صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۲۱:۵۱
کد خبر: 4067
گزارشگر: 213
۲۳۳۴
۰
۰
۷
بهره‌برداری از معادن طلای ایران در سند توافق چین

مخازن طلای ایران به انحصار چینی ها در می آید

مخازن طلای ایران به انحصار چینی ها در می آید
شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت و معدن تهران اعلام کرد سرمایه‌گذاری یا بهره‌برداری از معادن ایران از جمله معادن طلا بخشی از سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین است.

بهره‌برداری از معادن طلا بخشی از توافق ۲۵ ساله با چین است

به گزارش آسیانیوز، شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت و معدن تهران اعلام کرد سرمایه‌گذاری یا بهره‌برداری از معادن ایران از جمله معادن طلا بخشی از سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین است.

شریعتی گفت: چینی‌ها مدت‌هاست در معادن کشور کار می‌کنند، اما فقط دولت از جزئیات بهره‌برداری معادن طلای ایران به دست چینی‌ها مطلع است.

او در گفت‌وگو با تجارت نیوز با تاکید بر «غیرشفاف» بودن قراردادهای چین با دولت ایران، اضافه کرد: «معادن طلای ایران با ذخایر بالا، بیشتر دولتی هستند و خواه‌ ناخواه اگر قراردادی در بخش تکنولوژی، فروش و سرمایه‌گذاری منعقد شود دولتی است و بخش خصوصی از مضمون قرارداد و اخبار آن مطلع نمی‌شوند.»

او ادامه داد: «نباید منافع‌مان را وقف کشورهایی مثل چین و روسیه کنیم و باید نوع تعامل‌مان را با دنیا به ویژه کشورهای اروپایی افزایش دهیم تا بتوانیم دست بالا را در قراردادهای اقتصادی داشته باشیم.»

هم اکنون ذخیره‌ قطعی طلا در معادن ایران، ۲۵۰ تن است که ازسوی بخش‌های دولتی، خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی استخراج می‌شوند.

این در حالی است که ۱۸ فیلم‌ساز ایرانی در بیانیه‌ای قرارداد ایران و چین را برخلاف منافع ملی و «فاقد وجاهت و مشروعیت» خواندند.

چالش‌ها و پتانسیل‌های قرارداد ۴۰۰ میلیاردی ایران و چین

در بخشی از این سند بر همکاری «در عرصه‌های مختلف دفاعی» تأکید شده است که نشان می‌دهد قرار است ایران با چین همکاری‌های نظامی داشته باشد.

اما در این سند و در مقایسه با بیانیه مشترک طرفین در سال ۹۴ که با عنوان «مشارکت جامع راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» منتشر شد، جزئیات کمتری به اطلاع عموم رسیده است.

در بیانیه مشترک سال ۹۴، در بندهای ۹ و ۱۰ ذکر شده بود که طرفین توافق خود در خصوص توسعه تبادلات سرمایه‌گذاری و تجاری را اعلام کرده و موافقت می‌کنند که بر اساس «یادداشت تفاهم تقویت همکاری‌های سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» همکاری‌های ملموس در زمینه اقتصادی، بانکی، سرمایه‌گذاری متقابل، فاینانس، معادن، حمل و نقل، ارتباطات، فضایی، صنایع تولیدی، توسعه بندرها، بهبود و توسعه شبکه راه‌آهن، راه‌آهن سریع‌السیر، کشاورزی، منابع آبی، حفاظت از محیط‌زیست، امنیت غذایی، بیابان‌زدایی، شیرین کردن آب دریا، استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی و انرژی‌های تجدیدپذیر را تقویت نموده و در زمینه تبادل تجربیات و فناوری آموزش نیروی انسانی همکاری می‌نمایند.»

این در حالی است که طرف چینی از مشارکت ایران به‌ عنوان کشور «عضو مؤسس» در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا تقدیر می‌کند، و دو طرف مایل‌اند همکاری خود در زمینه‌های مربوطه را تقویت نموده و به طور مشترک برای پیشرفت و شکوفایی منطقه آسیا تلاش نمایند.

از سوی دیگر عملکرد چین در سایر کشورهای جهان سوم، بسیاری از مردم و کارشناسان اقتصادی را نگران کرده که چین با این سند به‌مانند سایر کشورها، در ایران نیز نوع جدیدی از استعمار را پایه‌گذاری کند. استراتژی چین در این قبیل کشورها بر اساس هژمونی تجاری و ایجاد وابستگی حداکثری اقتصادی است.

رسول نفیسی، استاد جامعه‌شناسی توسعه در دانشگاه استرایر ویرجینیا در این مورد می‌نویسد که در این استراتژی قدرت مالی چین به‌عنوان ابزار گسترش قدرت تجاری - سیاسی و بدون هزینه‌های نظامی به کار گرفته می‌شود. این نوع رابطه که به نظر می‌رسد کم‌هزینه‌ترین و پردرآمدترین نوع روابط نامتقارن بین‌المللی است را اصطلاحاً «استعمار هوشمند» می‌نامند.

ایران و چین: هیاهوی بسیار بر سر هیچ؟

روابط ایران و چین در سال‌های پس از انقلاب روند رو به رشدی داشته است. چین در اکثر مواقع یکی از پنچ شریک بزرگ تجاری ایران بوده است. در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و تحت عنوان سیاست «نگاه به شرق» روابط سیاسی و اقتصادی ایران و چین افزایش قابل توجهی یافت. در این دوران شرکت‌های چینی توانستند در پروژه‌های متعددی در بخش‌های صنعتی و اقتصاد ایران مشارکت داشته باشند، بطوری‌که فقط در بخش انرژی قراردادهای متعددی بین وزارت نفت و شرکت‌های دولتی و خصوصی چین منعقد شد. شرکت‌های چینی فعالیت خود را در میادین مشترک ایران و عراق- میدان پارس جنوبی – و پروژه‌های ال ان جی ایران شروع کردند.

در دوران تحریم‌های دولت اوباما، شرکت‌های چینی اما صنعت انرژی ایران را ترک کردند. تاخیر متعدد شرکت‌های چینی در تکمیل پروژه‌های نفت و گاز ایران باعث شد، تا ایران با میلیاردها دلار ضرر روبرو شود. تاخیر شرکت‌های چینی در میادین مشترک با عراق نیز باعث شد تا عراق بتواند تولید بیشتری نسبت به ایران داشته باشد. همچنین تاخیر در بهره برداری و افزایش ظرفیت تولید در میادین مشترک این فرصت را برای رقیبان ایران فراهم کرد تا بتوانند با افزایش تولید، بخشی از سهم ایران را در بازار منطقه‌ای و جهانی به‌دست آورند./

https://www.asianews.ir/u/27r
اخبار مرتبط
۱۸ فیلم‌ساز ایرانی در بیانیه‌ای قرارداد ایران و چین را برخلاف منافع ملی و «فاقد وجاهت و مشروعیت» خواندند.
طی روزهای گذشته علاوه بر اعتراض‌ها در رسانه‌های مجازی و شهرهای کشور، صدها فعال مدنی و سیاسی هم با نوشتن طوماری آنلاین خطاب به رییس‌جمهور چین اعلام کردند که این توافق مردود است، ولی علی ربیعی، سخنگوی دولت مخالفت‌ها را عملیات روانی توصیف کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گزارش‌ها درباره مشارکت در حال شکل‌گیری چین با ایران را نگران‌کننده خواند.
در پی امضای سند همکاری‌های ایران و چین که روز گذشته توسط محمدجواد ظریف و وانگ یی، وزیر خارجه چین، رسید، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی متن ۵ صفحه‌ای این سند را منتشر کرد؛ از سوی دیگر عملکرد چین در سایر کشورهای جهان سوم، بسیاری از مردم و کارشناسان اقتصادی را نگران کرده که چین با این سند به‌مانند سایر کشورها، در ایران نیز نوع جدیدی از استعمار و ایجاد وابستگی حداکثری اقتصادی را پایه‌گذاری کند.
وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای نخستین بار بعد از سال ۱۹۸۹ میلادی با اعمال تحریم‌ علیه برخی مقام‌های چین به دلیل نقض حقوق بشر موافقت کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز این نخستین تحریم‌ اتحادیه اروپا علیه چین از زمان سرکوب اعتراضات میدان تیان آمن در پکن، پایتخت، است.
«فایننشال‌ تایمز» به نقل از مقام ارشد آمریکا نوشته است که صادرات نفت ایران به چین اکنون مدتی است که افزایش یافته است و باید متوقف شود.
گفت و‌گوی اخیر آسیانیوز با فریبا هشترودی، روزنامه نگار ‌و داستان نویس درباره یکی از سفرهای او به چین در اوایل دهه ۹۰ و زمان حکمرانی «دنگ شیائو پینک» رهبر چین در دهه های ۷۰ تا ۹۰ میلادی است. او از برخی مشاهداتش درباره آغاز تحولات عظیم در چین می گوید و اینکه در بخش هایی از این سفر از زبان «فن زنگ» نقاش بزرگ و شهیر چینی درباره روزگار تخریب آثار فرهنگی در دوران «مائو تسه تونگ»رهبر حزب کمونیست چین، روایت های جالبی را شنیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید