صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۰:۲۱
کد خبر: 4048
گزارشگر: 213
۷۱۷۵
۰
۰
۱۲
یادداشت

کودک همسری و «خشونت جنسی»/کودک؛ در کدام بستر؟

کودک همسری و «خشونت جنسی»/کودک؛ در کدام بستر؟
شاید یکی از اقشاری که در جامعه ما بیش از همه مورد ستم واقع‌شده‌اند، کودک دخترانی هستند که به دلیل فقر، هنجارهای اجتماعی و انگارهای فرهنگی برخی از خانواده‌ها، اجتماعات و قوانین حاکم ازدواج آنان مشروع تلقی شده است؛ در حالی که یکی از پیامدهای این ازدواج‌ها «خشونت جنسی» است.

کودک_همسری در کدام بستر؟

فکر می‌کنم یکی از اقشاری که در جامعه ما بیش از همه مورد ستم واقع‌شده‌اند، کودک دخترانی است که به دلیل فقر، هنجارهای اجتماعی و انگارهای فرهنگی برخی از خانواده‌ها، اجتماعات و قوانین حاکم ازدواج آنان مشروع تلقی شده است.

قبل از هر چیزی می‌توان گفت برخی از افراد ممکن است به دیگران آسیب بزنند؛ اما بر اساس پس‌زمینه اجتماعی-فرهنگی و باورهایشان، عملشان را به‌مثابه خشونت درک نمی‌کنند. ازدواج کودکان یکی از این کردارها یا اعمال است. در اینجا دیگر این عمل ماهیتی بین فردی ندارد، بلکه به لحاظ ساختاری تعیین یافته است، به این معنا که برای شناخت آن، طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه نباید سراغ افراد و نیت‌های آنان رفت بلکه باید به دنبال کارهای اجتماع‌محور رفت.

به زبان ساده‌تر نباید افراد را سرزنش کرد که چرا دست به این عمل می‌زنند و در زندگی زناشویی‌شان خشونت می‌ورزند –سرزنش قربانی-، بلکه باید سراغ هنجارها، انگارهای فرهنگی و قوانینی رفت که نقش زنان و مهم‌تر از آن حقوق کودکان و زنان را در جامعه تعریف می‌کنند. بر اساس این انگارها زن خوب زنی است که زود ازدواج کند، نقش‌های او در قالب همسرداری، خانه‌داری و مراقبت از بچه‌ها تعریف‌شده است، نه اینکه می‌تواند به دنبال تحصیلات، اشتغال و سایر حقوقش برود. این انگارها درباره ماهیت و حقوق زنان است، که آنان را تابع یا مادون مردان تعریف می‌کند.

کودک همسری و خشونت جنسی

فمینیست‌ها در بنیادی‌ترین سطح جامعه بر مردسالاری (patriarchy) انگشت گذاشته‌اند. به باور آنان در جوامع مردسالار اساساً زنان به‌مثابه مال یا ابزارهای مردان تلقی می‌شوند بدون هرگونه حق‌وحقوقی.

مردسالاری در بین اجتماعات یک جامعه به یک‌میزان و اندازه وجود ندارد، بلکه از یکی به دیگری متفاوت است. در کشور ما دو سر طیف میزان مردسالاری احتمالاً مناطق و محله‌های شمال شهر تهران و اجتماعات روستایی و عشایری و مناطق حاشیه شهرها است.

در اجتماعات شمال شهر تهران به دختران نه‌تنها در قالب نقش‌های یادشده نگریسته نمی‌شود، بلکه انواع فرصت‌ها و امکانات برای خود-آیینی در اختیار آنان است (تقریباً یعنی بتوانند به دنبال علایق و اهدافشان بروند)، درحالی‌که در اجتماعات دسته دوم نه‌تنها زنان به لحاظ اجتماعی و فرهنگی در قالب نقش‌های یادشده نگریسته می‌شوند، بلکه از بسیاری از امکانات اساسی همچون غذای مناسب یا آموزش محروم هستند، فرصت‌ها دیگر پیش کش.

در اجتماعات فقیر به این دسته از دختران به‌مثابه بار اقتصادی نگریسته می‌شود و خانواده می‌خواهند با ازدواج دادن آن‌ها میزانی از این بار بکاهند مانند کاستن از هزینه‌های خوراک، معاش، آموزش و مانند این‌ها. لذا انگاری‌های فرهنگی و هنجارهای اجتماعی در بطن یک حیات مادی عمل می‌کنند، بدون اینکه برای آن‌ها جهت علی قائلم باشم.


یکی از پیامدهای این ازدواج‌ها خشونت جنسی است. بر اساس تعاریف موجود و قوانین برخی از کشورها رابطه جنسی اجباری در روابط زناشویی نوعی از تجاوز است و هرگونه رابطه جنسی در قالب ازدواج کودکان نیز تجاوز به‌حساب می‌آید
، چراکه کودکان آن‌قدر به بلوغ در ابعاد مختلف آن همچون جسمی، عاطفی، هیجانی و اجتماعی نرسیده‌اند که خواهان این روابط باشند و پیامدهای دهشتناک آن را درک کنند، البته این به معنی آن نیست که کودکان قادر به درک ماهیت نابرابرانه یا بهتر است بگویم ستمگرانه این روابط نیستند./

نویسنده: فرشید خضری(دانشجوی دکتری جامعه شناسی )

 

انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران
https://www.asianews.ir/u/26Z
اخبار مرتبط
حضور زنان در میدان انتخابات نه از جهت جنسیت؛ بلکه بایست از منظر انسانیت مورد استقبال همگان قرار گیرد ، استقبالی برای انتخاب شوندگان و همچنین انتخاب کنندگان چرا که امروزه در جامعه‌‌ی جهانی، دیگر موضوع جنسیت مطرح نبوده و هر انسانی می‌تواند هر تخصص و یا حتی شغلی را که بخواهد با اختیار کامل برگزیند.
پژو ۲۰۸ که بهترین خودروی شهری منتخب زنان شده، سال گذشته هم خودروی سال اروپا معرفی شده بود.
اپلیکیشن پشتیبانی اضطراری از زنان (KADES) که توسط وزارت کشور ترکیه برای حمایت و یاری‌رسانی به بانوان در برابر هرگونه خشونت، خطر و تهدید در سال 2018 راه اندازی شده‌است، اکنون به شش زبان ترکی، انگلیسی، فارسی، عربی، فرانسوی و روسی خدمات ارائه می‌کند.
فقر زنان یکی از مسائل مهم در دنیای امروز است. فقر زاییده‌ی مناسبات اجتماعی نابرابر است که به توزیع نابرابر منابع، حق و حقوق و مسئولیت اجتماعی می‌انجامد. مناسبات اجتماعی دربرگیرنده‌ی منابعی است که در جامعه وجود دارد و فقرا به ویژه زنان فقیر غالبا از دسترسی به منابع یا مالکیت آن محروم‌اند و به ناچار وابسته به مناسباتی می‌شوند که ایشان را تحت سرپرستی و نیازمند حمایت نگه می‌دارد.
همچنانکه که اظهارات برخی مقام‌های دولت و همچنین جامعه‌شناسان ایران حاکی از افزایش خشونت خانگی و خودکشی‌ میان زنان و کودکان است و رییس سازمان امور اجتماعی گفته است در حوزه خشونت خانگی از سال ۹۰ تا ۹۸ افزایش مشاهده می‌کنیم و ۲۴ درصد معاینات، موارد خشونت خانگی افزایش داشته است، معصومه ابتکار این موضوع را رد کرده و گفته است آمار در ایران بالا نیست.
دون ژوان فردی است که قادر به برقراری ارتباط عاطفی عمیق و عشق ورزیدن به شریک جنسی خود نیست و یکی از مهمترین اختلالات شخصیت که منجر به دون ژوانیسم و هرزه گری جنسی در مردان می شود اختلال شخصیت خودشیفته (narcissistic) است.
خشونت علیه زنان دارای معلولیت به ندرت گزارش می‌شود و هنگامی هم که گزارش می‌شوند، موانع متعددی اجرای عدالت را تهدید می‌کند؛ همچنین به نظر می‌رسد مسئولان اجرای قانون، ابزار و تجهیزات لازم برای مقابله با خشونت علیه این زنان را ندارند.
نه فقط ما؛ که باقی مردم جهان هم درباره‌ی هیچ کشوری کمتر از کره شمالی نمی‌دانند و سرزمینی که مدت‌هاست انگار حساب خودش را از جهان جدا کرده و چنان محصور است و دیکتاتوری سرسختی دارد که حتا به زحمت می‌توانیم تصور کنیم به دور از چهار تصویر کلیشه از میدان‌های اصلی پیونگ‌یانگ که بزک و دوزک شده‌اند، این سرزمین واقعا چه شکل و شمایلی دارد و به همان میزان از زندگی مردم عادی و زنان کره شمالی هم بسیار اندک می‌دانیم.
برخی زنان ایرانی تبار آمریکایی که به دلایلی به دلیل مهاجرت خود یا خانواده شان هم اکنون در آمریکا زندگی می کنند، نقش های کلیدی و تعیین کننده ای در برخی کرسی های سیاسی اجتماعی ایالات متحده ایفا کرده اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید