صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۰
کد خبر: 3939
گزارشگر: 213
۵۰۷۱
۰
۰
۵
تشریح وضعیت دستمزد و حقوق

جزییات افزایش حقوق های کارمندی و کارگری/افزایش مستمری بازنشستگان قبل از 1400 تصویب شود!

جزییات افزایش حقوق های کارمندی و کارگری/افزایش مستمری بازنشستگان قبل از 1400 تصویب شود!
پرونده افزایش حقوق‌ها در سال آینده بسته شده و براساس آن حداقل حقوق کارمندی ۳٫۵ میلیون تومان و حداقل حقوق کارگری ۲٫۶ میلیون تومان است؛ در حالی که فعالان بازنشستگی خواستار تصویب افزایش حقوق این قشر تا قبل از 1400 هستند.

پرونده افزایش حقوق‌ها در سال آینده بسته شده و براساس آن حداقل حقوق کارمندی ۳٫۵ میلیون تومان و حداقل حقوق کارگری ۲٫۶ میلیون تومان است.

کارگران

جلسه شورای عالی کار در ساعات پایانی شنبه ۲۳ اسفند به نتیجه رسید. طبق مصوبه این شورا که سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت بر سر آن توافق دارند حداقل حقوق کارگران در سال آینده ۳۹ درصد افزایش یافت.

در سال ۹۹ حداقل حقوق یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود، اما برای سال آینده پایه حقوق اداره کاری دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان برآورد می‌شود.

همچنین بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، بن مسکن ۴۵۰ هزار تومان، پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان و حق اولاد ۳۴۵ هزار تومان تعیین شد.

سایر سطوح درآمدی نیز ۲۶ درصد افزایش یافت. در واقع حداقل حقوق برای یک خانواده سه نفره چهار میلیون و ۱۹۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

کارمندان

نمایندگان مجلس افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان در سال آینده را تصویب کردند.

در سال گذشته مصوب شده بود که دریافتی هیچ کارمند و بازنشسته‌ای در سال ۹۹، کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه نباشد.

به گزارش آسیانیوز به نقل از تجارت نیوز، با افزایش ۲۵ درصدی که روی حقوق کارمندان در سال آینده اعمال می‌شود، حداقل حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری کمتر از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیست.

بازنشستگان تامین اجتماعی

در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی، مجلس در بودجه امسال تصویب کرد که مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان جهت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تخصیص یابد.

براساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان تامین اجتماعی، متناسب‌سازی از فروردین سال ۱۴۰۰ در فیش حقوقی بازنشستگان اعمال می‌شود. حقوق بازنشستگان همچنین مشمول افزایش حقوق ۳۹ درصدی نیز می‌شود.

بنابراین با انجام این مرحله از متناسب‌سازی، با فرض این که بازنشسته‌ای حداقل‌بگیر بوده و ۳۰ سال سابقه کاری کامل دارد، معادل حداقل حقوق سال آینده یعنی حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کند.

این در حالی است که حسن ایزدان، فعال صنفی کارگی امروز به ایلنا گفت: باید مستمری‌ها قبل از پایان سال زیاد شود و بعد از آن، مسکن و بن نیز افزایش یابد.

قبل از نیمه شب بیست و سوم اسفند و در جریان سومین جلسه رسمی شورایعالی کار، افزایش دستمزد ۱۴۰۰ مصوب شد؛ حداقل بگیران ۳۹ درصد افزایش روی همه مولفه‌های مزدی و سایر سطوح ۲۶ درصد به اضافه یک رقم ثابت.

در مجموع دریافتی هر کارگر حداقل بگیر، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است اما در این میان، هنوز میزان افزایش مستمری بازنشستگان کارگری مشخص نیست.

مستمری سالیانه بازنشستگان کارگری معمولاً براساس مصوبات شورایعالی کار و برابر با افزایش حداقل مزد کارگران شاغل تعیین می‌شود. گرچه مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، معیارهای تعیین افزایش مستمری براساس نرخ تورم و میزان افزایش هزینه‌های خانوار را مشخص کرده اند، اما هرساله به پیشنهاد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و با تصویب هیات دولت، حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به اندازه حداقل مزد کارگران شاغل افزایش می‌یابد.

با این حساب، بازنشستگان حداقل بگیر کارگری در سال ۱۴۰۰ مشمول افزایش ۳۹ درصدی پایه مستمری خواهند شد. برای سایر مزایای مزدی مثل بن و حق مسکن، اگر قرار باشد افزایشی برای بازنشستگان اتفاق بیفتد، نیازمند تایید توسط هیات امنای سازمان و تصویب توسط مدیرعامل است. بنابراین آنچه در افزایش مستمری بازنشستگان کارگری واجد اهمیت است، همین افزایش ۳۹ درصدی پایه مزد است که به قاعدتاً به افزایش حداقل مستمری‌ها تسری می‌یابد.

اما مساله اینجاست که معمولا تایید و تصویب افزایش مستمری‌ها به ماه دوم یا حتی سوم سال می‌کشد؛ این انتظار طولانی برای کارگران بازنشسته ناراحت کننده است. حسن ایزدان (بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در این باره گفت: انتظار ما بازنشستگان این است که قبل از پایان سال و در همین اسفندماه میزان افزایش مستمری‌ها تصویب شود. مدیرعامل سازمان مقدار افزایش مستمری‌ها را قبل از پایان سال تعیین کند و رایزنی با هیات دولت برای تصویب نهایی آن را به سرانجام برساند./

https://www.asianews.ir/u/25n
اخبار مرتبط
جلسه تعیین دستمزد ۱۴۰۰ خاتمه یافت و میزان افزایش مزد 39 درصد تعیین شد.
لحظه‌شماری برای تعیین تکلیف دستمزد ۱۴۰۰ شروع شده است؛ گرچه ساختار شورایعالی کار، ناکارآمد و معیوب است و کفه‌ی ترازوی آن به سمت تمایلات کارفرمایان سنگین‌تر است و اگرچه کارگران توان و قدرت چانه‌زنی چندانی ندارند تا خواسته‌های خود را به کرسی بنشانند، اما همه امیدواری بر این است که از همین نهاد معیوب و ناعادلانه، بهترین نتیجه به نفع کارگران بیرون بیاید.
پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی از ۱۵ اسفند آغاز شده و تا ۲۷ اسفند و براساس حروف الفبا به حساب آنان واریز می‌شود.
افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان در شرایطی در مجلس مصوب شد که دریافتی های بالای ۱۰ میلیون تومان مشمول این ۲۵ درصد نشده و فقط به میزان ثابت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق دارند.
همزمان با تجمع جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران، مجلس ایران اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرد.
حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، از تصویب ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مخصوص تامین اجتماعی در کمیسیون تلفیق بودجه خبر داد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: برای اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی رایزنی‌ها و اقدامات خوبی انجام گرفته است و امیدواریم طی هفته‌های آتی اجرا شود.
به باور انور حبیب زاده بوکانی، اکثر نمایندگان مجلس معتقدند هرچه سریعتر باید روند اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان طی شود، منتها این افزایشها باید به گونه ای برنامه ریزی و اجرا شود که کوچکترین تبعاتی در شاخص های کلان اقتصادی کشور ایجاد نکنند.
نمایندگان خانه ملت، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند (و) تبصره ۲ این ماده واحده درباره بدهی های دولت به تامین اجتماعی را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اگر شفاف‌سازی نشود و به صراحت مشخص نکنند که ۹۰ هزار میلیارد تومان از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار بند (و)، سهم مشخص سازمان تامین اجتماعی است، بازنشستگان ساکت نمی‌نشینند و بازهم دست به تجمع و اعتراض خواهند زد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید