صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۰:۴۰
کد خبر: 4006
گزارشگر: 213
۳۴۹۵
۰
۰
۸
ایندیپندنت:

فرماندهان سپاه پاسداران رسما وارد صحنه انتخابات شدند

فرماندهان سپاه پاسداران رسما وارد صحنه انتخابات شدند
کمتر از سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، فرماندهان ارشد سابق سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ها و دیدارهایشان، غیرمستقیم برای نامزدی خود زمینه‌سازی می‌کنند و بازار وعده و وعید گرم است.

حسین دهقان خود را به عنوان اولین کاندیدای نظامی انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کرد

کمتر از سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، فرماندهان ارشد سابق سپاه پاسداران، در مصاحبه‌ها و دیدارهایشان، غیرمستقیم برای نامزدی خود زمینه‌سازی می‌کنند. بازار وعده و وعید گرم است.

روز دوشنبه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و نامزد شکست خورده دو انتخابات ریاست جمهوری که برای دیدار با «گروه‌های جهادی» به استان گلستان سفر کرده است، با کاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان دیدار کرد.

او که هنوز نگفته است که نامزد خواهد شد یا نه، در این دیدار در حرف‌هایی که بیشتر شبیه سخنرانی انتخاباتی بود، مشکلات کشور را ناشی از «چالش‌های جدی حکمرانی» خواند و گفت: «با یک برنامه‌ریزی مدون و دقیق و تلاش همه قوا، طی پنج سال آتی، کشور به سرعت ساماندهی شده و حوزه اقتصادی به ثبات می‌رسد.»

همزمان، سردار حسین دهقان، اولین کاندیدای نظامی انتخابات ۱۴۰۰، روز دوشنبه گفت با این که عنوان نظامی «سردار» پیشوند نام اوست، اما «به عنوان چهره‌ای غیرنظامی و مستقل در عرصه رقابت حضور خواهد داشت.»

مشاور فرمانده سپاه: رئیس‌جمهور سپاهی که ترس ندارد

این فرمانده پیشین سپاه هم از وعده و وعید کم نگذاشت. او در گفت‌وگو با خبر آنلاین در پاسخ به این که آیا مخالف مذاکره با آمریکاست گفت: « نه! ما اکنون هم در حال مذاکره با آنها هستیم البته فقط از طریق میکروفون، دوربین و در روزنامه‌ها مواضع خود را به یکدیگر اعلام می‌کنیم.»

دهقان همچنین تاکید کرد که نماینده هیچ‌یک از جناح‌های سیاسی نخواهد بود و کابینه‌اش را هم از میان نظامیان انتخاب نخواهد کرد.

از سوی دیگر، در حالی که اصلاح‌طلبان پس از شکست‌های پیاپی در سال‌های اخیر، بختی برای پیروزی در انتخابات خرداد ماه نمی‌بینند و پیش‌بینی‌ها هم حاکی از افت شدید شمار رای‌دهندگان است، محسن رهامی، معمم اصلاح‌طلبی که می‌خواهد نامزد شود، می‌گوید یک «خاتمی نو» خواهد بود.

رهامی روز دوشنبه گفت که اگر محمدباقر قالیباف یا ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه هم نامزد شود، آن‌ها را شکست خواهد داد.

این‌ها در حالی است که صادق زیباکلام، استاد سابق دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید انتخابات امسال بسیار بی‌رونق خواهد بود و نتیجه آن، یک‌دست شدن حکومت در دست تندروها.

این در حالی است که محسن رفیق دوست، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران با دفاع از انتخابات یکی از سپاهیان به عنوان رئیس‌جمهور گفته است اگر یک سپاهی رئیس‌جمهور ایران شود، «یک ساله مشکلات کشور حل می شود».

او در گفت‌وگویی که روز یک‌شنبه 30 آذر 99 در خبرگزاری برنا منتشر شده، تاکید کرده است که اگر یک «فرد نظامی» کاندیدا و انتخاب شود، با رهبر جمهوری اسلامی «زاویه نخواهد داشت» و «دستورات اجرا می شود».

 رفیق‌دوست گفته است که در جمهوری اسلامی «حاکم رهبر است» و هر کسی که با او «زاویه دارد، نباید کاندیدا شود».

در ماه‌های اخیر اخبار و گمانه‌زنی مربوط به کاندیداتوری نظامیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

سردار حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی که از فرماندهان سابق سپاه است، به طور رسمی اعلام کرده است که در انتخابات سال آینده کاندیدا می‌شود.

علاوه بر این، در رسانه‌ها نام چهره‌هایی چون محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش، محسن رضایی و سعید محمد که همگی دارای سوابق نظامی و سپاهی هستند نیز در فهرست نامزدهای انتخابات به چشم می‌خورد.

در همین حال، در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس با پیشنهاد یک نماینده مبنی بر ممنوعیت ثبت نام نظامیان در انتخابات مخالفت کردند.

محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس ایران در مخالفت با این پیشنهاد گفت اعضای نیروهای مسلح ایران می‌توانند پس از استعفا از منصب نظامی خود در انتخابات شرکت کنند.

او همچنین احتمال سوءاستفاده نظامیان از امکانات کشور را رد کرد و گفت: «کشور ضوابط و مقررات دارد».

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز روز گذشته در اولین واکنش به حضور نظامیان در انتخابات گفت حضور در انتخابات «حق» افراد نظامی است و درجه نظامی این افراد در روند بررسی صلاحیت آنها تاثیری نخواهد داشت.

او در عین حال تاکید کرد که طبق مقررات، افرادی نظامی که قصد کاندیداتوری در انتخابات دارند، باید با نهاد مربوط به خود قطع ارتباط کنند./

https://www.asianews.ir/u/26p
اخبار مرتبط
سردار حسین دهقان با اشاره به نگرانی‌ها درباره به قدرت رسیدن نظامی‌ها در ایران گفته است در این کشور «نمی‌توان کودتا کرد» و شرایط هم به گونه‌ای نیست که « نظامیان سایرین را کنار بگذارند و فرد منتخب خود را جایگزین کنند».
برخی فعالان اقتصادی سعی وافر دارند که انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای انجام گیرد که به سرنوشتی مانند مجلس یازدهم ختم نشود. روزنامه آسیا تاکنون نخستین اخبار درباره کاندید شدن سردار حسین دهقان و کاندید زن ریاست جمهوری سال آینده را همراه با عملکردشان؛ به ویژه در عرصه اقتصادی منتشر کرده است..درباره توقعات اقتصادی فعالان تجاری از رییس جمهور آینده، با مهدی کریمی تفرشی، مدیر عامل کارخانه مواد غذایی «گلها» و کارآفرین، گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
انتخابات ۱۴۰۰ ایران در راه است و این روزها زمزمه هایی از کاندید شدن نظامی ها در آن شنیده می شود؛ تا آنجا که به عنوان مثال، سردار حسین دهقان، کاندید شدن خود را اعلام کرده و با پیام صلح و آشتی و اصلاح امور پا به میدان گذاشته و بیان کرده که مطیع کامل برنامه های رهبری است.. از سوی دیگر هم احساس می شود که نظامی ها در صورت شرکت در انتخابات سراغ برنامه هایی بروند که خواسته همه گروه‌های داخلی است.​آسیانیوز دراین باره و گمانه زنی در انتخابات 1400، با فائزه هاشمی، فعال سیاسی گفت و گو انجام داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید