صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۰:۲۹
کد خبر: 3982
گزارشگر: 213
۲۱۸۱
۰
۰
۱۰
آسوشیتدپرس از انسداد آبراه مهم جهان خبر داد

«کانال سوئز» مسدود شد

«کانال سوئز» مسدود شد
مقامات مسئول کانال سوئز روز چهارشنبه چهارم فروردین از مختل شدن رفت‌وآمد شناورها در این آبراه در پی به گل نشستن یک کشتی باربری غول‌پیکر خبر دادند.
کشتی باربری «اورگرین» که باعث مسدود شدن کانال سوئز شد

مقامات مسئول کانال سوئز روز چهارشنبه چهارم فروردین از مختل شدن رفت‌وآمد شناورها در این آبراه در پی به گل نشستن یک کشتی باربری غول‌پیکر خبر دادند.

این کشتی با نام «ام وی اورگرین» که با پرچم پاناما در حال حرکت بود، حامل محموله‌ای بزرگ از آسیا به مقصد اروپاست.

تصاویر انتشار یافته نشان می‌دهند که بخشی از دماغه کشتی تقریبا به دیواره شرقی کانال چسبیده و بخش انتهایی بدنه‌اش به دیواره غربی کانال مماس شده است.

به‌گفته کارشناسان، وقوع چنین سانحه‌ای در تاریخ ۱۵۰ ساله کانال سوئز بی‌سابقه است.

کشتی‌های یدک‌کش از صبح روز چهارشنبه فعالیت خود برای جابه‌جا کردن این کشتی باری را آغاز کرده‌اند اما هنوز مشخص نیست که این عملیات چه‌قدر زمان خواهد برد.

کانال سوئز از مهم‌ترین آبراه‌های جهان و رابط بین دریای سرخ و مدیترانه است. ده درصد از تجارت بین‌المللی شامل بخش قابل توجهی از نفت مورد نیاز جهان از این مسیر دریایی عبور می‌کند.


به‌گفته یک مقام محلی، عملیات جابه‌جایی این کشتی ممکن است دست‌کم دو روز طول بکشد. همزمان، این نگرانی وجود دارد که کشتی‌های متوقف‌مانده در آبراه هدف حمله قرار گیرند.

خبرگزاری بلومبرگ پیشتر گزارش داده بود که بیش از صد کشتی باری پشت سر این کشتی حامل کانتینر که ۴۰۰ متر طول دارد، گرفتار شده‌اند.

ژنرال اسامه رابی، رئیس اداره مدیریت کانال سوئز، گفت: «همه اقدامات لازم برای گشایش آبراه و به جریان افتادن کشتیرانی را انجام خواهیم داد».

شرکت کشتیرانی مالک این کشتی نیز اعلام کرد که هیچ‌یک از ۲۰ خدمه حاضر در کشتی در جریان این سانحه آسیب ندیده‌اند و نشانه‌ای دال بر آسیب‌دیدگی و یا آلودگی و نشت سوخت در کشتی به چشم نمی‌خورد.

دلیل به گل نشستن این کشتی که روز سه‌شنبه اتفاق افتاد هنوز مشخص نشده و شرکت مالک نیز تمام شدن سوخت آن را تکذیب کرده است.

شرکت کشتیرانی «اورگرین» مستقر در تایوان که هدایت این کشتی را برعهده دارد روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشتی هنگام ورود به کانال سوئز از آب‌های دریای سرخ، با وزش شدید باد روبه‌رو شد اما هیچ‌یک از کانتینرهایی که حمل‌ می‌کند غرق نشده‌اند.

در همین زمینه، یک مقام مصری که نخواست نامش فاش شود، وزش شدید باد را دلیل این سانحه دانست. به گزارش هواشناسان مصری، سرعت باد در روز سه‌شنبه حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت برآورد شده است.

با این همه هنوز مشخص نیست که وزش باد با این سرعت چگونه می‌تواند یک کشتی باربری به وزن حدودا ۲۲۰ هزار تُن را از مسیر خارج کند.

تصاویری که از زوایای مختلف این کشتی منتشر شده است نشان می‌دهد که ماموران کانال سوئز در حال تخریب بخشی از دیواره غربی این کانال هستند تا با آزاد شدن قسمت انتهایی کشتی، امکان حرکت آن فراهم شود.

این کشتی در قسمت ورودی کانال از سمت دریای سرخ به گل نشسته است که باریک‌ترین بخش کانال به شمار می‌رود و مسیر رفت‌وآمد کشتی‌ها در آن‌جا یک‌طرفه است.

هر روز به‌طور متوسط ۵۰ کشتی غول‌پیکر از کانال سوئز عبور می‌کنند. تنها در سال گذشته نزدیک به ۱۹ هزار کشتی از آن عبور کردند و مسدود شدن این آبراه به مدت چند روز، انتقال کالاهای تجاری و نفتی را با آسیب جدی مواجه خواهد کرد./

https://www.asianews.ir/u/261
اخبار مرتبط
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند٬ هدف قرار داده است.
یک کشتی مخصوص حمل خودرو، متعلق به شرکت «هلیوس رِی» اسرائیل که با پرچم باهاما حرکت می‌کرد، در دریای عمان دچار انفجار شد.
یک مقام وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرد بیش از یک میلیون بشکه بنزین ایران که سال گذشته بر اساس تحریم‌ها ضبط شده بود به فروش رفته و یک نفتکش دیگر حامل نفت خام ایران که اخیرا توقیف شده است در مسیر حرکت به سوی آمریکاست و به‌زودی فروخته می‌شود.
سئول روز گذشته خواستار «آزادسازی فوری»‌ کشتی توقیف‌شده کره جنوبی در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران شد و ایالات متحده نیز اعلام کرد که بر آزادی فوری کشتی مورد اشاره تاکید دارد.
ارتش عراق می‌گوید که تیمی از کارشناسان مواد منفجره به همراه نیروی دریایی این کشور در عملیاتی موفقیت‌آمیز، مین کشف‌شده بر بدنه یک نفتکش در خلیج فارس را خنثی کردند.
یک شرکت حمل‌ونقل اعلام کرد که نفتکشی در بندر جده عربستان سعودی یکشنبه شب با یک شئ که «منشاء خارجی» داشته مورد اصابت قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شذ.
وزارت دارایی آمریکا فهرست جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را منتشر کرده که در آن بسیاری از مقام‌های این کشور دوباره اما به عللی جدید تحریم شده‌اند؛ این در حالی است که هدف از این تحریم ها توسظ آمریکا مبارزه با تروریسم بیان شده و دونالد ترامپ در اظهارات جدید خود ابراز امیدواری کرده است که ایران را نیز در روند صلح با اسراییل قرار خواهد داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید