صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۲
کد خبر: 3985
گزارشگر: 213
۴۵۰۵
۰
۰
۸
اعلام جدید وزارت بهداشت ایران درباره واکسن کرونا

شکست برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران/عدم وجود «واکسن فایزر» یک خلاء مهم در هر کشور است

شکست برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران/عدم وجود «واکسن فایزر» یک خلاء مهم در هر کشور است
وزارت بهداشت با اشاره به «خلف وعده‌» جهانی در تهیه واکسن کرونا از جمله توسط کشورهای روسیه و هند، شکست در اجرای برنامه ملی واکسیناسیون تا پایان سال ۱۳۹۹ را رسما تایید کرد؛ این در حالی است که منتقدان و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی چندی پیش تاکید کردند که عدم وجود واکسن فایزر در این میان یک خلاء مهم به شمار می‌رود.

وزارت بهداشت با اشاره به «خلف وعده‌» جهانی در تهیه واکسن کرونا از جمله توسط کشورهای روسیه و هند، شکست در اجرای برنامه ملی واکسیناسیون تا پایان سال ۱۳۹۹ را رسما تایید کرد.

کیانوش جهانپور،‌ رییس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه، پنجشنبه پنجم فروردین‌ماه اعلام کرد:‌ «برنامه‌ریزی واکسیناسیون حداقل یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مشمول فاز یک تا پایان سال شمسی گذشته که با لحاظ بسیاری از محدودیت‌ها پیش‌بینی شده بود، عملا محقق نشد.»

جهانپور گفت از این پس، عمده واکسیناسیون همگانی در ایران با «تکیه بر تولید ملی» صورت خواهد گرفت.

به گفته این مقام وزارت بهداشت،‌ خرید بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن کرونا از طریق مستقیم و سبد کوواکس سازمان جهانی بهداشت قطعی شده بود، اما حتی وعده تحویل دو میلیون و ۸۰۰ هزار دوز هم از سوی تامین‌کنندگان مختلف محقق نشد.

این در حالی است که برنامه واکسیناسیون در ایران با سرعت بسیار پایین پیش می‌رود. روزنامه همشهری چهار روز پیش از پایان سال ۱۳۹۹ به نقل از رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-۱۹ نوشت تنها ۶۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است و با درنظر گرفتن دو دوز برای هر نفر، ۳۰ هزار نفر تاکنون ایمن شده‌اند.

براساس گزارش برخی رسانه ها بر خلاف برنامه وزارت بهداشت، واکسن‌های وارداتی فعلی تنها برای واکسینه کردن ۱۴ درصد از جمعیت برنامه‌ریزی شده کافی است.

بدقولی روسیه در ارسال واکسن
سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین به تاخیر در تولید مشترک واکسن اسپوتنیک با روسیه اشاره کرد و گفت: «عواملی همچون کندی تولید، کمبود جهانی برخی مواد اولیه و جانبی نظیر رزین،‌ ژل و مدیا،‌ موجب عرضه محدود واکسن حتی نسبت به برنامه‌های وعده داده شده تولیدکنندگان شد.»

جهانپور گفت تحویل محموله‌های واکسن اسپوتنیک هم با خلف وعده روسیه مواجه شده است. به گفته او، از دست‌کم یک میلیون دوز وعده داده شده تا پایان سال گذشته، تنها ۴۲۰ هزار دوز تحویل ایران داده شد.

این مقام وزارت بهداشت تاخیر و عدم دریافت محموله‌های واکسن‌های خارجی را «معضل جهانی» خواند و گفت: «ده‌ها کشور همچون کشور ما،‌ واکسیناسیون محدود و با سرعتی کمتر از پیش‌بینی قبلی داشته‌اند.»

پیش از این، ایران‌اینترنشنال طی گزارشی اختصاصی نوشت که حکومت ایران واردات واکسن اسپوتنیک را که هنوز درباره کارایی آن ابهاماتی وجود دارد،‌ به شرکت «مدیریت آتیه بهمن» سپرده که تنها دو سال از تاسیسش می‌گذرد.

این گزارش همچنین حاکی بود شرکت‌هایی که واردات واکسن کرونا به آن‌ها سپرده شده به «ستاد اجرایی فرمان امام» و مقام‌های پیشین و فعلی وزارت بهداشت وابسته هستند.

مخالفت دادستانی هند با سفارش ایران
جهانپور در بخش دیگری از سخنانش همچنین عدم تحقق وعده‌‌های دریافت بیش از ۴۲ میلیون دوز واکسن را تایید کرد.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در همین زمینه اشاره کرد که ثبت سفارش ایران در هند برای تحویل ۳۷۵ هزار دوز واکسن با ممانعت دادستانی این کشور مواجه شده است.

پیشتر او در بهمن‌ماه به تهیه واکسن آسترازنکا از مبدا هند اشاره کرده بود،‌ این واکسن تولید مشترک بریتانیا و سوئد از جمله واکسن‌هایی بود که علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، واردات آن‌ها را ممنوع اعلام کرد.

جهانپور اکنون می‌گوید دولت ایران «از ماه‌ها پیش» برای دریافت واکسن‌های خارجی اقدام کرده بود.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت چند ماه گذشته اعلام کرد که در حال مذاکره با شرکت داروسازی فایزر است تا واکسن کرونای تولید این شرکت را در بسته این سازمان جهانی برای اشتراک با کشورهای فقیرتر قرار دهد.سازمان جهانی بهداشت در حال مذاکره با شرکت داروسازی فایزر است تا واکسن کرونای تولید این شرکت را در بسته این سازمان جهانی برای اشتراک با کشورهای فقیرتر قرار دهد.

بروس ایلوارد، مشاور ارشد این سازمان،‌ روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه گفت: «ما در مذاکرات جزیی با فایزر هستیم. معتقدیم خیلی زود به این محصول دسترسی خواهیم داشت.»

او اشاره کرد پس از این موضوع اضافه کردن واکسن‌های دیگر بررسی می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت در قالب برنامه کوواکس قرار است توزیع واکسن برای کشورهای کم‌درآمد و دارای درآمد متوسط را در ماه فوریه آغاز کند. این سازمان هدف‌گذاری کرده دو تا سه میلیارد دوز از واکسن کرونا را در سال میلادی جاری توزیع کند.

در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت با تامین‌کنندگان مختلف واکسن از جمله آسترازنکا و سروم هند قرارداد دارد.

با این حال منتقدان می‌گویند عدم وجود واکسن فایزر در این میان یک خلاء مهم به شمار می‌رود و یکی از دلایلی است که کشورهای فقیرتر در زمینه واکسیناسیون عقب‌تر از کشورهای غنی قرار دارند./
https://www.asianews.ir/u/264
اخبار مرتبط
باتوجه به مرگ و میرهای ناشی از این ویروس، امیدهای بسیاری به ساخت واکسن آن بود؛ اما مدت زیادی به طول نینجامید و گفته شد ساخت واکسن و توزیع آن حداقل به یک سال زمان نیاز دارد؛ حال آن که بعد از یک سال بسیاری از کشورها آغاز به واکسیناسیون عمومی کرده‌اند و حتی در برخی از کشورهای همسایه ایران نیز واکسیناسیون گسترده کرونا آغاز شده است؛ در ایران واکسیناسیون گسترده کرونا به طور رسمی آغاز نشده است، خبرهایی از خرید و فروش واکسن در بازار سیاه آن هم با قیمت‌هایی بسیار بالا و نجومی به گوش می رسد.
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، از توافق تهران با دولت سئول درباره «نحوه جابجایی و مصرف» بخشی از منابع ارزی مسدودشده بانک مرکزی ایران در کره جنوبی «به مقاصد مورد نظر» خبر داد.
پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان، ضمن تاکید بر تزریق واکسن کرونا این اقدام را یک «انتخاب اخلاقی» برای قمار نکردن با جان خود و دیگران خواند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت امروز گفت: هر کالایی که با برچسب واکسن کرونا و آنفلوآنزا در بازار سیاه یا فضای مجازی به فروش رسید، تقلبی است.
دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، از اقدام حکومت پکن در عدم صدور مجوز برای ورود کارشناسان این سازمان به چین برای تحقیق درباره منشا ویروس کرونا ابراز تاسف کرده است.
در هفته‌های گذشته و پس از آغاز واکسیناسیون عمومی و جهانی با واکسن‌های شرکت آمریکایی فایزر در اغلب کشورها، مسوولان ایرانی با این سوال مردم و افکار عمومی مواجه شدند که چرا جمهوری اسلامی ایران این واکسن‌ها را نخریده است؛ این در حالی است که همزمان با ساخت واکسن ایرانی کرونا برخی رسانه ها به واکسن فایزر انتقاداتی وارد کردند.
رییس جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد این سازمان از سوی وزارت بهداشت مامور شده تا یک میلیون دوز واکسن کرونا از چین خریداری کند. این در حالی است که رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس تاکید کرده واکسن‌هایی که ایران خواهد خرید از چین و روسیه نخواهد بود.
در حالی که هنوز برند واکسن کرونای خریداری‌شده توسط ایران مشخص نشده، رییس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که این سازمان واکسن کرونای چینی خریداری خواهد کرد؛ در حالی است که واکسن های تایید شده تا 90 و 95 درصد از سوی اغلب کشورهای جهان، شامل واکسن چینی نیست.
درحالی که کاربران پنج‌شنبه شب برای دومین بار در چند روز گذشته در کارزاری توییتری هشتگ #واکسن_بخرید را به ترند اول ایران تبدیل کردند، رییس کل بانک مرکزی، تایید کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا(اوفک) تاکنون دست‌کم دو مجوز انتقال پول برای ایران به منظور خرید واکسن کرونا صادر کرده است و مجوز اول را مسوولان به دلایلی نپذیرفته‌ بودند.
رئیس بانک مرکزی ایران امروز پنج‌شنبه در پیامی اینستاگرامی خبر داد که مشکل خرید واکسن کرونا برای کشور رفع شده و واکسن‌ها «در اسرع وقت» به ایران انتقال خواهد یافت؛ این در حالی است این مقام دولتی نه زمان مشخص واردات واکسن را ارائه کرده و نه درباره نوع واکسن جزییاتی را ارایه کرده است.
آغاز خرید و تزریق واکسن های آمریکایی فایزر و مدرنا در بسیاری از کشورها و گفته های بسیار متناقض مسوولان در ایران درباره خرید واکسن کرونا ممکن است موجب نگرانی مردم شود و به فضای یاس آلود در خصوص مقابله با این بیماری مرگبار دامن بزند؛ در این حال محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به تدروس ادهانوم ، رییس سازمان بهداشت جهانی از او خواست تا همه تلاش خود را برای تامین دوزهای مورد نیاز واکسن کرونا در ایران به کار گیرد.
علی مطهری، نماینده پیشین و نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، امروز در پیامی از باطل شدن سهمیه جهانی واکسن کرونا برای مردم ایران خبر داد؛ این در حالی است که تأمین واکسن را «حیاتی، قهری و قطعی» خوانده و از مسئولان دولتی خواسته است که «دست بخش خصوصی» را در این زمینه باز نگه دارند؛همچنین رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران گفته که هیچ مشکلی برای انتقال ارز به منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد.
محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن انتقاد از عدم تامین واکسن کرونا به میزان کافی برای مردم گفت خرید واکسن برای کل کشور تنها به ۲۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و این مبلغ «عددی نیست.»
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: پروازهای بین تهران و مقاصد کشور بریتانیا به مدت دو هفته تعلیق می‌شود و با توجه به شرایط پیش آمده جدید در ابتلا به بیماری کووید۱۹ در بریتانیا و به تشخیص وزارت بهداشت صورت گرفته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید