صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۱:۴۹
کد خبر: 4013
گزارشگر: 213
۱۷۱۴
۰
۰
۱۲
وضعیت قیمت ارز در سال جدید

افزایش روزافزون نرخ دلار و ناامیدی از آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران

افزایش روزافزون نرخ دلار و ناامیدی از آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران
نرخ دلار در بازار آزاد ایران برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت و روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین به ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید؛ در حالی که هیچ چشم‌اندازی برای آزاد شدن دارایی‌های ایران در کشورهایی چون کره جنوبی، عراق و ژاپن وجود ندارد.
نرخ دلار در بازار آزاد ایران برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت و روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین به ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.در حالی که نرخ دلار در روز شنبه ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان بود و تا ۱۰ روز قبل آن نرخ ارز ثابت بود.

ارزش پول ملی ایران پارسال به شدت سقوط کرد و حتی در میانه پاییز هر دلار آمریکا تا ۳۲ هزار تومان خرید‌وفروش شد که دو برابر نرخ ابتدای سال ۹۹ بود، اما طی هفته‌های گذشته، خصوصا با امید به رفع تحریم‌ها در دولت جدید آمریکا، نرخ دلار فروکش کرده بود.

در اوایل بهمن پارسال نرخ هر دلار آمریکا حتی تا ۲۱ هزار تومان کاهش یافت ولی از آن زمان این نرخ با افت‌وخیزهایی به حدود ۲۵ هزار تومان در اواخر پارسال رسید.

بانک مرکزی ایران روز دوشنبه گفت که «فعالیت و تلاش‌های سفته‌بازان برای افزایش نرخ ارز» باعث افزایش نرخ دلار شده است اما برخی رسانه‌های ایران امید اندک فعالان اقتصادی به رفع تحریم‌ها را عامل افزایش نرخ ارز عنوان کرده‌اند.

از سوی دیگر هیچ چشم‌اندازی برای آزاد شدن دارایی‌های ایران در کشورهایی چون کره جنوبی، عراق و ژاپن وجود ندارد، ضمن این‌که درآمدهای نفتی ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکا به پایین‌ترین میزان طی دهه‌های گذشته رسیده است.

نرخ دلار دوباره چرا بالا رفت

افت نرخ ارز در زمستان پارسال مصادف با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود. وی اعلام کرده بود که دولت او مایل به بازگشت به برجام است، اما ایران در هفته‌های گذشته اعلام کرد که حاضر به مذاکرات مستقیم با آمریکا برای بازگشت طرفین به تعهدات برجامی خود نیست.

عبدالناصر همتی رئیس‌بانک مرکزی ایران هفته گذشته بدون ارائه توضیحات بیشتری گفت که درآمدهای ارزی کشور در سال ۹۹ «یک نهم» سال قبل از آن بود.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، ذخایر ارزی قابل دسترس برای ایران در سال گذشته به حدود ۹ میلیارد دلار کاهش یافت؛ به عبارتی حدود ۹۰ درصد از ذخایر ارزی ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا در خارج مسدود شده است.

دولت برای سومین سال متوالی در سال ۹۹ یک سوم بودجه خود را با استقراض تامین کرده است. علاوه بر این، آن‌طور که همتی روز یکشنبه اعلام کرد «در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمد‌های تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است».

چاپ پول که باعث افزایش نقدینگی می‌شود، مهمترین عامل تورم و افت ارزش پول ملی است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، نقدینگی در کشور طی سه سال گذشته از زیر ۱۹۰۰ تریلیون تومان به بالای ۳۳۰۰ تریلیون تومان رسیده است که به معنی رشد ۷۴ درصدی نقدینگی است.

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم پارسال به ۳۶.۴ درصد رسیده است. این رقم حتی از پیش‌بینی صندوق بین‌المللی نیز فراتر رفته است. این نهاد بین‌المللی پاییز پارسال پیش‌بینی کرده بود تورم سال ۹۹ حدود ۳۰.۵ درصد باشد.

رشد متوالی نرخ ارز از روز شنبه در حالی است که ایران و چین همان روز سند ۲۵ ساله همکاری امضا کردند؛  با این حال به نظر می‌رسد که بازار توجه چندانی به این سند همکاری نشان نداده است./

https://www.asianews.ir/u/26v
اخبار مرتبط
امروز قیمت دلار تحت تاثیر اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در مورد تحریم‌ها و منابع بلوکه شده ایران تا یک قدمی ورود به کانال ۲۵هزار تومان افزایش یافت اما تا ساعت انتشار این خبر نرخ این ارز به ۲۴۸۰۰تومان عقب‌نشینی کرد؛ در حالی که پس از معاملات هفته گذشته دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت ده ماهه در سطح ۱۶۷۲ دلار در هر اونس، قیمت فلز زرد پس از سه روز صعود به ۱۷۲۷ دلار در هر اونس رسید.
سرنوشت قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰، مهم‌ترین پرسش این روزهای سه گروه حاضر در بازار خودرو است. «سمت عرضه»، «واسطه‌ها و تقاضای غیرمصرفی» و همچنین «خریداران مصرفی خودرو» با توجه به تغییر سنتی سطح قیمت‌ها در ابتدای هر سال، اکنون به‌دنبال یک پیش‌بینی درباره شکل تغییر قیمت خودرو در سال جدید هستند. بررسی‌ها درباره عوامل اثرگذار بر بازار خودروی ۱۴۰۰ نشان می‌دهد سه متغیر اصلی سمت و سوی قیمت را مشخص می‌کند.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: اعضای کمیسیون تلفیق، ۹۰ هزار میلیارد تومان، پیش بینی دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادند تا بخشی از تبعیض های ناروایی که در پرداختی بازنشستگان تامین اجتماعی با سایر بازنشستگان کشوری و لشگری وجود دارد، رفع شود.
قیمت ارز در هفته‌های اخیر، نوسان شدیدی را تجربه کرد که این موضوع برخی کارشناسان را نسبت به ضعف بازار در مقابل جریان‌های روانی نگران کرده است؛ در حالی که به گفته برخی کارشناسان در چنین بزنگاه‌هایی، این بانک‌های مرکزی هستند که باید با مداخلات خود در بازار، از آثار سوء واکنش‌های هیجانی جلوگیری کرده و آن‌ها را تعدیل کنند.
مجلس انقلابی تصمیم گرفته نرخ ارز را در سال ۱۴۰۰، به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برساند با این استدلال که بساطِ رانتِ ارز ۴۲۰۰ تومانی از جامعه برچیده شود و این در حالیست که همه کارشناسان اقتصادیِ دلسوز طبقه‌ی کارگر هشدار می‌دهند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تثبیت نرخ ارز رسمی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی فاجعه‌ی معیشتی دوسال و چندماهِ اخیر را به اوج می رساند و در مجموع همه فعالان کارگری تاکید دارند که افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد هم دیگر مکفی نیست!
بسیاری از معامله‌گران به خصوص بازیگران قدیمی برای ورود به بازار ارز ریسک نمی‌کنند و از ترس زیان سنگین احتمالی، ترجیح می‌دهند سود‌های یکی دو روزه را به نوسان‌گیران ببخشند.
همانطور که پیش‌بینی می‌شد معاملات امروز با فشار عرضه همراه بود و شاخص کل بیش از ۳ درصد ریزش کرد، اما دلیل ریزش بورس چیست؟ بورس مثبت می‌شود؟ به عقیده برخی کارشناسان کاهش قیمت دلار و از طرفی جو منفی و بی‌اعتمادی حاکم بر بازار سرمایه از دلایل اصلی ریزش بورس محسوب می‌شوند
طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰، درآمد خالص صادرات نفت ایران ۱۱ میلیارد دلار بوده است؛ در حالی که رییس کل بانک مرکزی ایران، مجموع درآمد صادرات نفت ایران طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که دسترسی بانک مرکزی به این منابع نیز «بسیار کمتر» از این مبلغ بوده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید