صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۳:۵۸
کد خبر: 3969
گزارشگر: 213
۱۵۸۶۱
۰
۰
۷
ماهی قرمز در سفره نوروزی ایرانیان

چرا «ماهی قرمز» هفت سین خطرناک است؟

چرا «ماهی قرمز» هفت سین خطرناک است؟
ماهی قرمز جزو ماهیان بومی کشور نیست؛ این ماهی نسبت به طیف وسیعی از شوری آب، غلظت پایین اکسیژن و آلودگی آب مقاوم است.

ماهی قرمز جزو ماهیان بومی کشور نیست. این ماهی نسبت به طیف وسیعی از شوری آب، غلظت پایین اکسیژن و آلودگی آب مقاوم است.

نکته دیگر این است که در فرهنگ سنتی ما ماهی قرمز جایی نداشته است این ماهی نماد عید چین است که وارد فرهنگ ما شده است؛ حال با توجه به اینکه این ماهی عضو لاینکف سفره‌های هفت‌سین است باید به مردم آگاهی داده شود که بعد از ایام عید این ماهی را وارد اکوسیستم طبیعی نکنند.

اشکال دیگری که ماهی قرمز دارد این است که مخرب محیط زیست است؛ چون شرایط مقاومتی بالایی دارد باعث می‌شود که به محیط زیست آسیب وارد کند؛ به همین خاطر نباید این گونه را وارد اکوسیستم‌های طبیعی کشور کرد. باید به مردم این تذکر داده شود که ماهی قرمز را در محیط‌های بسته رها کنند.

این ماهی‌ها غذا و اکسیژن لازم برای ماهی‌های بومی رودخانه‌ها را مصرف می‌کنند و احتمال دارد ناقل انگل، قارچ و عوامل بیماری‌زاباشد.

این ماهی‌ها به دلیل همه‌چیزخوار بودن می‌توانند تخم ماهی‌های دیگر را بخورند و در صورت آزاد سازی این ماهی‌ها در رودخانه‌ها و دریاچه‌های طبیعی می‌توانند اکوسیستم آن منطقه رابه هم بزنند بنابراین نباید درآب‌های طبیعی به‌هیچ عنوان رها شوند.

به گزارش آسیانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران اصفهان، رقابت تغذیه‌ای و رقابت برای فضا با سایر گونه‌های بومی، کمک به رشد بی‌رویه جلبک، تداخل با زندگی طبیعی کپورماهیان بومی، کاهش رفتار تولید مثلی برخی دوزیستان بومی و انتقال بیماری به ماهیان دیگر از جمله دیگر آثار مخرب زیست محیطی ماهی قرمز است.

با توجه به خصوصیت این ماهی و مقاومت بالای آن‌ها نباید عمر کوتاهی داشته باشند و اگر بعد از دو تا سه روز از بین می‌روند یا شرایط نگهداری آن‌ها مشکل دارد و یا اینکه ماهی بیمار است.

این در حالی است که کودکان اغلب ماهی قرمز عید را دوست دارند و گاهی از اواسط اسفند ماه آن را تهیه می کنند که ممکن است سبب انتقال بیماری به آنان شود . خطراتی که در رابطه با خرید ماهی قرمز برای کودکان وجود دارد عبارتند از :

1. اگر کودکان به ماهی قرمز بدون هیچ واسطه ای دست بزنند ، ممکن است بیماری هایی که بین انسان و آبزیان مشترک است به آنها انتقال یابد.

2. افراد حساس و دارای سوابق آلرژی نباید بدون واسطه به ماهی قرمز عید دست بزنند .

3. ترشحات روی پوست ماهی های قرمز ممکن است وارد آب تنگ یا آکواریوم شود که موجب بروز حساسیت های جلدی ، اگزما و خارش پوستی در کودکان و بزرگسالان می شود.

4. در فضله ماهی ها عامل بیماری زایی به نام "سالمونلا" وجود دارد که با ورود به بدن موجب ایجاد بیماری تیفوئید و سایر بیماری های دستگاه گوارش در کودکان می شود.

5. عوارض دست زدن بچه ها به ماهی ها اسهال و استفراغ و تب شدید است .

6. توصیه می شود بعد از هر بار دست زدن به ماهیان زینتی، دست ها با آب و صابون خوب شسته شود و از دست زدن به چشم، پوست و دهان خودداری شود. استفاده از دستکش نیز برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی ضروری است.

7. بعضی از ماهی ها به باکتری مایکو باکتریوم (سل) آلوده اند و تماس آنها با انسان ممکن است موجب بیماری های پوستی و اگزما شود./

https://www.asianews.ir/u/25O
اخبار مرتبط
​همه مسافرانی که از قبل به شهرهای قرمز و نارنجی جدید سفر کرده اند، ظرف مدت ۷۲ ساعت فرصت خواهند داشت، به مبدا خود برگشته در غیر اینصورت جریمه خواهند شد.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در تعطیلات نوروزی از هر گونه سفر غیر ضرور پرهیز کنید. افراد از دست دادن ، بوسیدن و در آغوش گرفتن عزیزان خودداری کنند.
حاجی فیروز یا "خواجه پیروز" شخصیتی است افسانه ای که هرساله عید نوروز با اندام لاغر، چهره ای سیاه ، کلاهی دوکی شکل ، کفشی نوک تیز و جامه ای سرخ رنگ به همراه دایره زنگی به خیابان ها می‌آید و به رقص و آواز می‌پردازد. معروف ترین آوازی که حاجی فیروز می‌خواند شعر "بشکن بشکنه؛ بشکن!" است.
با وجود اندوهی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا ایجاد شده است، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی نوروز، ۲۱ مارس اظهار امیدواری کرد نوروز هماهنگی و جشن برای بشریت مشترک به ارمغان بیاورد.
وزارت بهداشت آخرین وضعیت رنگ بندی شهرهای کشور را اعلام کرد که بر این اساس ورود به 9 استان ممنوع شد.
استاندار تهران گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شد شهر‌های قرمز و نارنجی از محدودیت سفر برخوردار شوند و سایر شهر‌ها این محدودیت را نداشته باشند؛ افراد برای ورود به شهر‌های آبی و زرد می‌توانند از مسیر‌های دیگر استفاده کنند.
طبق گفته های معاون کل وزارت بهداشت و درمان، تا پایان تعطیلات سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی ممنوع خواهد بود اما براساس گفته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام جدید وضعیت شهر‌های قرمز و نارنجی از شنبه، ۲۳ اسفند به ۲۵ اسفند موکول شد.
حسن روحانی، رئیس‌ جمهور با اعلام ممنوعیت سفرهای نوروزی به شهرهایی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و زرد به سر می‌برند، از این مناطق خواست که «بسیج فو‌ق‌العاده تشکیل دهند» و «استاندار، تیم پزشکی، بسیج و سپاه» برای اعمال پروتکل‌ها «مراقبت بیشتری داشته باشند».
سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه، از جان باختن ۱۰۸ نفر و شناسایی هشت‌ هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید