صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۲۳:۵۵
کد خبر: 3953
گزارشگر: 213
۱۳۸۶
۰
۰
۵
تازه ترین وضعیت مصدومین شب سه شنبه آخر سال

9 کشته و 70 قطع عضو در چهارشنبه سوری امسال

9 کشته و 70 قطع عضو در چهارشنبه سوری امسال
سخنگوی اورژانس ایران امشب خبر داد که از ابتدای اسفند امسال تا کنون دست‌کم هشت نفر در ارتباط با «حوادث چهارشنبه سوری» جان باخته‌اند و «۷۰ نفر» نیز قطع عضو شده‌اند.

سخنگوی اورژانس ایران روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند خبر داد که از ابتدای اسفند امسال تا کنون دست‌کم «هشت نفر» در ارتباط با «حوادث چهارشنبه سوری» جان باخته‌اند و «۷۰ نفر» نیز قطع عضو شده‌اند.

مجتبی خالدی می‌گوید که از اول اسفند تا سه‌شنبه شب، ۶۰۱ نفر نیز آسیب دیده‌اند.

 9 کشته و 70 قطع عضو در چهارشنبه سوری امسال


او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزود که همچنین «۷۰ نفر قطع‌ عضو شده و چشم ۱۵۹ نفر آسیب دیده و ۲۲۸ نفر نیز دچار سوختگی شده‌اند».

آقای خالدی بیشترین تعداد آسیب‌دیده‌ها را در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و کرمانشاه و مرکزی اعلام کرده است.

9 کشته و 70 قطع عضو در چهارشنبه سوری امسال
هر ساله با رسیدن آخرین چهارشنبه سال، موارد زیادی از انفجار مواد محترقه در کشور گزارش می‌شود. حوادث چهارشنبه سوری پارسال در ایران دو کشته و ۷۵۱ زخمی برجای گذاشت.

پارسال بیشترین مصدومین از استانهای تهران، آذربایجان شرقی و غربی بودند، اما وزارت بهداشت ایران اعلام کرده بود که شمار مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش داشته است.

پارسال شمار تلفات نیز دو نفر بود اما در سال ۹۷ این رقم شش نفر، برابر با شمار تلفات امسال تا عصر روز سه‌شنبه بود.

پیمان صابریان، رئیس سازمان اورژانس تهران با اشاره به تمهیدات اورژانس تهران برای چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: از ساعت ۱۶ تا پایان امشب در ۱۹۷ نقطه پر تردد شهر تهران آمبولانس استقرار دارد. تمام پایگاه‌ها آماده باش کامل هستند.

وی افزود: اتاق فرماندهی (ics) فعال شده و تمامی مرخصی‌ها برای امروز و امشب لغو شده است.

رئیس اورژانس تهران بیان کرد: تمام نیروهای موتورلانس اورژانس از ساعت ۱۷ تا پایان امشب آماده خدمت رسانی با آمبولانس هستند.

صابریان گفت: ۵۰ دستگاه آمبولانس رزرو به چرخه عملیات اضافه شدند. در بیمارستان‌های سوانح و حوادث نیروی اورژانس مستقر شده است و تمام نیروهای ستادی-عملیاتی در این مراکز حضور دارند.

صابریان بیان کرد: تجهیزات سوختگی کافی برای آمبولانس‌ها در نظر گرفته شده است و به تعداد نیروهای دیسپچ برای افزایش پاسخگویی اضافه شده است.

رئیس سازمان اورژانس تهران در پایان با اشاره به تمهیدات این سازمان برای تعطیلات نوروز گفت: ۱۰ کمپ نوروزی به صورت ۲۴ ساعته از ۲۵ اسفند ۹۹ و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ برپا می‌شود و تمامی پایگاه‌های اورژانس در حالت آماده باش هستند.

چهارشنبه سوری هر سال در آخرین سه‌شنبه شب سال برگزار می‌شود. به گفته کوروش نیکنام، موبد زرتشتی، پنج روز مانده به نوروز، مردمان ایران‌زمین آتش روشن می‌کردند تا فروهر درگذشتگان به سوی آن‌ها بیایند و روز نخست نوروز این آتش را به پشت‌بام‌ها یا بلندی‌ها می‌بردند تا فرورها را بدرقه کنند.

افروختن آتش، نمایش نور، یا ترقه‌بازی در جشن‌های مختلف در برخی فرهنگ‌های کهن دیگر در قاره آسیا نیز رایج است. مردمان سرزمین چین، سال نو -که در تقویم قمری چینی آغاز بهار به‌شمار می‌رود- را با آتش‌بازی و ترقه‌بازی می‌گذرانند تا «هیولایی» افسانه‌ای را بترسانند و سال خوبی داشته باشند.

دیوالی یا دیپاوالی، یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین جشن‌های هندوان، نیز با خانه‌تکانی و نمایش نور فرا می‌رسد. واژگان «دیپا» در سانسکریت به‌معنی فانوس یا چراغ است و این جشن نمادی از پیروزی نیکی و دانش (روشنایی) بر بدی و نادانی (تاریکی)/

https://www.asianews.ir/u/25z
اخبار مرتبط
کوتاه ترین ، به صرفه ترین و در عین حال مؤثرترین روش برای کنترل حوادث چهارشنبه سوری این است که کنترل مواد اولیه ساخت ترقه های پرخطر شامل اکلیل سرنج ، مواد آتشزا، فتیله و... را به مسئول "نظارت بر بازار روغن" بسپاریم ، خواهیم دید که به طرفة العینی طول نخواهد کشید که بساط ترقه‌ در سراسر بازار برچیده می‌شود و به دنبال آن، شهر از ترقه های پرخطر در امان خواهد ماند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید