صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۲
کد خبر: 4076
گزارشگر: 213
۱۴۷۵
۰
۰
۸
برخی از اعضای ستاد ملی کرونا در پیک چهارم کرونا مقصر هستند

مسوول عدم جلوگیری از سفرهای نوروزی چه کسانی بودند؟/احتمال رسیدن مرگ و میر کرونایی به 600 نفر در روز

مسوول عدم جلوگیری از سفرهای نوروزی چه کسانی بودند؟/احتمال رسیدن مرگ و میر کرونایی به 600 نفر در روز
معاون وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین، ضمن هشدار دوباره در مورد افزایش مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا، برخی از اعضای ستاد ملی کرونا را در اوج‌گیری دوباره همه‌گیری مقصر دانست.

معاون وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین، ضمن هشدار دوباره در مورد افزایش مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا، برخی از اعضای ستاد ملی کرونا را در اوج‌گیری دوباره همه‌گیری مقصر دانست.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، در یک برنامه خبری تلویزیون گفت که برخی از اعضای ستاد ملی کرونای ایران «مانع از آن شده‌اند» که این وزارتخانه از تعطیلات نوروز برای پایین آوردن آمار کرونا بهره بگیرد.

او گفت: «تاکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه جا تعطیل بود امسال نیز همان گونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود.»

اما به گفته این مقام برخی از اعضای ستاد ملی که او گفت نمی‌تواند معرفی‌شان کند «مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم».

اکثر اعضای ستاد ملی کرونای ایران را وزرا و مقامات دولت حسن روحانی تشکیل می‌دهند، اما در کنار آنها دادستان کل کشور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده نیروی انتظامی، و رئیس سازمان حج و زیارت نیز می‌نشینند.

معاون وزارت بهداشت توضیح نداده است که اعضایی که مانع اقدامات ضروری شدند با چه توجیهی دست به این اقدام زده‌اند.

در اسفندماه ۹۹ و در روزهای منتهی به عید نوروز، مقام‌های دولتی باوجود هشدارهای کارشناسان، مانع جدید در جلوگیری از سفرهای نوروزی شهروندان ایجاد نکردند و تنها ضمن خواهش و التماس هشدار دادند که وضعیت کرونا پس از تعطیلات نوروز، به رفتار مردم بستگی دارد.

حال در چند روزی که از پایان تعطیلات نوروز می‌گذرد، وضعیت همه‌گیری در کشور بسیار وخیم شده است.

بر اساس تازه‌ترین اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه، ۱۷۴ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در ایران جان باختند، و طی همین مدت، ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد.

به گفته آقای حریرچی، تعداد شهرهای قرمز در کشور نسبت به دو سه روز گذشته سه برابر شده است: «در حال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹ شهر نارنجی و ۱۱ شهر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.»

ایرج حریرچی گفت: «شیب ابتلا به کرونا در کشور موشکی شده... و پیش‌بینی می‌کنیم موج چهارم بدتر از موج‌های قبلی باشد.»

او حتی پیش‌بینی کرده است که آمار روزانه مرگ و میر به ۶۰۰ نفر نیز برسد.

این در حالی است که منابع مستقل و حتی بعضی منابع رسمی بارها اعلام کرده‌اند که شمار قربانیان کرونا در ایران دست‌کم سه تا چهار برابر آمار رسمی است.

به گزارش آسیانیوز، همچنین مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.

خبرگزاری ایسنا نیز چند روز گذشته به نقل از وزارت بهداشت نوشت که «موج چهارم کرونا در بسیاری از مناطق غرب و مرکز کشور قطعی است و در حال پیشروی به سمت شرق کشور است».

کانال خبری وزارت بهداشت ایران دید و بازدید عید، مراسم عروسی یا عزا، تجمع در رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و رستوران هتل‌ها، استفاده از وسایل نقلیه عمومی به خصوص اتوبوس و قطار و پایین آمدن سطح مراقبت‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را از مهم‌ترین دلایل خیز جدید کرونا در کشور معرفی کرده بود.

بسیاری از کارشناسان و حتی مقامات وزارت بهداشت نیز بارها درباره خیز دوباره کرونا به‌ویژه به دلیل شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته در صورت سفرهای نوروزی هشدار دادند.

با این همه ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های ویژه‌ای برای سفرهای نوروزی اعلام نکرد و بسیاری از مقامات از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، تنها به توصیه به شهروندان برای ماندن در خانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صورت دید و بازدید نوروزی بسنده کردند.

در حالی که عدم ممنوعیت سفرهای نوروزی از سوی مسوولان و تعیین شروط برای مسافرت، سبب افزایش مسافرت های نوروزی شد که در این راستا استاندار تهران درباره دستورالعمل رفت و آمد به شهر‌های قرمز و نارنجی بیان کرد: دستورالعمل دیگری درباره سفر‌های ضروری توسط کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد کرونا به فرمانداری‌ها ابلاغ شده است که براساس آن افراد باید دلایل خود را برای ورود و خروج از شهر‌ها را عنوان کنند تا فرمانداران شهر مبدا نسبت به دلایل ارائه شده، برگ خروج افراد را صادر کنند؛ البته به صورت محدود خواهد بود و مربوط به ایام بعد از تعطیلات خواهد بود؛ برای ایام تعطیلات هم دستورالعمل پخته‌ای در دستور کار قرار گرفته است که افراد بتوانند به صورت محدود و به منظور‌های خاص به شهر‌های قرمز و نارنجی رفت و آمد داشته باشند./


https://www.asianews.ir/u/27M
اخبار مرتبط
آخرین وضعیت شهرستان‌ها در اپلیکیشن ماسک قرار گرفت و بر این اساس ۴۲ شهرستان شامل ۷ مرکز استان شامل تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان از ۱۶ فروردین امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند؛ اوج گیری موج چهارم کرونا در ایران در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از بارگیری و ارسال اولین محموله واکسن کرونا توسط برنامه کوواکس به ایران خبر داد.
علی‌رغم اعلام ورود به موج چهارم کرونا پس از مسافرت های نوروزی، از سوی معاون وزیر بهداشت، حسن روحانی امروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که تنها دو استان کشور وارد موج چهارم کرونا شدندو با ابراز نگرانی از جهش ویروس کرونا تأکید کرد: «ما در این یکی دو استانی که اکنون شروع جهش چهارم را مشاهده می‌کنیم، مانند یک خط مستقیم بالا می‌رود و انحنا ندارد و کج نیست
راب مَک‌ایر، سفیر بریتانیا با انتشار عکسی توییت کرد: با توجه به وضعیت پاندامی، سیزده بدر را داخل باغ سفارت با خانواده‌ام می‌گذرانم. این روز یادآور اهمیت حفظ طبیعت است برای همه.
ایرانی‌ها در پایان تعطیلات نوروزی، ۱۳ فروردین‌ماه را که «روز طبیعت» نام‌گذاری شده است، به‌عنوان «سیزده به‌در» به دورهمی در طبیعت می‌گذراندند و بسیاری آن را به‌معنای «سیزدهم به‌سوی در و دشت شدن» می‌دانند و حالا دومین سال است که با همه‌گیری کرونا، ضروری است که برای حفظ جان و سلامت خود و دیگر شهروندان، از اجرای این رسم معمول «به در و دشت شدن» و گذراندن روز سیزدهم فروردین‌ماه در طبیعت هم مانند بسیاری از موارد معمول دیگر صرف نظر کنیم.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران از «عوارض شدید» واکسن کرونا در برخی از ایرانی‌ها خبر می‌دهد؛ در حالی که توضیح بیشتری در مورد این عوارض شدید و تعداد و درصد افرادی که دچار آن شده‌اند نداد.
سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه ضمن خبر دادن از شناسایی بیش از ده هزار مبتلای دیگر به کرونا اعلام کرد که در حال حاضر ۸۱ شهر در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی هستند؛ البته سازمان نظام پزشکی وضعیت کرونا در کشور و آمار مرگ و میر را سه یا چهار برابر آمار رسمی که به رسانه ها داده می شود، بیان می کند.
وزارت بهداشت با اشاره به «خلف وعده‌» جهانی در تهیه واکسن کرونا از جمله توسط کشورهای روسیه و هند، شکست در اجرای برنامه ملی واکسیناسیون تا پایان سال ۱۳۹۹ را رسما تایید کرد؛ این در حالی است که منتقدان و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی چندی پیش تاکید کردند که عدم وجود واکسن فایزر در این میان یک خلاء مهم به شمار می‌رود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید