صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۹
کد خبر: 4009
گزارشگر: 213
۳۱۹۱
۱
۰
۸
واکنش جمعی از بازنشستگان کارگری به اظهارات رییس تامین اجتماعی

افزایش مستمری در فروردین باشد؛ نه ماه دوم و سوم سال؛ نه علی الحساب!

افزایش مستمری در فروردین باشد؛ نه ماه دوم و سوم سال؛ نه علی الحساب!
جمعی از بازنشستگان کارگری با اشاره به اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواستار تعیین تکلیف مستمری‌ها قبل از بیستم فروردین شدند و اعلام کردند: نباید افزایش مستمری‌ها به ماه دوم یا سوم سال بکشد و بازنشستگان مثل هر سال مدتها در انتظار بمانند تا تکلیف مستمری‌ها مشخص شود.

بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار افزایش مستمری‌ها در فروردین هستند.

جمعی از بازنشستگان کارگری  با اشاره به اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواستار تعیین تکلیف مستمری‌ها قبل از بیستم فروردین شدند و اعلام کردند: باید در فروردین مستمری افزایش یافته به صورت کامل نه علی‌الحساب، به حساب بازنشستگان واریز شود.

این بازنشستگان تاکید کردند نباید افزایش مستمری‌ها به ماه دوم یا سوم سال بکشد و بازنشستگان مثل هر سال مدتها در انتظار بمانند تا تکلیف مستمری‌ها مشخص شود.

این بازنشستگان در عین حال می‌گویند: بابت دور دوم همسان‌سازی که قرار بوده در سال ۹۹ اجرایی شود از تامین اجتماعی طلبکاریم. باید ابتدا تکلیف متناسب‌سازی دور دوم و افزایش آن مشخص شود و سپس مستمری‌ها برای سال ۱۴۰۰ افزایش یابد و همه اینها باید قبل از پایان ماه جاری اجرایی شود. توقع داریم امسال مانند سال گذشته نباشد که بازنشستگان تامین اجتماعی ماه‌ها منتظر بمانند و سطح زندگی آنها از تمام بازنشستگان کشور پایین‌تر باشد.

به نقل از ایلنا، این بازنشستگان که در شهرها و استان‌های مختلف در فضای مجازی برای افزایش مستمری‌ها قبل از آغاز فروردین مطالبه‌گری بسیار صورت داده‌اند؛ می‌گویند: خواهان پیگیری حقوق بازنشستگان توسط تشکل‌های صنفی و کانون‌های بازنشستگی هستیم.

به گفته بازنشستگان، اگر در هفته دوم فروردین تکلیف مشخص شده و در هیات دولت، افزایش مستمری‌ها به تصویب برسد، بازنشستگان می‌توانند در فروردین از مستمری افزایش یافته بهره‌مند شوند.

همچنین، بعد از مشخص شدن تکلیف دستمزد، بازنشستگان کارگری خواستار تعیین میزان افزایش مستمری‌ها هستند.

براساس خبرها، جمعی از بازنشستگان مشهدی نیز در این رابطه می‌گویند: برای اینکه مثل هر سال چند ماه منتظر تعیین تکلیف مستمری‌ها و افزایش دریافتی خود نمانیم، در همین هفته دوم فروردین که تعطیلات تمام می‌شود، مدیرعامل سازمان، پیشنهاد افزایش مستمری بازنشستگان را به هیات دولت ارسال کند و به آن‌ها نیز تاکید کند هرچه زودتر این پیشنهاد را به تصویب برسانند.

به گفته بازنشستگان، اگر در هفته دوم فروردین تکلیف مشخص شده و در هیات دولت، افزایش مستمری‌ها به تصویب برسد، بازنشستگان می‌توانند در فروردین از مستمری افزایش یافته بهره‌مند شوند.

بازنشستگان اهوازی نیز  خواستار بسته شدن پرونده مستمری ۱۴۰۰، قبل از نیمه فروردین هستند و می‌گویند: عادلانه نیست بازنشستگان کارگری هر سال، چندین ماه با مستمری سال قبل سر کنند و در نگرانی باشند؛ اگر دولت در همین پانزده روز اول سال، تکلیف مساله را روشن کند، بازنشستگان از نگرانی و بلاتکلیفی خلاص می‌شوند.

بازنشستگان خواستار افزایش پایه مستمری بیش از ۳۹ درصد هستند

در عین حال، همه این بازنشستگان خواستار افزایش پایه مستمری بیش از ۳۹ درصد هستند و می‌گویند: چون مزایای مزدی به بازنشستگان تعلق نمی‌گیرد، برای رعایت عدالت، پایه مستمری بازنشستگان باید بیش از پایه مزد کارگران شاغل افزایش یابد بنابراین ۳۹ درصد به هیچ وجه کافی نیست.

آن‌ها خواستار رعایت عدالت و عمل به قانون هستند و می‌گویند: در سال ۱۴۰۰ نباید بازنشستگان کارگری، کم درآمدترین گروه مزدبگیر کشور باشند و بایستی همه تبعیض‌ها از میان برداشته شود.

در حالی که بازنشستگان خواستار رعایت عدالت در تنظیم مقررات و معادلات متناسب‌سازی دور دوم هستند و می‌گویند: علاوه بر اجرای دور دوم متناسب سازی، در افزایش مستمری ۱۴۰۰ باید همه مختصات و عقب ماندگی‌های مزدی بازنشستگان در نظر گرفته شود.

به گزارش آسیانیوز، اگر قرار باشد همه افزایش مستمری‌ها به افزایش ۳۹ درصدی پایه مستمری محدود شود، دریافتی بازنشستگان کارگری در سال جدید بیش از ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان افزایش نخواهد یافت درحالیکه هزینه‌های زندگی در طول سال ۹۹ لااقل یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان زیاد شده است.

دور اول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مردادماه با ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار داخلی سازمان اجرا شد هرچند این بودجه از محل پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به سازمان تامین اعتبار شده بود. سه ماه بعد از اجرای متناسب‌سازی در تامین اجتماعی، دولت ۱۷ هزار میلیارد تومان از خزانه ملی به صندوق‌های کشوری و لشگری اختصاص داد تا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این صندوق‌ها با فرمول ۹۰ درصدی به اجرا درآید. در این فرمول، دریافتی هر بازنشسته به پایه ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز رسید.

حالا قرار است دور دوم متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی به اجرا دربیاید. وعده‌ها حاکی از شروع اجرا در همین فروردین ماه است و در آخرین روز مالی سال ۹۹، مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان علی الحسابِ اجرای دور دوم متناسب‌سازی، به حساب هر بازنشسته واریز شده است.

با این حال بازنشستگان همچنان نگران ضوابط و فرمول‌های اجرایی دور دوم متناسب‌سازی هستند. آیا بازهم قرار است کاستی‌ها و معایب دور اول تکرار شود؟/

https://www.asianews.ir/u/26s
اخبار مرتبط
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با افزایش حقوق و متناسب سازی، فاصله دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی با سایر صندوق ها تقریبا رفع می شود و مبلغ همسان سازی به پایه اضافه می شود، چرا که در این حالت می‌آید مشمول افزایش سنواتی سال‌های بعد نیز خواهد شد؛ اما اگر عدد ثابت باشد این امکان وجود ندارد.
به گفته بازنشستگان، اگر در هفته دوم فروردین تکلیف مشخص شده و در هیات دولت، افزایش مستمری‌ها به تصویب برسد، بازنشستگان می‌توانند در فروردین از مستمری افزایش یافته بهره‌مند شوند.
از صبح امروز واریز مبالغ علی الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان آغاز شده است. حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان علی الحساب به حساب هر بازنشسته واریز شده است و تا پایان ساعت اداری، این مبلغ به حساب تمام بازنشستگان کارگری واریز خواهد شد.
بازنشستگان کارگری خواستار تعیین تکلیف افزایش مستمری‌ها قبل از پایان سال هستند.
پرونده افزایش حقوق‌ها در سال آینده بسته شده و براساس آن حداقل حقوق کارمندی ۳٫۵ میلیون تومان و حداقل حقوق کارگری ۲٫۶ میلیون تومان است؛ در حالی که فعالان بازنشستگی خواستار تصویب افزایش حقوق این قشر تا قبل از 1400 هستند.
جلسه تعیین دستمزد ۱۴۰۰ خاتمه یافت و میزان افزایش مزد 39 درصد تعیین شد.
لحظه‌شماری برای تعیین تکلیف دستمزد ۱۴۰۰ شروع شده است؛ گرچه ساختار شورایعالی کار، ناکارآمد و معیوب است و کفه‌ی ترازوی آن به سمت تمایلات کارفرمایان سنگین‌تر است و اگرچه کارگران توان و قدرت چانه‌زنی چندانی ندارند تا خواسته‌های خود را به کرسی بنشانند، اما همه امیدواری بر این است که از همین نهاد معیوب و ناعادلانه، بهترین نتیجه به نفع کارگران بیرون بیاید.
پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی از ۱۵ اسفند آغاز شده و تا ۲۷ اسفند و براساس حروف الفبا به حساب آنان واریز می‌شود.
افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان در شرایطی در مجلس مصوب شد که دریافتی های بالای ۱۰ میلیون تومان مشمول این ۲۵ درصد نشده و فقط به میزان ثابت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش حقوق دارند.
همزمان با تجمع جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران، مجلس ایران اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۴۰۰/۰۱/۱۱
0
0
1

چرا اصلا میزان تحصیلات در همسان سازی درنظر گرفته نمی شود خیلی از افراد بازنشسته تامین اجتماعی مهندسین از دانشگاه های خیلی خوب هستند ولی فقط سابقه کار دیده میشود


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید