صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۳
کد خبر: 3932
گزارشگر: 213
۲۳۴۵
۰
۰
۶
نتایج پژوهشگاه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد

آمار تکان دهنده قربانیان کرونا در ایران: ۱۵۰ هزار نفر تا اسفند 99

آمار تکان دهنده قربانیان کرونا در ایران: ۱۵۰ هزار نفر تا اسفند 99
بر اساس نتایج یک «مطالعه کشوری» که توسط پژوهشگاه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد انجام و نیمه بهمن ۹۹ آماده شده است، ۱۸ درصد از افراد بالای ۱۸ سال گفته‌اند که به کرونا مبتلا شده‌اند و «۱.۵ درصد اعلام کرده‌اند از اعضای خانواده آنان کسی بر اثر کرونا فوت کرده است».

بر اساس نتایج یک «مطالعه کشوری» که توسط پژوهشگاه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد انجام و نیمه بهمن ۹۹ آماده شده است، ۱۸ درصد از افراد بالای ۱۸ سال گفته‌اند که به کرونا مبتلا شده‌اند و «۱.۵ درصد اعلام کرده‌اند از اعضای خانواده آنان کسی بر اثر کرونا فوت کرده است».

عباس عبدی، روزنامه‌نگار با اشاره به این نظرسنجی در یادداشتی که روز شنبه، ۲۴ اسفند در روزنامه اعتماد منتشر شده، با اشاره به این ارقام، تعداد قربانیان کرونا در ایران را ۱۵۰ هزار نفر برآورد کرده است.

۱۵۰ هزار نفر قربانی کرونا در ایران/ اسفند 99

در حالی که وزارت بهداشت تا روز جمعه، ۲۳ اسفند، تعداد قربانیان کرونا در ایران را بیش از ۶۱ هزار نفر اعلام کرده است.

پیش از این سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرده بود که تعداد واقعی قربانیان کرونا در ایران سه تا چهار برابر آمار رسمی وزارت بهداشت است که بر این اساس باید تعداد قربانیان را بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار نفر برآورد کرد.

با وجود گذشت بیش از یک سال از بحران شیوع کرونا در ایران، مقام‌های وزارت بهداشت از ارائه آمارهای مستند و تفکیکی خودداری کرده و بر همین اساس ارزیابی وضعیت شیوع و مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران دشوار شده است.

با وجود چنین ابهام‌هایی، مقام‌های دولت ایران بارها از موفقیت در مهار کرونا سخن گفته‌اند و اخیرا حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفته است اقدامات دولت او در مقابله با کرونا می‌تواند «منبعی برای کتاب‌های دانشگاهی» باشد.

بر اساس یادداشت آقای عبدی که در سایت پژوهشگاه وزارت ارشاد نیز بازنشر شده، در این مطالعه کشوری، « ۶۸ درصد مردم به میزان زیاد و خیلی زیاد معتقد به واکسیناسیون عمومی هستند».

علاوه بر این، ۴۸ درصد مردم به میزان زیاد و خیلی زیاد «تمایل به استفاده از واکسن ایرانی» دارند و «۲۲ درصد مردم اصولا علاقه‌ای به هیچ نوع واکسنی اعم از ایرانی یا خارجی ندارند».

موضوع تامین واکسن در ماه‌های اخیر به یک بحث جنجالی تبدیل شده است. مقام‌های حکومت ایران در ابتدا به طور گسترده بر تهیه و توزیع واکسن کرونای ایرانی که در انحصار ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد اقتصادی تحت کنترل دفتر رهبر جمهوری اسلامی، است، تاکید داشتند.

از سوی دیگر، رهبر جمهوری اسلامی ایران در یک سخنرانی علنی با خرید و واردات واکسن تولیدی کشورهای آمریکا و بریتانیا و فرانسه مخالفت کرد.

علیرغم این مخالفت، با افزایش فشارهای اجتماعی برای خرید و واردات واکسن خارجی، سرانجام دولت اقدام به خرید و واردات محدود واکسن خارجی کرونا از کشورهای مختلف کرده‌اند.

مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند تاکنون بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن خارجی خریداری کرده‌اند و در طول سال آینده نیز در نظر دارند از مسیر واردات و تولید داخلی، ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تامین کنند.

در تازه‌ترین اظهارنظر در این زمینه، مینو محرز، مدیر پروژۀ تحقیقات تولید واکسن ایرانی کرونا گفته است که از خرداد ۱۴۰۰ واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی «کوو ایران» شروع می‌شود.

واکسن «کوو ایران» توسط موسسه برکت وابسته به ستاد فرمان اجرایی امام تولید می‌شود و مقام‌های این ستاد در روزهای اخیر بارها از فعال شدن خط تولید این واکسن تا خرداد ۱۴۰۰ خبر داده‌اند.

به نظر می‌رسد علیرغم تاکید دولت بر خرید و واردات واکسن خارجی کرونا، کماکان سیاست اصلی در زمینه تامین واکسن کرونا، خرید زمان برای رسیدن به خرداد سال ۱۴۰۰ و استفاده از واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام است.

این در حالی است که آمارهای رسمی در ایران تا پیش از این آمار قربانیان کرونا را کمتر از یک سوم آمار اعلام شده جدید اعلام می کردند و اخیرا با وجود افزایش میزان مرگ و میر این آمار را دو رقمی و زیر صد نفر بیان می کنند./ 

https://www.asianews.ir/u/25f
اخبار مرتبط
مسعود کبیری، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، گفت ادعای آموزش وپرورش در تمام کشورها این است که فرزندانتان را به ما بسپارید، ما فارغ از وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده به آنها آموزش می‌دهیم و خلا را جبران می‌کنیم اما هم‌اکنون در ایران وضعیت اینگونه نیست و اوضاع نشان می‌دهد سرمایه گذاری‌های خانواده‌ها در بهبود عملکرد تحصیلی فرزندانشان بسیار تأثیرگذار است و هم اکنون ۳۰ درصد دانش آموزان ایرانی به حداقل توانایی‌های سواد» نمی‌رسند.
سرهنگ قدمی رییس پلیس راه مازندران گفت: با توجه به تعطیلی روز پنج شنبه و شرایط کرونایی مبادی ورودی به مازندران در محور‌های هراز، کندوان، سوادکوه و استان‌های سمنان، گیلان و گلستان بسته هستند.
حمید سوری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بیشتر نتایج تست‌های سریع کرونا «کاذب» است، درباره شیوع بیشتر این بیماری از طریق افراد ناقلی که این تست‌ها را در دست دارند، هشدار داد.
در حالی دو هفته به پایان سال۹۹ باقی است که دولت باید یارانه معیشتی کرونا و یارانه نقدی را در آخرین روزهای۹۹ به حساب مشمولان واریز کند.
حسن روحانی، رئیس‌ جمهور با اعلام ممنوعیت سفرهای نوروزی به شهرهایی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و زرد به سر می‌برند، از این مناطق خواست که «بسیج فو‌ق‌العاده تشکیل دهند» و «استاندار، تیم پزشکی، بسیج و سپاه» برای اعمال پروتکل‌ها «مراقبت بیشتری داشته باشند».
باتوجه به مرگ و میرهای ناشی از این ویروس، امیدهای بسیاری به ساخت واکسن آن بود؛ اما مدت زیادی به طول نینجامید و گفته شد ساخت واکسن و توزیع آن حداقل به یک سال زمان نیاز دارد؛ حال آن که بعد از یک سال بسیاری از کشورها آغاز به واکسیناسیون عمومی کرده‌اند و حتی در برخی از کشورهای همسایه ایران نیز واکسیناسیون گسترده کرونا آغاز شده است؛ در ایران واکسیناسیون گسترده کرونا به طور رسمی آغاز نشده است، خبرهایی از خرید و فروش واکسن در بازار سیاه آن هم با قیمت‌هایی بسیار بالا و نجومی به گوش می رسد.
سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه، از جان باختن ۱۰۸ نفر و شناسایی هشت‌ هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.
همزمان با شناسایی هشت هزار و ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا کرونا در کشور طی یک شبانه‌روز گذشته، وضعیت خوزستان از نظر شیوع ویروس جهش‌یافته «نگران‌کننده» توصیف شده و درباره وضعیت اصفهان هشدار داده شد.
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، از توافق تهران با دولت سئول درباره «نحوه جابجایی و مصرف» بخشی از منابع ارزی مسدودشده بانک مرکزی ایران در کره جنوبی «به مقاصد مورد نظر» خبر داد.
پس از یک هفته هشدار در مورد وضعیت اضطراری استان خوزستان، وزیر کشور ایران گفت که به منظور کنترل شیوع کرونا در این استان، مرزهای ایران با عراق بسته و تردد به خوزستان ممنوع می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید