صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۵
کد خبر: 4029
گزارشگر: 213
۹۸۷
۰
۰
۵
به بهانه 13 فرودین؛ روز طبیعت

سیزده نباید به در شود؟!

سیزده نباید به در شود؟!
ایرانی‌ها در پایان تعطیلات نوروزی، ۱۳ فروردین‌ماه را که «روز طبیعت» نام‌گذاری شده است، به‌عنوان «سیزده به‌در» به دورهمی در طبیعت می‌گذراندند و بسیاری آن را به‌معنای «سیزدهم به‌سوی در و دشت شدن» می‌دانند و حالا دومین سال است که با همه‌گیری کرونا، ضروری است که برای حفظ جان و سلامت خود و دیگر شهروندان، از اجرای این رسم معمول «به در و دشت شدن» و گذراندن روز سیزدهم فروردین‌ماه در طبیعت هم مانند بسیاری از موارد معمول دیگر صرف نظر کنیم.

رانندگانی که در حاشیه پارک‌ها توقف کنند، ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. امسال با وجود نصب پلاکارد و نوارکشی در ورودی و حاشیه بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها، عده‌ای از شهروندان به هشدارها بی‌تفاوت‌اند

ایرانی‌ها در پایان تعطیلات نوروزی، ۱۳ فروردین‌ماه را که «روز طبیعت» نام‌گذاری شده است، به‌عنوان «سیزده به‌در» به دورهمی خانوادگی یا در کنار دوستان در طبیعت می‌گذراندند. در توضیح اصطلاح «سیزده‌به‌در»، بسیاری آن را به‌معنای «سیزدهم به‌سوی در و دشت شدن» می‌دانند، اما حالا دومین سال است که با همه‌گیری کرونا، ضروری است که برای حفظ جان و سلامت خود و دیگر شهروندان، از اجرای این رسم معمول «به در و دشت شدن» و گذراندن روز سیزدهم فروردین‌ماه در طبیعت هم مانند بسیاری از موارد معمول و همیشگی دیگر، صرف‌نظر کنیم.

مقام‌های شهری و پلیس، براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، در بسیاری از شهرها، به‌ویژه شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی شیوع کرونا، ورود به بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها را در دو روز پنج‌شنبه و جمعه، ۱۲ و ۱۳ فروردین‌ماه، ممنوع اعلام کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، از پنج‌شنبه شب، پلیس ورودی همه پارک‌ها و بوستان‌های سراسر کشور را بسته است و رانندگانی که در حاشیه پارک‌ها توقف کنند، ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

استان تهران نیز پس از تعطیلات نوروز وارد وضعیت نارنجی شده است. جهانشاه بهرام‌آبادی، معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهور تهران بزرگ، صبح روز ۱۳ فروردین‌ماه، از «آماده‌باش صددرصدی» پلیس راهور پایتخت در سراسر روز خبر داد و گفت که نیروهای پلیس از ۴صبح در سطح شهر و به‌ویژه در ورودی و خروجی بوستان‌ها مستقر شده‌اند و با متخلفان برخورد خواهند کرد.

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، اعلام کرد که علاوه‌بر تعطیلی همه تفرجگاه‌ها، بوستان‌ها و پارک‌ها، «اتراق حتی در حاشیه شهر، بزرگراه‌ها و پارک‌ها هم ممنوع است».

ادامه سفرهای نوروزی و افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در ایران
براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد در محور چالوس نیز در روز ۱۳ فرودین‌ماه ممنوع است. بنابر اعلام رضا گودرزی، رئیس پلیس راه البرز، این تصمیم برای پیشگیری از تجمع مردم در مناطق کوهستانی و گردشگری این جاده در روز طبیعت گرفته شده است. به‌گفته او، علاوه‌بر جاده چالوس، «تردد در دیگر راه‌های کوهستانی مانند برغان، کردان، روستای آتشگاه و دیگر مناطق» نیز ممنوع است. اعلام شده است با رانندگانی که مصوبه ستاد را در روز طبیعت رعایت نکنند، «براساس قانون برخورد و خودرو‌های آن‌ها به پارکینگ منتقل می‌شود».

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران، هم اعلام کرده است که این آرامستان در روز سیزدهم فروردین تنها برای تدفین متوفیان باز است و شهروندان دیگر به آنجا مراجعه نکنند.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه، ۱۲ فروردین‌ماه، با ارسال پیامکی به شهروندان از «قطعی‌بودن اوج‌گیری خیز چهارم کرونا در سراسر کشور» خبر داد. در این پیامک همچنین هشدار داده شده بود که «برای حفظ سلامت و جان خود و خانواده، لطفا به سیزده بدر نروید، خارج از منزل حتما ماسک بزنید، از حضور در دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و سوگواری و محیط‌های پرجمعیت پرهیز کنید».

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و احتمال خیز چهارم همه‌گیری کرونا در ایران، روز ۱۳ فروردین‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از ممنوعیت «دورهمی و تجمع در بوستان‌ها و فضاهای سبز» خبر داد.

به گفته او، وضعیت رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی مربوط به کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی، در ایران بسیار کاهش پیدا کرده و به «۵۶ درصد» رسیده است.

پیش از نوروز در ایران حدود ۱۰ شهرستان با وضعیت قرمز شیوع کرونا وجود داشت، اما در حال حاضر ۳۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند و تعداد شهر‌ستان‌های نارنجی نیز به ۸۵ شهر رسیده است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، چهارشنبه شب، با اشاره به سفر رفتن بیش از ۱۵هزار بیمار با تست کرونای مثبت در تعطیلی‌های نوروز، گفت که «این افراد از بیمار بودن خود خبر داشتند و ویروس را در سراسر ایران منتشر کردند». او افزود که اگر مردم در روز طبیعت شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنند، موج شیوع این بیماری بیشتر خواهد شد./

https://www.asianews.ir/u/26G
اخبار مرتبط
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران از «عوارض شدید» واکسن کرونا در برخی از ایرانی‌ها خبر می‌دهد؛ در حالی که توضیح بیشتری در مورد این عوارض شدید و تعداد و درصد افرادی که دچار آن شده‌اند نداد.
سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه ضمن خبر دادن از شناسایی بیش از ده هزار مبتلای دیگر به کرونا اعلام کرد که در حال حاضر ۸۱ شهر در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی هستند؛ البته سازمان نظام پزشکی وضعیت کرونا در کشور و آمار مرگ و میر را سه یا چهار برابر آمار رسمی که به رسانه ها داده می شود، بیان می کند.
وزارت بهداشت با اشاره به «خلف وعده‌» جهانی در تهیه واکسن کرونا از جمله توسط کشورهای روسیه و هند، شکست در اجرای برنامه ملی واکسیناسیون تا پایان سال ۱۳۹۹ را رسما تایید کرد؛ این در حالی است که منتقدان و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی چندی پیش تاکید کردند که عدم وجود واکسن فایزر در این میان یک خلاء مهم به شمار می‌رود.
​همه مسافرانی که از قبل به شهرهای قرمز و نارنجی جدید سفر کرده اند، ظرف مدت ۷۲ ساعت فرصت خواهند داشت، به مبدا خود برگشته در غیر اینصورت جریمه خواهند شد.
از چهار مرحله یارانه معیشتی کرونا تنها یک مرحله باقی مانده که ساعت ۲۴ امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. این یارانه به ۲۵ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه و درآمد که حقوق آنها از حداقل اداره کاری پایین‌تر باشد، تعلق می گیرد.
بر اساس نتایج یک «مطالعه کشوری» که توسط پژوهشگاه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد انجام و نیمه بهمن ۹۹ آماده شده است، ۱۸ درصد از افراد بالای ۱۸ سال گفته‌اند که به کرونا مبتلا شده‌اند و «۱.۵ درصد اعلام کرده‌اند از اعضای خانواده آنان کسی بر اثر کرونا فوت کرده است».
مسعود کبیری، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، گفت ادعای آموزش وپرورش در تمام کشورها این است که فرزندانتان را به ما بسپارید، ما فارغ از وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده به آنها آموزش می‌دهیم و خلا را جبران می‌کنیم اما هم‌اکنون در ایران وضعیت اینگونه نیست و اوضاع نشان می‌دهد سرمایه گذاری‌های خانواده‌ها در بهبود عملکرد تحصیلی فرزندانشان بسیار تأثیرگذار است و هم اکنون ۳۰ درصد دانش آموزان ایرانی به حداقل توانایی‌های سواد» نمی‌رسند.
سرهنگ قدمی رییس پلیس راه مازندران گفت: با توجه به تعطیلی روز پنج شنبه و شرایط کرونایی مبادی ورودی به مازندران در محور‌های هراز، کندوان، سوادکوه و استان‌های سمنان، گیلان و گلستان بسته هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید