صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۳:۱۸
کد خبر: 3907
گزارشگر: 213
۸۰۰
۰
۰
۶
یادداشت

با دنیا بودن یا نبودن؟

با دنیا بودن یا نبودن؟
سالهاست که در میدان شفافیت در تجارت، رقابتی جهانی در سازمانی بنام FATF دایر است، ولی در کشور ما بنام ایران این رقابت در بین پولشویان و رانت خواران با نیروهای اقتصادی و تجاری بازار در جریان است که تاکنون به نتیجه نرسیده و انرژی بازار و اقتصاد ملی را به سمت استهلاک و زیان سوق داده است.

سالهاست که در میدان شفافیت در تجارت، رقابتی جهانی در سازمانی بنام FATF دایر است ولی در کشور ما بنام ایران این رقابت در بین پولشویان و رانت خواران با نیروهای اقتصادی و تجاری بازار در جریان است که تاکنون به نتیجه نرسیده و انرژی بازار و اقتصاد ملی را به سمت استهلاک و زیان سوق داده است.

آن چه که یقینا در محاسبات مالی حرف اول را می‌زند، اعداد میباشند که توانایی محاسبه سود وزیان را برای مدیریتهای مالی ایجاد می کنند و در درون علم ریاضی به جز منطق و شفافیت جایی برای گزینه ی دیگری وجود ندارد . فلسفه ی وجودی FATF ایجاد شفافیت در تبادلات مالی است تا طرفین تجاری نسبت به هم اعتماد داشته باشند؛
آن چیزی که برای پولشویان موجب نگرانی از این پیمان بین المللی را ایجاد نموده، شفافیتی است که دست تبهکاران مالی را در کشور ها می‌بندد و یا به قولی دیگر فقط  پنهانکاران اقتصادی بخاطر منافع خود با آن مخالفت می کنند.

در این حال قدرتمندان جهان در جوامع پوپولیستی، درجهت فساد و منافع مالی خود و برای به جریان انداختن اهداف خود، قوانین اجتماعی را به نحوی تنظیم می کنند تا نیروهای پرسشگر جامعه در مطبوعات نتوانند در جهت رفاه عمومی و خواست مردم حرکتی انجام دهند و با بستن فضای سیاسی همانند اشتباهی که شاه مخلوع انجام داد، اجازه فعالیت به احزاب و جریانات مخالف را نمیدهند و این دقیقا همان اشتباهی بود که در نبود آزادی عقاید و دخالت حکومت در دولت و مجلس موجب سقوط شاه از حکومت شد .

آنچه در نبود احزاب و جریانهای فکری به ثمر می رسد نمایان شدن افراد لایقتر جامعه برای رفع مدیریتهای فشل و از کار افتاده است تا اینکه کاربه جایی نرسد که دولت در قحط الرجالی ایجاد شده در نبود احزاب آزاد ، مدیران نالایق و بیکفایت و حتی متهم به فساد خود، مانند غلامرضا شریعتی استاندار مخلوع خوزستان که جفای تمام در حق مردم غیور خوزستان انجام داد را دوباره به جای مهم دیگری مانند ریاست سازمان استاندارد منصوب نماید .

تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی حال حاضر ایران به دلیل عدم پاسخگویی به مطبوعات در فضای باز سیاسی است تا در جهت رفع مشکلات قدمهای مؤثری برداشته شود در حالیکه در نبود این فضای باز، مدیران سفارشی و رانتی با بی تدبیری تمام ، سنگ راه پیشرفت می شوند؛ همان مدیرانی که یک به یک مفاسدشان در طول زمان عیان می شود و با بعضی مصلحتهای غیر اخلاقی ، پرونده های قضایی مفاسد آنها لاپوشانی شده تا بصورت غیرقانونی بکارگرفته شوند و یا در زمان غفلت از آنها با سرمایه های مردم به کشورهای دیگر فرار کنند.

اینها همگی ناشی از نبود نیروهای مخالف و پرسشگر است که در خلا قانونی آزادی مطبوعات و احزاب آزاد ایجادگردیده است .
در قرن 21 و در عصر ارتباطات در حالیکه کشورها سعی در تسخیر فضا دارند بسیار جالب است که ما مدیریتمان شبیه دوران قاجار است که در نارسایی های اجتماعی، پایه‌ های نظام اجتماعی یعنی قانون به کنار گزاشته میشود ونسخه ی آتش به اختیار عیان میگردد .

اگر چه طبیعتا همه ی افراد جامعه دارای استعدادهای روشنفکری نباشند دلیل بر این نیست که افراد روشنفکرتر و ارزشمند تر در همین جامعه ی فعلی خارج از مجموعه ی مدیران کنونی وجود ندارد و اینها در سیستم باز سیاسی و احزاب آزاد میتوانند نمایان شوند تا بهترین مدیران برای رفع معضلات شناخته شده تا به کار گرفته شوند .
در سیستم تجاری و اقتصادی جهان حتی در تولید یک نوع میوه یا سبزی، همه چیز از نقطه ی شروع فعالیت و افراد کارگزار آن تا زمان تحویل به مصرف کننده جزء به جزء معلوم است چه رسد به معاملات بانکی و جهانی.

پس مشخص است که دلیل بلوکه شدن سرمایه ی مردم در کشورهای دیگر بخاطر سیاستهای اشتباه برخی مدیران نالایق انتصابی و رانتی و در فقدان شفافیت مالی است .
در چنین اوضاعی ، تصمیم گیریهای فنی و تخصصی در اجتماع مانند مانند حوزه های پزشکی و محیط زیست و ورزش و غیره به مرحله ای رسیده است که تحت تاثیر دخالتهای حاشیه ای قرار گرفته اند و راندمان کاری آنها با دخالتهای مدیران ناآگاه به مسئولیت خود و یا سودجو و تخریبگر آسیب دیده است.

بخ زعم نوبسنده این مرداب بوجود آمده ناشی از ناپویایی قوانینی است که اغلب راههای تحولات اجتماعی را بسته است و از آنجاییکه جامعه ی ایران دارای تنوع قومی و زبانی و مذهبی فراوان است و استعدادها و مطالبات متفاوتی دارد، در این مدیریت گردونه ای و بسته هیچکدام از گروهها و استعدادها نمی توانند جایگاه تعالی بخش خود را پیدا کنند تا در این بستر ایجاد شده نیازهای اقتصادی یا اجتماعی خود را فراهم کنند .

در این بی برنامگی ها استانهایی مانند بیشتر استانهای جنوبی و غربی کشور که بار محرومیت را از دولتهای بی خاصیت، از قدیم تا کنون بر دوش دارند از وضع فلاکت اقتصادی به وضع هلاکت اجتماعی رسیده اند و در فقدان فضای آزاد سیاسی و مطبوعاتی که بتوانند مشکلات آنها را بیان نماید در جواب اعتراض یا تامین معاش خود متاسفانه بجای کمک و حمایت با آنها دور از شأن انسانی و ملی و میهنی، مانند دشمنان خارجی برخورد شده است .

در این میان دولت علی برکت ا... فعلی هم بجای برکت دادن روزانه باکم کردن انواع برکتها مانند سهمیه سوخت مورد مصرف مردم و افزایش دیگر انواع نرخها، فشارها و ذلت را بجای برکت در پاسخ به اعتماد مردم به ارمغان آورده است . این در حالی است که هنوز از بودجه ی سال آینده رمزگشایی نشده و معمای فروش نفت آن هنوز جامه ی عمل به خود نگرفته  است./

نویسنده: مراد علی حاجی فرج زاده

مراد علی حاجی فرج زاده
https://www.asianews.ir/u/24S
اخبار مرتبط
رییس اتاق بازرگانی استان تهران با انتقاد دو نرخی بودن ارز در ایران، گفته است که با وجود واردات کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت این کالاها در طول ۱۱ ماه گذشته ۶۶ درصد افزایش یافته است.
متاسفانه در ایام اخیر، اعتصابات و اعتراضاتی که در شرکت‌هایی مثل هفت تپه و هپکو به پا شده، نشانه ای از زامبی شدن اقتصاد ایرانه‌‌. دولت می‌خواد جلوی واردات رو بگیره تا جلوی خروج ارز گرفته بشه. در واقع اقتصاد ایران زامبی شده! ازین جهت که چیزی نداره به دنیای جدید و خیلی سریعِ امروزی ارائه کنه، چه در صنعت چه در خدمات و چه حتی در کشاورزی؛ یعنی ایران در اقتصاد جهانی کاملا «نامربوط» شده و تنها با نفت و میعانات و پتروشیمی لنگان لنگان یک مسیر را به جلو حرکت می کنه؛ درست مثل یک زامبی.
معاون اول رئیس‌جمهور در توضیح شرایط اقتصادی کشور گفت که «مدعیان دور زدن تحریم‌ها یک بشکه نفت هم نفروختند».
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت بدون بخش خصوصی قادر به رفع مشکل اشتغال در کشور نبوده و نخواهد بود و بدون تعامل سازنده با بخش خصوصی اصلا امیدی به اصلاح روش‌های اشتغال وجود ندارد.
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد و یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها می‌شویم و همین امر سبب می شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با روبه‌رو می‌شوند.
ایران به دلیل «بدهی مالی» از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد محروم شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران به انتشار خبر محرومیت ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل بدهی مالی سنگین واکنش نشان داد. مبلغ این بدهی بیش از ۱۶ میلیون دلار اعلام شده است.
با استناد به آنچه مراکز رسمی آماری از بودجه خانوارهای کشور منتشر کرده‌اند، میانگین درآمد خانوار شهری در سال ۹۸ بالغ بر ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و به‌ طور میانگین نیز ۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان هزینه داشته‌اند. در سال گذشته درآمد روستاییان نیز حدود 29 میلیون و 702 هزار تومان بوده؛ در حالی که کارشناسان معتقدند تضعیف قدرت خرید و جهش تورم به‌ خصوص پس از بازگشت تحریم‌ها آن‌قدر شدید بوده که افزایش دستمزدها تاثیر چندانی بر سبد مصرفی و معیشتی افراد نداشته باشند.
دولت در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی جهت رشد اقتصادی با هدف خروج غیرتورمی کشور از رکود لایحه یک فوریتی «رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده است. لایحه مذکور توسط نمایندگان مجلس در یکم اردیبهشت ماه 94 تصویب و در جلسه نهم اردیبهشت 94 شورای نگهبان قانون اساسی مورد تأیید واقع شده است. سپس این قانون جهت اجرا از سوی رئیس جمهور به وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت و معدن و تجارت ابلاغ شده است.
براساس آمارهای جهانی ارزش بازار محصولات شیرینی و شکلات در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده که سهم ایران از این بازار ۵ درصد است و با توجه به ظرفیت های خالی این رقم می تواند تا ۲۰ درصد نیز افزایش یابد و براساس آمارهای رسمی چهارمین ارزش افزوده را در بین صنایع غذایی کشور داشته است؛ این در حالی است که نبود نقدینگی، سرمایه در گردش و رکود حاکم بر جامعه از مشکلات اصلی تولیدکنندگان شکلات در ایران محسوب می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید