صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۷
کد خبر: 3995
گزارشگر: 213
۱۰۱۹
۰
۰
۹
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

سینما در پلتفرم؛ بعد از به گل نشستن

سینما در پلتفرم؛ بعد از به گل نشستن
هر چند سینمای ایران پیش از کرونا نیز حال و روز خوبی نداشت ولی تاسیس پردیس های جدید سینمایی تا حدودی شرایط را امیدوار کننده کرده بود، اما با هجوم کرونا شرایط به مرز بحرانی رسید و بسیاری از سینماها به آستانه ورشکستگی رسیدند و تولیدکنندگان فیلم با هزینه های سرسام آور تولید امیدی به بازگشت سرمایه نداشته و این موضوع تولید فیلم را با یک بحران غیرقابل جبران مواجه کرد.

هجوم نابهنگام مهمانی ناخوانده به نام کرونا باعث وقوع انقلابی نو در سینمای ایران و جهان شد.

 هر چند سینمای ایران پیش از کرونا نیز حال و روز خوبی نداشت ولی تاسیس پردیس های جدید سینمایی تا حدودی شرایط را امیدوار کننده کرده بود. اما با هجوم کرونا شرایط به مرز بحرانی رسید و بسیاری از سینماها به آستانه ورشکستگی رسیدند و تولیدکنندگان فیلم با هزینه های سرسام آور تولید امیدی به بازگشت سرمایه نداشته و این موضوع تولید فیلم را با یک بحران غیرقابل جبران مواجه کرد.

اما در این میان یک اتفاق نو بوقوع پیوست که جرقه ای برای شروع فصلی جدید درصنعت سینما گشت. مردم در شرایط قرنطینه بیش از هر چیز به تماشای فیلم در خانه پرداخته و این به یکی از سرگرمی های اصلی مردم تبدیل شد. همین امر عده ای از سینماگران را به فکر اکران آنلاین فیلم در پلتفرم انداخت و این نخستین بار در سینمای ایران است که فیلمی مهم به جای اکران روی پرده سینما در پلتفرم به نمایش در می آید.

این اتفاق از یک سو اتفاق مثبتی است چون باعث می شود فیلمسازان بیش از این ضرر نکنند. در عین حال طیف وسیعتری از مخاطبان بیننده فیلم ها خواهند بود. از طرفی میزان تولیدات فیلم هم در ایران بالا خواهد رفت. اما نباید از این نکته مهم غافل شد که رقابت در این بازار کیفیت بالای فیلمسازی را می طلبد و نمی توان با فیلم های سطح پایین و بی کیفیت در این فضا دوام آورد. هم پلتفرم ها و هم فیلمسازان باید سطح و کیفیت را بالا نگه دارند تا مخاطب را بتوانند جذب و حفظ کنند.

از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که اگر کم کم نمایش فیلم در فضای پلتفرم جای اکران در سینما را بگیرد بعد از کرونا شرایط سینماها چه خواهد شد؟ چگونه می توان مردم را به سینماها کشاند و از سقوط سینماها و مشاغلی که با سینما زنده اند جلوگیری کرد.

 قطعا دولت به عنوان نهادی حمایت کننده در آن شرایط باید وارد عمل شود و با ایجاد امکانات و تسهیلات بیشتر صنعت سینما را زنده نگه دارد و هم با گسترش امکانات مخاطب را به سینما بکشاند. تبلیغات هم در این شرایط نقش کلیدی خواهد داشت و حمایت وسیع رسانه ها را می طلبد.

اما یکی از دلایلی که باعث شده بسیاری از فیلم‌های مستقل سینمای ایران هیچ علاقه‌ای برای ورود به عرصه نمایش آنلاین نداشته باشند عدم وجود قانون کپی رایت در کشور است که منجر به کپی غیر مجاز فیلم ها و به یغما رفتن سرمایه فیلمساز و بخش خصوصی می شود و اگر برای این بیماری مهلک قاچاق و کپی غیرقانونی که گریبان صنعت فیلم در کشور را گرفته راه علاجی اندیشیده نشود با کمال تاسف باید به گل نشستن کشتی هنر سینما را در ایران به نظاره بنشینیم.

مهدی کریمی تفرشی

مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/26e
اخبار مرتبط
قاچاق فیلم به یک معضل جدی در سال های اخیر تبدیل شده است. همزمان با رونق سینما به ویژه در یکی دو دهه اخیر، بسیاری از فیلم‌های موفق سینما پیش از اکران عمومی در دسترس عموم قرار گرفت و برخی نیز همزمان با اکران و برخی نیز پیش از توزیع رسمی در شبکه‌های نمایش خانگی، با بلای قاچاق روبه‌رو شدند.
با هجوم کرونا وضعیت سینمای کشور به مرز بحرانی و بسیاری از سینماها به آستانه ورشکستگی رسیدند و تولیدکنندگان فیلم با هزینه های سرسام آور تولید امیدی به بازگشت سرمایه نداشته و این موضوع تولید فیلم را با یک بحران غیرقابل جبران مواجه کرده است.
سینمای ایران در دوران کرونا و پسا کرونا روزهای حیرت انگیزی را برای سینماگران ایرانی تجربه می‎کند و نوعی حیرت و بی برنامگی را برای همه فعالان اقتصادی سینمای ایران به وجود آورده که می تواند تبعات بسیار خطرناکی برای همه ما در پی داشته باشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید