صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۳
کد خبر: 4051
گزارشگر: 213
۱۳۱۱
۰
۰
۵
اوج گیری کرونا در ایران بعد از تعطیلات نوروزی

تهران در وضع قرمز کرونا؛ اسامی شهرهای قرمز و نارنجی/آیا واکسن کواکس به داد ایران می رسد؟

تهران در وضع قرمز کرونا؛ اسامی شهرهای قرمز و نارنجی/آیا واکسن کواکس به داد ایران می رسد؟
آخرین وضعيت شهرستان‌ها در اپلیکیشن ماسک قرار گرفت و بر این اساس ۴۲ شهرستان شامل ۷ مرکز استان شامل تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان از ۱۶ فروردین امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند؛ اوج گیری موج چهارم کرونا در ایران در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از بارگیری و ارسال اولین محموله واکسن کرونا توسط برنامه کوواکس به ایران خبر داد.

تهران در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت

 آخرین وضعیت شهرستان‌ها در اپلیکیشن ماسک قرار گرفت. بر این اساس ۴۲ شهرستان شامل ۷ مرکز استان شامل تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان از ۱۶ فروردین امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

 آخرین وضعیت شهرستان‌ها در اپلیکیشن ماسک قرار گرفت. بر این اساس ۴۲ شهرستان شامل ۷ مرکز استان شامل تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان از ۱۶ فروردین امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

همچنین ۵۴ شهرستان از جمله ۶ مرکز استان (اردبیل، بجنورد، کرمان، رشت، همدان و یزد) از امروز نارنجی شدند.

هم‌اکنون ۸۸ شهرستان قرمز، ۱۳۹ شهرستان نارنجی، ۱۹۸ شهرستان زرد و ۲۳ شهرستان آبی هستند.

به گزارش آسیانیوز به نقل از تجارت نیوز، موج چهارم کرونا با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی به سمت نیمه شرقی کشور است. استفاده از ماسک، خودداری از دورهمی و مراسم عروسی و سوگواری ضروری است. استفاده از وسایل نقلیه عمومی پر ازدحام، خوردن غذا در رستوران و حضور در اماکن پرجمعیت و بخصوص سرپوشیده از عوامل اصلی انتقال کرونا است.

ارسال ۷۰۰ هزار دوز» واکسن آسترازنکا به ایران

اوج گیری موج چهارم کرونا در ایران در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از بارگیری و ارسال اولین محموله واکسن کرونا توسط برنامه کوواکس به ایران خبر داد و سوال این است که آیا محموله واکسن برای موج تازه مرگ و میر و ابتلای کرونا در ایران کافی خوااهد بود؟

کیانوش جهانپور روز یکشنبه در توییتر اعلام کرد که اولین محموله واکسن تهیه شده از ساز و کار کوواکس شامل بیش از ۷۰۰ هزار دوز واکسن آکسفورد/ آسترازنکا از مسیر آمستردام به مقصد تهران، بارگیری و ارسال شد.

به گفته وی، مجموع سفارش خرید ایران از سبد کواکس بالغ بر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا است و این ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا را نیز شرکت «اس کا بیو» کره جنوبی تولید کرده.

روز ۱۲ فروردین نیز پنجمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» به ایران ارسال شد که شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا بود. با این حال کندی روند واکسیناسیون در ایران انتقادات و هشدارهای زیادی برانگیخته است. برخی مقامات نظام پزشکی ایران از «فرصت‌سوزی» در واردات واکسن کرونا خبر داده‌اند.

ایران هنوز آمارهای به روز شده واکیسناسیون را منتشر نکرده، اما تا روز ۷ فروردین تنها ۱۶۱ هزار و ۶۰۱ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده بود که معادل کمتر از دو دهم درصد کل جمعیت ایران است.

مجموع واکسن‌های کرونای وارد شده به کشور نیز با احتساب محموله ۷۰۰ هزار دوزی آسترازنکا، یک میلیون و ۶۸۵ هزار دوز است که با توجه به آزمایشی بودن ۱۰۰ هزار دوز واکسن کوبایی، تعداد واکسن‌های قابل تزریق برای جمعیت هدف یک میلیون ۵۸۵ هزار دوز می‌شود.

این در حالی است که برخی همسایه‌های ایران به روند واکسیناسیون جمعیت خود شتاب داده‌اند. برای نمونه جمهوری آذربایجان که هفته گذشته تنها نیم میلیون دوز واکسن به شهروندان تزریق کرده بود، روز یکشنبه این رقم را به نزدیک یک میلیون نفر رساند که بیش از نیمی از آنها دوز دوم واکسن دریافت کرده‌اند و چهار میلیون دوز واکسن نیز اواسط هفته گذشته وارد کشور شد.

همچنین ترکیه تاکنون ۱۱.۵ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده و ۸.۵ درصد آنها نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

عربستان نزدیک ۵ میلیون نفر، امارات ۸.۵ میلیون نفر، قطر۹۰۰ هزار نفر، کویت۶۰۰ هزار نفر و بحرین ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/272
اخبار مرتبط
علی‌رغم اعلام ورود به موج چهارم کرونا پس از مسافرت های نوروزی، از سوی معاون وزیر بهداشت، حسن روحانی امروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که تنها دو استان کشور وارد موج چهارم کرونا شدندو با ابراز نگرانی از جهش ویروس کرونا تأکید کرد: «ما در این یکی دو استانی که اکنون شروع جهش چهارم را مشاهده می‌کنیم، مانند یک خط مستقیم بالا می‌رود و انحنا ندارد و کج نیست
ایرانی‌ها در پایان تعطیلات نوروزی، ۱۳ فروردین‌ماه را که «روز طبیعت» نام‌گذاری شده است، به‌عنوان «سیزده به‌در» به دورهمی در طبیعت می‌گذراندند و بسیاری آن را به‌معنای «سیزدهم به‌سوی در و دشت شدن» می‌دانند و حالا دومین سال است که با همه‌گیری کرونا، ضروری است که برای حفظ جان و سلامت خود و دیگر شهروندان، از اجرای این رسم معمول «به در و دشت شدن» و گذراندن روز سیزدهم فروردین‌ماه در طبیعت هم مانند بسیاری از موارد معمول دیگر صرف نظر کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه ضمن خبر دادن از شناسایی بیش از ده هزار مبتلای دیگر به کرونا اعلام کرد که در حال حاضر ۸۱ شهر در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی هستند؛ البته سازمان نظام پزشکی وضعیت کرونا در کشور و آمار مرگ و میر را سه یا چهار برابر آمار رسمی که به رسانه ها داده می شود، بیان می کند.
وزارت بهداشت با اشاره به «خلف وعده‌» جهانی در تهیه واکسن کرونا از جمله توسط کشورهای روسیه و هند، شکست در اجرای برنامه ملی واکسیناسیون تا پایان سال ۱۳۹۹ را رسما تایید کرد؛ این در حالی است که منتقدان و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی چندی پیش تاکید کردند که عدم وجود واکسن فایزر در این میان یک خلاء مهم به شمار می‌رود.
​همه مسافرانی که از قبل به شهرهای قرمز و نارنجی جدید سفر کرده اند، ظرف مدت ۷۲ ساعت فرصت خواهند داشت، به مبدا خود برگشته در غیر اینصورت جریمه خواهند شد.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در تعطیلات نوروزی از هر گونه سفر غیر ضرور پرهیز کنید. افراد از دست دادن ، بوسیدن و در آغوش گرفتن عزیزان خودداری کنند.
بر اساس نتایج یک «مطالعه کشوری» که توسط پژوهشگاه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد انجام و نیمه بهمن ۹۹ آماده شده است، ۱۸ درصد از افراد بالای ۱۸ سال گفته‌اند که به کرونا مبتلا شده‌اند و «۱.۵ درصد اعلام کرده‌اند از اعضای خانواده آنان کسی بر اثر کرونا فوت کرده است».
مسعود کبیری، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، گفت ادعای آموزش وپرورش در تمام کشورها این است که فرزندانتان را به ما بسپارید، ما فارغ از وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده به آنها آموزش می‌دهیم و خلا را جبران می‌کنیم اما هم‌اکنون در ایران وضعیت اینگونه نیست و اوضاع نشان می‌دهد سرمایه گذاری‌های خانواده‌ها در بهبود عملکرد تحصیلی فرزندانشان بسیار تأثیرگذار است و هم اکنون ۳۰ درصد دانش آموزان ایرانی به حداقل توانایی‌های سواد» نمی‌رسند.
حمید سوری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بیشتر نتایج تست‌های سریع کرونا «کاذب» است، درباره شیوع بیشتر این بیماری از طریق افراد ناقلی که این تست‌ها را در دست دارند، هشدار داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید