صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۶:۵۸
کد خبر: 4041
گزارشگر: 213
۱۰۹۰
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

امیدها برای سال 1400؛ عبور از بحران و شکوفا شدن اقتصاد

امیدها برای سال 1400؛ عبور از بحران و شکوفا شدن اقتصاد
آرزو می کنیم سالی که پیش رو داریم سال رهایی جهان از بحران همه گیر ویروس کرونا و رشد و شکوفایی اقتصادی باشد و برای عبور از آسیب های این بحران جهانی همه باید دست در دست هم دهیم و با امید و همتی مضاعف روزهای روشن کشورمان را رقم بزنیم.

سالی که گذشت سال بسیار پر چالش؛ نه تنها برای ایران بلکه برای سراسر دنیا بود. سیطره ویروس عجیب کرونا بر سراسر دنیا، اقتصاد جهان را فلج کرد و بسیاری از کشورها بحران وحشتناک اقتصادی و بیکاری و از دست رفتن مشاغل را در همه عرصه ها به طرز بی سابقه ای تجربه کردند.

بدون شک این بحران جهانی در کشور ما با تحریم های ناجوانمردانه ای که سالهاست بر کشور عزیزمان تحمیل شده توامان گشته و فشاری بسیار مضاعف بر مردم و تولیدکنندگان و صاحبان صنعت در هر عرصه ای وارد کرد. سال ۹۹ نیز سالی دیگر در مواجهه اقتصاد ایران با محدودیت‌های اقتصادی بود که تحریم ها نقش بسیار مهمی در آن داشتند.

اما یک نکته بسیار قابل تعمق این است که در سالی که گذشت تولیدکنندگان در کنار کادر ایثارگر پزشکی، وارد جهادی بزرگ برای خدمت به مردم عزیزمان شدند. تولیدکنندگان مخلص و خدمتگزاری که شاید کمتر در این بحران دیده شدند؛ اما در میان سخت ترین بحران ها و فشارها برای چرخاندن چرخ تولید کشور و تامین نیازهای مردم شریف ایران محکم ایستادند و مردانه جنگیدند.

آرزو می کنیم سالی که پیش رو داریم سال رهایی جهان از بحران همه گیر این ویروس و رشد و شکوفایی اقتصادی باشد.

جهانی بر پایه صلح، آرامش، بشر دوستی، اتحاد و عدالت برای تمامی انسان های کره زمین آرزومندیم. جهانی که در آن گرسنه ، هیچ کودک جنگ زده و هیچ پناهجوی بی سرزمینی وجود نداشته باشد و حقوق همه انسان ها محترم شمرده شود. جهانی که در آن هر انسانی در جایگاهی که لایق مقام انسانی اوست قرار گیرد و جنگ، فقر، گرسنگی، استثمار و بی عدالتی از کره خاکی ریشه کن گردد.

آرزو می کنیم سالی که پیش رو داریم سال رهایی جهان از بحران همه گیر ویروس کرونا و رشد و شکوفایی اقتصادی باشد و برای عبور از آسیب های این بحران جهانی همه باید دست در دست هم دهیم و با امید و همتی مضاعف روزهای روشن کشورمان را رقم بزنیم./

«امید و رهایی» در سال 1400
مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/26S
اخبار مرتبط
محصولات نهایی در صنایع غذایی ایران نسبت به محصولات دیگر کشورها رقابتی است اما برای تعیین تراز جهانی شاخص‌هایی مانند بروز بودن فناوری تولید و نوع ماشین‌آلات نیز تاثیرگذارند؛ در حالی که در ایران محصولات صنایع غذایی به دلیل قدیمی بودن فناوری و ماشین‌آلات در تراز واقعی خود تعریف نشده‌اند که باید برای رسیدن به آن نقطه ماشین‌آلات و فناوری تولید را روزآمد کرد.
در اثر شوک کرونا، مشاغل غیررسمی، بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک بیشتر آسیب دیدند. 65درصد اشتغال‌زایی مربوط به بنگاه های کوچک است. بنابراین 65 درصد اشتغال ما در معرض آسیب است، زیرا بنگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند؛ بالای 81 درصد هم در برخی شهرهای ایران مشاغل غیررسمی دارند؛ از سوی دیگر هر میزانی که بانک مرکزی یا مرکز آمار به عنوان رقم تورم اعلام می‌کند باید همان میزان به اضافه مبلغی دیگر به رقم دستمزد کارگری اضافه شود تا اوضاع معیشتی کارگران دچار بحران نشود.
بالا و پایین کردن غیرکارشناسی شده تعرفه ها به صادرات کشور ضربه مهلکی وارد می کند؛ در حالی که دولت باید تصمیمات اساسی را در حوزه های مختلف اقتصاد با مشورت و نظرخواهی بخش خصوصی و در نظرگرفتن مشکلات عدیده آنها اتخاذ کند.
جذابیت صعود نرخ ارز برای صادرکنندگان، بحران بازار داخلی را رقم زد.
ایران کشوری است غنی از سرمایه ها و ثروت ملی و فرهنگ و پیشینه ای غنی که نخبگان و دانشمندان بزرگی از این خاک برخاسته و گنجینه ای از دانش و علم و بالندگی است و قطعا اغلب تولیدکنندگان در طول سالهای تحریم در زمینه تامین مواد اولیه از بسیاری از کشورها دچار مشکلات عدیده ای بوده اند؛ ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز نیز دشواری هایی را در زمینه تولید و واردات ایجاد کرد.
امروزه حضور در بازارهای جهانی به کمک شیوه های موفق و کارآمد که خود، نمایی از توانمندی اقتصادی کشورها را به تصویر می کشد، از جمله ضرورت های تطبیق با نظام بین المللی کنونی در عرصه های اقتصادی و صنعتی است..
رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را می‌توان مشوقی برای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی دانست، هر چند مالیات تنها مشکل این واحدها محسوب نمی‌شود، اما در نظر گرفتن نرخ صفر مالیات می‌تواند یکی از گره‌های این بخش را باز کند؛زمانی که تسهیلات مالی در اختیار بخش‌های تولیدی قرار نگیرد، طبعا قدرت خرید مردم نیز کاهش می‌یابد، در حالی که پولی که به تولید داده می‌شود توسط آن بخش به نیروی انسانی منتقل خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید