صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۱
کد خبر: 4011
گزارشگر: 213
۱۰۲۲
۰
۰
۸
جولان کووید 19 در رفت و آمد مسافران عید به شیوع ویروس منجر شد

ممنوع نشدن سفرهای نوروزی؛ دلیل افزایش شهرهای قرمز و نارنجی

ممنوع نشدن سفرهای نوروزی؛ دلیل افزایش شهرهای قرمز و نارنجی
سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه ضمن خبر دادن از شناسایی بیش از ده هزار مبتلای دیگر به کرونا اعلام کرد که در حال حاضر ۸۱ شهر در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی هستند؛ البته سازمان نظام پزشکی وضعیت کرونا در کشور و آمار مرگ و میر را سه یا چهار برابر آمار رسمی که به رسانه ها داده می شود، بیان می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه ضمن خبر دادن از شناسایی بیش از ده هزار مبتلای دیگر به کرونا اعلام کرد که در حال حاضر ۸۱ شهر در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی هستند.

بر اساس تعریف ستاد کرونا در وضعیت قرمز یا «خیلی پرخطر» از هر صدهزار نفر در یک شهرستان، دست‌کم ۱۰ نفر و در وضعیت نارنجی یا «پرخطر» از هر صدهزار نفر در یک شهرستان، دست‌کم شش نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند.

به گفته سیما سادات لاری، در ۲۴ ساعت گذشته «ده هزار و ۲۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۹ نفر از آنها بستری شدند».

به این ترتیب آمار رسمی بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۷۵ هزار و ۲۳۴ نفر رسید.

لاری گفت: «در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۵۶۹ نفر رسید.»

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.

همچنین خبرگزاری ایسنا به نقل از وزارت بهداشت نوشت که «موج چهارم کرونا در بسیاری از مناطق غرب و مرکز کشور قطعی است و در حال پیشروی به سمت شرق کشور است».

کانال خبری وزارت بهداشت ایران دید و بازدید عید، مراسم عروسی یا عزا، تجمع در رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و رستوران هتل‌ها، استفاده از وسایل نقلیه عمومی به خصوص اتوبوس و قطار و پایین آمدن سطح مراقبت‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را از مهم‌ترین دلایل خیز جدید کرونا در کشور معرفی کرده است.

هفته گذشته بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات وزارت بهداشت ایران بارها درباره خیز دوباره کرونا به‌ویژه به دلیل شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته در صورت سفرهای نوروزی هشدار دادند.

با این همه ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های ویژه‌ای برای سفرهای نوروزی اعلام نکرد و بسیاری از مقامات از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، تنها به توصیه به شهروندان برای ماندن در خانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صورت دید و بازدید نوروزی بسنده کردند.

در حالی که عدم ممنوعیت سفرهای نوروزی از سوی مسوولان و تعیین شروط برای مسافرت، سبب افزایش مسافرت های نوروزی شد که در این راستا استاندار تهران درباره دستورالعمل رفت و آمد به شهر‌های قرمز و نارنجی بیان کرد: دستورالعمل دیگری درباره سفر‌های ضروری توسط کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد کرونا به فرمانداری‌ها ابلاغ شده است که براساس آن افراد باید دلایل خود را برای ورود و خروج از شهر‌ها را عنوان کنند تا فرمانداران شهر مبدا نسبت به دلایل ارائه شده، برگ خروج افراد را صادر کنند؛ البته به صورت محدود خواهد بود و مربوط به ایام بعد از تعطیلات خواهد بود؛ برای ایام تعطیلات هم دستورالعمل پخته‌ای در دستور کار قرار گرفته است که افراد بتوانند به صورت محدود و به منظور‌های خاص به شهر‌های قرمز و نارنجی رفت و آمد داشته باشند./

https://www.asianews.ir/u/26t
اخبار مرتبط
وزارت بهداشت با اشاره به «خلف وعده‌» جهانی در تهیه واکسن کرونا از جمله توسط کشورهای روسیه و هند، شکست در اجرای برنامه ملی واکسیناسیون تا پایان سال ۱۳۹۹ را رسما تایید کرد؛ این در حالی است که منتقدان و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی چندی پیش تاکید کردند که عدم وجود واکسن فایزر در این میان یک خلاء مهم به شمار می‌رود.
​همه مسافرانی که از قبل به شهرهای قرمز و نارنجی جدید سفر کرده اند، ظرف مدت ۷۲ ساعت فرصت خواهند داشت، به مبدا خود برگشته در غیر اینصورت جریمه خواهند شد.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در تعطیلات نوروزی از هر گونه سفر غیر ضرور پرهیز کنید. افراد از دست دادن ، بوسیدن و در آغوش گرفتن عزیزان خودداری کنند.
از چهار مرحله یارانه معیشتی کرونا تنها یک مرحله باقی مانده که ساعت ۲۴ امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. این یارانه به ۲۵ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه و درآمد که حقوق آنها از حداقل اداره کاری پایین‌تر باشد، تعلق می گیرد.
بر اساس نتایج یک «مطالعه کشوری» که توسط پژوهشگاه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد انجام و نیمه بهمن ۹۹ آماده شده است، ۱۸ درصد از افراد بالای ۱۸ سال گفته‌اند که به کرونا مبتلا شده‌اند و «۱.۵ درصد اعلام کرده‌اند از اعضای خانواده آنان کسی بر اثر کرونا فوت کرده است».
مسعود کبیری، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، گفت ادعای آموزش وپرورش در تمام کشورها این است که فرزندانتان را به ما بسپارید، ما فارغ از وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده به آنها آموزش می‌دهیم و خلا را جبران می‌کنیم اما هم‌اکنون در ایران وضعیت اینگونه نیست و اوضاع نشان می‌دهد سرمایه گذاری‌های خانواده‌ها در بهبود عملکرد تحصیلی فرزندانشان بسیار تأثیرگذار است و هم اکنون ۳۰ درصد دانش آموزان ایرانی به حداقل توانایی‌های سواد» نمی‌رسند.
سرهنگ قدمی رییس پلیس راه مازندران گفت: با توجه به تعطیلی روز پنج شنبه و شرایط کرونایی مبادی ورودی به مازندران در محور‌های هراز، کندوان، سوادکوه و استان‌های سمنان، گیلان و گلستان بسته هستند.
حمید سوری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بیشتر نتایج تست‌های سریع کرونا «کاذب» است، درباره شیوع بیشتر این بیماری از طریق افراد ناقلی که این تست‌ها را در دست دارند، هشدار داد.
حسن روحانی، رئیس‌ جمهور با اعلام ممنوعیت سفرهای نوروزی به شهرهایی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و زرد به سر می‌برند، از این مناطق خواست که «بسیج فو‌ق‌العاده تشکیل دهند» و «استاندار، تیم پزشکی، بسیج و سپاه» برای اعمال پروتکل‌ها «مراقبت بیشتری داشته باشند».
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید