صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۹:۰۹
کد خبر: 3923
گزارشگر: 213
۱۱۵۵
۰
۰
۴
وضعیت نوسان بازارهای دلار و طلا در روزهای آخر سال

پیش بینی دلار فردا با ادامه اظهارات مقام آمریکایی/طلای جهانی گران شد

پیش بینی دلار فردا با ادامه اظهارات مقام آمریکایی/طلای جهانی گران شد
امروز قیمت دلار تحت تاثیر اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در مورد تحریم‌ها و منابع بلوکه شده ایران تا یک قدمی ورود به کانال ۲۵هزار تومان افزایش یافت اما تا ساعت انتشار این خبر نرخ این ارز به ۲۴۸۰۰تومان عقب‌نشینی کرد؛ در حالی که پس از معاملات هفته گذشته دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت ده ماهه در سطح ۱۶۷۲ دلار در هر اونس، قیمت فلز زرد پس از سه روز صعود به ۱۷۲۷ دلار در هر اونس رسید.

امروز قیمت دلار تحت تاثیر اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا درمورد تحریم‌ها و منابع بلوکه شده ایران تا یک قدمی ورود به کانال ۲۵هزار تومان افزایش یافت اما تا ساعت انتشار این خبر نرخ این ارز به ۲۴۸۰۰تومان عقب‌نشینی کرد.

درحالی که دلار بازار نقدی هفته سوم اسفند ماه را با قیمت ۲۴۶۰۰تومان به پایان رسانده بود، روز جمعه تحت تاثیر اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر عدم رفع تحریم‌ها و تکذیب خبرهایی درمورد آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران باعث شد نرخ این ارز در معاملات پشت‌خطی روز جمعه تا ۲۴۹۵۰تومان بالا برود.

افزایش سطح انتظارات تورمی در واکنش به این خبر باعث شد دلار معاملات اولین روز هفته را با قیمت ۲۴۹۰۰تومان آغاز کند و پیش‌بینی می‌شد که این روند نشانه عبور این ارز از کانال ۲۵هزار تومانی است، اما دلار در ادامه روز موفق به ادامه حرکت در مسیر افزایشی نشد و قیمت آن به ۲۴۸۰۰تومان کاهش یافت.

به گفته فعالان بازار ارز یکی از دلایل عقب‌نشینی دلار از مدار صعودی، افزایش عرضه از سوی بازارساز برای مقابله با دستیابی این ارز به کانال ۲۵هزار تومان تا پایان سال است، بر همین اساس بسیاری از معامله‌گران از ترس کاهش قیمت طی روزهای آینده حجم خرید‌های خود را پایین آورده‌اند که این موضوع باعث توقف رشد قیمت دلار شده است.

از طرفی نرخ درهم همچنان زیر سطح ۷۰۰۰تومان قرار دارد که این عامل هم بر انتظارات معامله‌گران تاثیر گذاشته و مانع از صعود دلار به مرز ۲۵هزار تومان شده است؛ به این ترتیب امروز نرخ درهم ۶۸۶۰تومان بود که در این سطح، قیمت دلار باید در محدوده فعلی نوسان داشته باشد.

به گزارش آسیانیوز به نقل از اقتصاد آنلاین،  نگاهی به روند قیمت دلار فردایی در معاملات پشت‌خطی نشان می‌دهد که سطح انتظارات نسبت به روز گذشته کاهش یافته و معامله‌گران برای بازار فردا ۲۴اسفند ماه پیش‌بینی می‌کنند که قیمت دلار به حدود ۲۴۷۰۰تومان کاهش یابد.

افزایش قیمت طلا

این در حالی است که معاملات آتی طلا و نقره ساعات آغازین معاملات روز گذشته را تحت فشار افزایش بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و نیز تلاش شاخص دلار برای در پیش گرفتن روند صعودی، کاهشی آغاز کرد.

 

 بدون تردید دو عامل بازده اوراق قرضه و افزایش شاخص دلار از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر بازار فلزات گرانبها هستند؛ پس از معاملات دوشنبه گذشته در تاریخ هشتم مارس و دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت ده ماهه در سطح ۱۶۷۲ دلار در هر اونس، قیمت فلز زرد پس از سه روز صعود به ۱۷۲۷ دلار در هر اونس رسید. این روند صعودی با کاهش شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه خزانه داری اتفاق افتاد که خرید سرمایه گذاران در سطوح قیمتی پایین هم عامل دیگری بر این افزایش قیمت بود. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آوریل با افزایش ۴.۷۰ دلاری به قیمت ۱۷۲۷.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می با ۰.۱۶ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۹۳ دلار در هر اونس معامله شد.

بازده اوراق قرضه اگرچه در ابتدای معاملات روند افزایشی در پیش گرفته بود اما در ادامه روز عقب نشینی کرد. اگرچه بازده اوراق قرضه در حال حاضر در سطحی نیست که نگرانی از شکل گیری تورم مشکل ساز ایجاد کند اما ناظران بازار بر این باورند که ادامه روند افزایشی به این سمت خواهد رفت. 

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده دو شاخص از سه شاخص اصلی صعودی بود در حالی که با افت قیمت سهام شرکت‌های فناوری شاخص نزدیک نسبت به یک روز پیشتر عقب نشینی کرد. همچنان به نظر می‌رسد اشتهای ریسک پذیری معامله گران و سرمایه‌گذاران در حال افزایش است. در شرایطی که مشکلات ژئوپلتیک بغرنجی وجود ندارد، کشورهای بزرگ دنیا به سرعت روند واکسینه سازی را دنبال می‌کنند و دولت ایالات متحده هم با تزریق بسته کمک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری به روند بهبود اقتصادی خود کمک می‌کند.

همچنین در بازار رمزارزها، بیت‌کوین با ادامه روند افزایشی خود در تلاش برای دستیابی به سطح مقاومت ۵۸ هزار دلاری است که ادامه این روند صعودی سرمایه گذاران زیادی را به سوی این بازار جذب کرده است.

از دیدگاه فنی، روند نزولی قیمت‌های آتی طلا در میان نمودارهای روزانه همچنان بیانگر کاهش قیمت دو ماهه و از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخودار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا نزدیک شدن به بالاترین سطح قیمت معاملات آتی ماه آوریل و دستیابی به سطح مقاومت فنی ۱۷۵۷.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ثابت و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۳۸ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین قیمت معاملات ماه مارس یعنی یعنی ۱۷۵۷.۴۰ دلار در هر اونس است همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۶۹۶.۶۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۶۸۵ دلار عنوان شده است.

به نظر می‌رسد روند نزولی معاملات آتی نقره مارس همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار باشد. نمودارهای روزانه همچنان بیانگر یک روند نزولی پنج هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷.۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره بر روی ۲۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۶.۲۳۵ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی پایین‌ترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۴۸ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است./

https://www.asianews.ir/u/257
اخبار مرتبط
ارزش دلار در معاملات جهانی مقابل بیشتر ارزهای مهم، صعودی شده است.
پس از چند سال تلاطم، بهای بیت‌کوین در ماه‌های اخیر در حد چشمگیری افزایش یافته و از حمایت موسسات مالی مهم و معتبر برخوردار شده است؛ در حالی که شرکت تسلا اعلام کرد حدود ۱.۵ میلیارد دلار در ارز مجازی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده است.
قیمت ارز در هفته‌های اخیر، نوسان شدیدی را تجربه کرد که این موضوع برخی کارشناسان را نسبت به ضعف بازار در مقابل جریان‌های روانی نگران کرده است؛ در حالی که به گفته برخی کارشناسان در چنین بزنگاه‌هایی، این بانک‌های مرکزی هستند که باید با مداخلات خود در بازار، از آثار سوء واکنش‌های هیجانی جلوگیری کرده و آن‌ها را تعدیل کنند.
مجلس انقلابی تصمیم گرفته نرخ ارز را در سال ۱۴۰۰، به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برساند با این استدلال که بساطِ رانتِ ارز ۴۲۰۰ تومانی از جامعه برچیده شود و این در حالیست که همه کارشناسان اقتصادیِ دلسوز طبقه‌ی کارگر هشدار می‌دهند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تثبیت نرخ ارز رسمی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی فاجعه‌ی معیشتی دوسال و چندماهِ اخیر را به اوج می رساند و در مجموع همه فعالان کارگری تاکید دارند که افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد هم دیگر مکفی نیست!
بسیاری از معامله‌گران به خصوص بازیگران قدیمی برای ورود به بازار ارز ریسک نمی‌کنند و از ترس زیان سنگین احتمالی، ترجیح می‌دهند سود‌های یکی دو روزه را به نوسان‌گیران ببخشند.
همانطور که پیش‌بینی می‌شد معاملات امروز با فشار عرضه همراه بود و شاخص کل بیش از ۳ درصد ریزش کرد، اما دلیل ریزش بورس چیست؟ بورس مثبت می‌شود؟ به عقیده برخی کارشناسان کاهش قیمت دلار و از طرفی جو منفی و بی‌اعتمادی حاکم بر بازار سرمایه از دلایل اصلی ریزش بورس محسوب می‌شوند
طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰، درآمد خالص صادرات نفت ایران ۱۱ میلیارد دلار بوده است؛ در حالی که رییس کل بانک مرکزی ایران، مجموع درآمد صادرات نفت ایران طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که دسترسی بانک مرکزی به این منابع نیز «بسیار کمتر» از این مبلغ بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: کره جنوبی به‌دنبال تحویل آمبولانس و دستگاه تست کرونا به جای پول ایران بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید