صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۵
کد خبر: 4059
گزارشگر: 213
۱۱۰۲
۰
۰
۵
وضعیت بازار سرمایه در آستانه مذاکرات وین

بورس در رویای سبز شدن و نشانه های مبهم توافق با آمریکا

بورس در رویای سبز شدن و نشانه های مبهم توافق با آمریکا
امروز بورس تحت تاثیر نشست وین قرار دارد و تحولات امروز بازار سهام به اخبار دیپلماتیک بستگی دارد.

در روز دوشنبه شاخص کل بورس 6 هزار و 733 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 262 هزار واحد رسید تا هفتمین روز نزولی پیاپی را پشت سر بگذارد. شاخص کل هم‌وزن نیز 945 واحد پایین آمد و در رقم 438 هزار و 974 واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس 12 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 919 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 40 نماد رشد قیمت و 325 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 8 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 67 درصد بازار افت قیمت داشتند.

سه شنبه و نفس تازه در بورس

این در حالی است که امروز بعد از روند فرسایشی معاملات بازار سهام در روزهای ابتدایی هفته امروز بورس به سیگنال‌های مثبت واکنش نشان داد و مثبت شد.

در جریان معاملات دیروز تحرکات مثبتی در برخی از نمادهای شاخص‌ساز مانند شستا و کچاد ایجاد شد. شاخص‌کل نیز بعد از روند فرسایشی روزهای اول هفته به محدوده مقاومت رسیده بود و خبر مذاکره ایران در وین نیز در بازگشت روند بی‌تاثیر نبود.

در ۱۵ دقیقه ابتدایی معاملات امروز شاخص کل حدود ۴ هزار واحد رشد کرد اما شاخص هم‌وزن هنوز روندی نزولی دارد. در جریان معاملات امروز ۳۴۰ نماد در رنج منفی و ۱۱۴ نماد در رنج مثبت معامله می‌شوند اما نقدشوندگی در نمادهای کوچک به شدت پایین است.

به نقل از تجارت نیوز، امروز ایران در وین پیرامون لایحه برجام مذاکره می‌کند و این احتمال وجود دارد که در صورت توافق در بلندمدت قیمت دلار کاهش پیدا کند اما کارشناسان عقیده دارند با توجه به تورم انتظاری و حجم نقدینگی، احتمال ریزش قیمت دلار پایین‌تر از ۲۰ هزار تومان کم است.

اما سئوال اینجاست که روند مثبت بورس پایدار است؟

کارشناسان عقیده دارند واکنش مثبت بورس به سیگنال‌های مثبت مقطعی است زیرا دامنه نوسان نامتقارن اجازه اصلاح به بازار سهام نمی‌دهد. کارشناسان عقیده دارند اگر دامنه نوسان نامتقارن تغییر کند روند بورس متعادل‌تر می‌شود.

روز گذشته در بورس شرکت‌های سیمرغ (سیمرغ)، سیمان مازندران (سمازن) و سیمان دشتستان (سدشت)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های بیمه پاسارگاد (بپاس)، سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) و سیمان لار سبزوار (سبزوا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای خودرو (ایران خودرو)، ساربیل (سیمان آرتا اردبیل) و وصنعت (سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار
عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه 2 هزار و 798 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورسکاهش ارزش صف‌های بازار
در پایان معاملات دوشنبه 336 نماد صف فروش و تنها 8 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه 21 درصد کاهش یافت و به رقم 82 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 21 درصد کاهش یافت و 2 هزار و 880 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها
در روز دوشنبه شرکت صنعتی دوده فام (با نماد معاملاتی شصدف) با صف‌ خرید 17 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شصدف، سدشت (صنایع سیمان دشتستان) و سیمرغ (سیمرغ) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها
روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به حساپا (خودروسازی سایپا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 71 میلیارد تومانی داشت. پس از خساپا، خزر (فنرسازی زر) و سنیر (سیمان سفید نیریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز
دیروز شاخص کل برای هفتمین روز پیاپی ریزش کرد اما از شتاب نزول آن کاسته شد. در یک ساعت پایانی سمت تقاضای بازار تقویت شد که نشانه خوبی برای بازار است. نمادهای بزرگی چون فولاد، فملی و شستا در یک ساعت پایانی با تقاضا مواجه بودند.

روز گذشته خروج پول حقیقی ادامه یافت و برای هفتمین روز متوالی شاهد خروج حقیقی‌ها از بورس بودیم. اما رقم خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی نسبت به روز قبل کاهش 22 درصدی داشت و به رقم 494 میلیارد تومان رسید. بنابراین رشد تقاضا در دقایق پایانی و کاهش رقم خروج پول حقیقی نشانه‌های مثبتی برای سهام‌داران است. خاصه اینکه رقم صف‌های فروش پایان معاملات نیز نسبت به روز قبل کاهش 21 درصدی داشت. با این حال ناظران معتقدند بورس این روزها بیش از آن که متاثر از روندهای درونی باشد تحت تاثیر قیمت دلار و تحولات سیاسی است. نشست برجامی امروز بر بازارها سایه انداخته و نگاه سهام‌داران نیز به وین است. بنابراین امروز برای بورس روزی خاکستری است./

https://www.asianews.ir/u/27a
اخبار مرتبط
فضای سرمایه گذاری در بازار سهام اگر چه با تردید و ابهام روبه‌روست که همچنان بورس بازان در یک وضعیت خوش بینانه، منتظر محرک های قوی از جمله مذاکرات برجامی هستند؛ در حالی که اگر دولت به وعده‌هایش برای حجم تامین مالی از طریق فروش سهام شرکت‌های دولتی عمل کند احتمالا سال آینده یک سال رویایی از نظر عرضه‌های اولیه در بورس خواهد بود
رییس سازمان بورس گفت: مرحله دوم واریز سود سهام عدالت تا قبل از ماه رمضان انجام خواهد شد.
دهکده جهانی قصد دارد تا به ۵۰۰ نفر، به صورت رایگان، آموزش مهارتی، به همراه گواهینامه دانشگاه بین المللی «نورث وست» ارائه نماید.
در پایان معاملات امروز بورس سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان حدود دو درصد رشد کرد و بین نمادهای پرتراکنش قرار گرفت. همچنین با تاثیر هزار و ۲۵۵واحدی سومین نماد تاثیرگذار بر رشد شاخص شناخته شد.
در کشورهای مختلف، رابطه منطقی میان بازدهی بازارهای دارایی و بخش حقیقی اقتصاد وجود دارد. فاصله‌گرفتن غیرمنطقی این دو، نشانه وجود حباب در بازارهای دارایی است؛ بازار سرمایه در سال‌جاری با ابرنوسان روبه‌رو شد که هم در فاز کاهشی و هم در فاز افزایشی، بهره‌گیری از ابزار نرخ سود می‌توانست باعث ایجاد تعادل در بازار شود. اما شواهد حاکی از آن است که نه تنها از این ابزار استفاده نشد، رویکردهای دستوری تزریق نقدینگی به بورس در جهت حمایت حبابی در دستور کار قرار گرفت.
بورس امروز با تعادلی نسبی در عرضه و تقاضا شروع به کار کرد اما در ادامه روند معاملات تقاضا در شاخص‌سازان افزایش یافت و با مثبت مواجه شد. اما آینده بورس چه خواهد شد؟ چه سناریوهایی مطرح است؟
با تداوم روند اصلاحی قیمت سهام و از آن بدتر کاهش نقدشوندگی سهام و قفل شدن سرمایه‌های در صف فروش، باز هم بازار بهانه‌جویی‌ها درخصوص دلایل متوقف نشدن این روند نزولی داغ شده است و این‌بار گویا صاحبان تریبون‌های مجازی، دیواری کوتاه‌تر از اوراق دولتی نیافته‌اند؛ به اصطلاح کارشناسانی که قصد دارند عرضه‌ اوراق دولتی را به‌عنوان مقصر اصلی روزهای منفی بورس تهران معرفی کنند.
ایران در سال ۹۹ روزگار متفاوتی را پشت سر گذاشت و روند حوادث به گونه‌ای غیرقابل‌پیش‌بینی پیش رفت؛ ویروس کرونا که البته تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داد، زندگی ایرانیان را هم با دشواری‌های فراوان روبه‌رو کرد، اما هجوم مردم به سمت بورس و راه‌یافتن اصطلاحات بازار سرمایه به زندگی روزمره مردم یکی از پدیده‌های سال ۹۹ در جامعه ایران بوده‌ است؛ در حالی که از ماه‌ها پیش ورق برگشت و نه‌تنها سودهای حاصل‌شده که حتی سرمایه مردم هم از بین رفت.
چندی پیش علی دهقان‌دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر دامنه نوسان توسط شورای عالی بورس خبر داد و گفت:مقرر شده تا دامنه نوسان خرید و فروش سهام از ۲۵ بهمن ماه از منفی دو تا مثبت ۶ درصد تغییر کند.
مدیر عامل شرکت فرابورس ایران گفت: اکنون سه شرکت در مرحله عرضه اولیه هستند اما براساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال شاهد عرضه اولیه حتمی دو شرکت در فرابورس خواهیم بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید