکار هیات رییسه جدید
• تشکیل منظم و ماهیانه شورای هم اندیشی اتاق ایران با دعوت از تعدادی از فعالین اقتصادی که سالهای طولانی در اتاق از عمر خود مایه گذاشتند و زحمت کشیدند ولیکن به هر دلیل امروز با اتاق فاصله دارند و تعدادی از فعالین امروز اتاق و بنگاه داران مطرح دیگر برای هم اندیشی با حضور همیشگی ریاست اتاق ایران و تعدادی از اعضاء هیات رئیسه اتاق ایران.
• پیشنهاد تاسیس تلویزیون اینترنتی اتاق ایران برای ارایه شفاف نظرات اعضا و فعالان اقتصادی
• پیشنهاد برگزاری روز درهای باز در اتاق ایران (با توجه به فاصله ای که احساس می شود بین اتاق و بخش خصوصی با جامعه بویژه جامعه و دانشگاهی گرفته است).
• پیشنهاد و برنامه ریزی برای بازدید ریاست اتاق ایران از واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی
• پیشنهاد حضور اتاق ایران در مجامع بین المللی همانند Unctad ، IAA و ...
• نزدیک شدن به دانشگاه ها و امضاء تفاهم نامه با دانشگاه های مطرح کشور و وزارت علوم و آموزش عالی
• پیشنهاد در مورد برخورداری از همکاری سازمان های تخصصی در زمینه جذب و بکارگیری نیروهای کارآمد در اتاق ایران ( همانند ابزار تحلیل شخصیت شناسی Disc) و سنجش توان مدیریتی ، شخصیتی و مسئولیتی مدیران حاضر در اتاق ایران
• برگزاری سمینارهای علمی متعدد چون Peach، Coaching و ...
• برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی در زمینه مسائلی چون روابط عمومی ، تشریفات روابط بین الملل، آموزش IT به کمک جوانان فرصت حضور یافته در کمیته های مشورتی چهارگانه حوزه مشاور عالی
• دعوت از صاحب نظران و اندیشمندان برای سخنرانی و ارائه دید گاه در شورای هم اندیشی و کمیته های مشورتی و سمینارهای گوناگون
• پیشنهاد گشایش مرکز اتاق ایران در بعضی از کشورهای دارای ارتباطات اقتصادی و اجتماعی با ایران
• پیشنهاد برگزاری جلسات هیات نمایندگان به صورت Online در جهت حفظ سلامت اعضاء محترم هیات نمایندگان (پرهیز از الزام به پرواز همراه با ریسک)، اتلاف وقت هیات نمایندگان با تخصیص دو روز در ماه (برای آنها که از استان های دور می آیند) و صرفه جویی در منابع و پرهیز از هزینه های سنگین سفر و هتل.
• پیشنهاد برگزاری روز صنعت و معدن و روز صادرات توسط اتاق ایران که تا آن زمان توسط دولت انجام می گردید.
• اقدام به برنامه ریزی و برگزاری برنامه های بزرگداشت از نخبگان بخش های مختلف اقتصادی که خوشبختانه در قید حیات هستند (مانند برگزاری مراسم بزرگداشت مهندس محسن خلیلی اسطوره تحول صتعتی و تشکیلاتی در ایران).
• سفارش نقشه سنگی و نفیس از ایتالیا و نصب آن در اتاق VIP حوزه ریاست اتاق ایران
• حمایت از نویسندگان و صاحب قلم های بخش های مختلف اقتصادی ، تهیه و توزیع کتاب بین اعضاء شورای هم اندیشی و کمیته های مشورتی .
• توصیه هایی در جهت تعدیل نیروی کار در اتاق ایران و بکارگیری نیروهای کارآمد و آینده دار بر اساس مطالعات میدانی در حدود 80 % از افراد شاغل در اتاق ، تحصیلات و پست سازمانی آنها با هم همخوانی ندارد. (غیر مرتبط بودن شغل و تحصیلات و تخصص)
• پیگیری مسائل و مواردی که بنگاه داران از طریق اینجانب درخواست کتبی ارائه نموده اند چون ثبت انجمن ها، مشکلات گمرکی، مشکلات در داد و ستدهای خارجی و مشکلات ویزا و اقامتی.
• تشکیل و اداره ستاد واکاوی پروتکل های کسب و کار در شرایط کرونا در ارتباط با فعالین صنعتی و اقتصادی با حضور نمایندگانی از ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت و درمان، سازمان نظام پزشکی، نمایندگانی از روسای اتاق های استانها، روسای تعدادی از کمیسیون ها و مشاوران اتاق با حضور جناب آقای مهندس شافعی ریاست اتاق ایران و ارائه گزارش کتبی برای انعکاس به وزراتخانه ها و سازمان های ذیربط .
• حضور در پاره ای از جلسات و سمینارها به نمایندگی از طرف ریاست اتاق ایران
• بررسی و اظهار نظر در مورد بعضی از انتصاب ها و انتخاب ها و معرفی چهره هایي برای منسوب نمودن و جایگزین نمودن با تعدادی از پست های کلیدی در اتاق ایران (در حد پیشنهاد)
• برگزاری جلساتی با معاونت های مختلف اتاق ایران چون معاونت بین الملل، روابط عمومی، تشریفات، مرکز آموزش ، ایکریک ، ECCO و ... با حضور صاحب نظران کمیته های مشترک و میهمانان مدعو و گزارش نقاط قوت و ضعف به ریاست اتاق ایران .
• پیشنهاد تقویت مرکز مطالعات اتاق ایران که در بند 6 اقدامات راهبردی اتاق آورده شده بود با نام اندیشکده توسعه اتاق ایران
• پیشنهاد ایجاد مدیریت کسب و کارهای نوین در ساختار اتاق بازرگانی ایران
• پیشنهاد پیاده سازی برنامه استراتژیک 12 محوری اتاق ایران
• پیشنهاد تقویت واحد طرح و برنامه و بکارگیری یک مدیر توانمند و مسلط به مفاهیم برنامه ریزی برای واحد طرح و برنامه
• پیشنهاد ایجاد پست مدیر منابع انسانی و بکارگیری مدیر خبره برای پیشبرد امورمنابع انسانی اتاق و شهرستانها
• پیشنهاد ایجاد پست های سازمانی بنام واحد بودجه و امور قراردادهای اتاق ایران
• هماهنگی، برنامه ریزی و تلاش سنگین در جهت ایجاد انجمن هلدینگ های ایران با حضور هلدینگ های بزرگ بخش عمومی و دولتی کشور و بخش خصوصی که خوشبختانه اساسنامه تنظیم، هیات موسس مشخص انجمن به ثبت رسید و هیات مدیره از دو بخش منتخب و شروع به کار نمود. امید است با تقویت این هلدینگ و استفاده از ظرفیت های بسیار زیاد آن غفلت نشده و این تشکل ضعیف نشود.
• ارائه پیشنهاد تشکیل هسته مشاوران و پرهیز از پراکندگی مشاوران در بخش های مختلف اتاق و بررسی دستورات جلسه هیات رئیسه اتاق قبل از طرح در جلسات و ارائه پیشنهاد به ریاست محترم اتاق ایران و بسیاری از فعالیت های دیگر که در حوصله این مصاحبه نمی باشد. ( در شکل دهی برنامه های فوق از همکاری سرکار خانم مژگان کریمی منشی مشترک بخش مشاوران، آقای مهندس قنبری مشاور پاره وقت حوزه مشاور عالی و اعضاء کمیته مشورتی اتاق ایران برخوردار بوده ام).
• فعالیت های مستقل چهار کمیته مشورتی و ستاد تجاری سازی فناوریهای پیشرفته به دلیل کج سلیقگی در اتاق ایران جمع آوری و تعطیل گردید.

پیشنهادات برای سال آتی :

• تغییر نگرش جامعه به اتاقهای بازرگانی از طریق اجماع نخبگان کشور در حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی
• همگرایی و هم افزایی بیشتر اتاق ایران با صاحبان صنایع بزرگ کشور (100 شرکت برتر بخش خصوصی ) که قرار بود مجمع این 100 بنگاه دار بزرگ در اتاق ایران شکل بگیرد.
• توجه ویژه به مقوله صادرات با تعیین رایزنان بازرگانی از تجار خوشنام مستقر در کشور مربوطه و همچنین دفاتر تجاری در 5 کشور هدف تجاری
• کمک به اصلاح نظام توزیع کالادر جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از طریق تشکلهای عضو اتاق
• توجه ویژه به مقوله هایی مانند سلامت غذایی ،زنجیره ارزش، برند سازی ، هلدینگها برای تقویت صاحبان صنایع و ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی
• توجه ویژه به مباحث آینده نگری ،هوش مصنوعی ، رمز ارزها و انقلاب چهارم صنعتی و مولفه های آن مانند اینترنت اشیا، پرینترهای سه بعدی ...

https://www.asianews.ir/u/24L
اخبار مرتبط
رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در نشست خبری «وبینار بین المللی گردشگری و اقتصادی» با اشاره به دشواری ها و موانع کار در عرصه گردشگری در ایران گفت: واضحا توسعه صنعت گردشگری به بودجه ارزی کمک می کند و در آمار نشان داده شده که به طور متوسط هر ۸ گردشگر یک شغل ایجاد می کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
عظیم رحیمی
۱۴۰۰/۱۲/۰۷
0
0
0

طراحی ورزشگاه 12 هکتاری جدید که درنوع خود کم نظیراست دارای یک پیست قایقرانی به عرض 25 متر به عمق 2 متر و یک دورآن 500 متراست، تمرین و مسابقه ورزش کانوپلو، که بایک چاه عمیق پرمیشود،سه تا پیست دوچرخه سواری دارد ،کودکان،بانوان وآقایان که یک ساعت دوچرخه سواری ویک ساعت اسکیت انجام می شود،یک پیست ماسه ای کف پادرمانی دارد که یک دور آن 400 متراست ،دوتا استخرسرپوشیده بانوان وآقایان ودوتا سالن ورزشی، برای ورزشهای مختلف ،این ورزشگاه مثل یک دیس یا بشقاب بزرگ است ،پیست قایقرانی باسالن استخرها 5 متراختلاف ارتفاع دارد وبا یک نورافکن بزرگ کناراستخروسالن ها نسب شده ،کل ورزشگاه را روشن میگند ،با12 سرویس بهداشتی درشش محل، دارای پاکینگ 1080 ماشین سواری وجایگاه برای نشستن 5400 نفر، برای هرماشین ورودی دریافت میشود.پارکینگ کارکنان بیرون ورزشگاه است. ومغازه های مختلف دربیرون ورزشگاه و پنج سالن غذاخوری درداخل، وانجام جشن وعروسی روی قایق بزرگ ،به ثبت رساندم، برآورد هزینه شده به مبلغ 000/134/48 میلیارد تومان (چهل وهشت میلیارد و یک صدو سی و چهار میل


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید