صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۵
کد خبر: 4082
گزارشگر: 213
۱۳۲۴
۰
۰
۱۷
یادداشت/سیدمحمد شاهزاده صفوی

می نویسم فرهنگ، بخوانید قانون!

می نویسم فرهنگ، بخوانید قانون!
هرچند که یکی از مهم ترین پیش‌نیاز های ارتقا و اعتلای فرهنگ در هر جامعه ای "بحث آموزش" می باشد، اما آموزش به تنهایی راهگشای مسائل فرهنگی نخواهد بود و مهمتر از آموزش ، بحث "قانون" است.

در لغت نامه دهخدا و همچنین اشعار شاعران نامدار ایرانی همچون سعدی، فردوسی و ... واژه‌ی "فرهنگ" را با معانی دانش ، تربیت و مهارت می یابیم و این بدان معنی است که فرهنگ، دانشی اکتسابی می باشد و نه داشته ای ذاتی. در اثبات این نظر که فرهنگ مقوله ای است اکتسابی کافیست به تاثیر محیط پیرامونمان در ایجاد فرهنگ بپردازیم برای مثال خانواده‌ی کم فرهنگی را در نظر بگیرید که از ۴ فرزند ، ۲ فرزندشان از بدو تولد از خانواده خویش جدا و به خانواده ای با فرهنگ بالا تحویل داده شده با این اوصاف خواهیم دید که آن ۲ فرزند جدا شده از منظر فرهنگی تفاوت بسیاری با اعضای خانواده‌ی اصلی خویش خواهند داشت پس می توان گفت که "فرهنگ" بیش از آنکه به مسائل ژنتیکی مربوط باشد، تحت تاثیر محیط اطراف و محرک های آموزشی قرار خواهد گرفت.

هرچند که یکی از مهمترین پیش‌نیاز های ارتقا و اعتلای فرهنگ در هر جامعه ای "بحث آموزش" می باشد اما آموزش به تنهایی راهگشای مسائل فرهنگی نخواهد بود و مهمتر از آموزش ، بحث "قانون" است.

البته با آنکه قانون می تواند فرهنگ سازی کند اما اگر به درستی نوشته، اجرا و نظارت نشود فرهنگ یک جامعه را به نابودی می کشاند.

کشوری را در نظر بگیرید که مردمانش از دیرباز عادت به رفتاری غلط همچون انداختن آب دهان به معابر عمومی دارند ؛ آموزش در راستای فرهنگ سازی به تنهایی جهت رفع این عادت ناپسند کافی نیست و بایست در این چنین جامعه ای تدوینِ قوانینِ پیشگیرانه را نیز گنجاند. به عبارتی دیگر قانون ها پیش‌نیاز آموزش و فرهنگ سازی به شمار خواهند رفت.

اگر در مثال بالا [در رابطه با انداختن آب دهان در معابر عمومی] قانونی پیشگیراننده وضع گردد و به درستی نیز اجرا شود خواهیم دید که نینداختن آب دهان در نسل اول به صورت اجباری انجام می گردد و در نسل های بعدی تبدیل به فرهنگ عمومی خواهد شد؛ چرا که نسل اول به فرزندانشان [در بدو دوران تربیتی] آموزش خواهند داد که در صورت انداختن آب دهن به معابر عمومی جریمه خواهید شد لذا این حسن رفتار در مرور زمان و در نسل های بعدی به "فرهنگ" تبدیل می شود.

شهروندانِ قانون مدار، قانون را به علت دوری از جریمه و یا با انگیزه های فرهنگی رعایت می کنند و البته آن دسته از افرادی که قانون را صرفا به منظور "پرهیز از جریمه" رعایت می کنند ، در برخورد با شرایط مشابهی که قانونگذار مجازات و جریمه ای را وارد ندانسته رنگ عوض کرده و فرهنگ را به دست فراموشی می سپارند.

به هر روی اگر قانون به درستی نگاشته شود و ما نیز آن را تماما اجرا نماییم و همچنین نظارت صحیحی بر اجرای قانون از سوی متولیان امر انجام پذیرد ، رفتارهای پسندیده تبدیل به عادت می شوند و عادت نیز به مرور زمان فرهنگ عمومی را تشکیل و گسترش خواهد داد.

از دیدگاه نگارنده، قانون بیش از آموزش و حتی فرهنگ و یا هر آنچه که موجب ارتقای سطح فرهنگ می شود، اهمیت دارد./

سیدمحمد شاهزاده صفوی
https://www.asianews.ir/u/27X
اخبار مرتبط
حضور زنان در میدان انتخابات نه از جهت جنسیت؛ بلکه بایست از منظر انسانیت مورد استقبال همگان قرار گیرد ، استقبالی برای انتخاب شوندگان و همچنین انتخاب کنندگان چرا که امروزه در جامعه‌‌ی جهانی، دیگر موضوع جنسیت مطرح نبوده و هر انسانی می‌تواند هر تخصص و یا حتی شغلی را که بخواهد با اختیار کامل برگزیند.
حاجی فیروز یا "خواجه پیروز" شخصیتی است افسانه ای که هرساله عید نوروز با اندام لاغر، چهره ای سیاه ، کلاهی دوکی شکل ، کفشی نوک تیز و جامه ای سرخ رنگ به همراه دایره زنگی به خیابان ها می‌آید و به رقص و آواز می‌پردازد. معروف ترین آوازی که حاجی فیروز می‌خواند شعر "بشکن بشکنه؛ بشکن!" است.
برخی مسئولان و همچنین برخی از کارفرمایان، حق کارگران را همچون نوشابه ای گوارا می‌پندارند که بر روی آن نوشته شده "خنک بنوشید" دریغا که این حق خوردن ندارد و از زهر مار تلخ‌تر است.
کوتاه ترین ، به صرفه ترین و در عین حال مؤثرترین روش برای کنترل حوادث چهارشنبه سوری این است که کنترل مواد اولیه ساخت ترقه های پرخطر شامل اکلیل سرنج ، مواد آتشزا، فتیله و... را به مسئول "نظارت بر بازار روغن" بسپاریم ، خواهیم دید که به طرفة العینی طول نخواهد کشید که بساط ترقه‌ در سراسر بازار برچیده می‌شود و به دنبال آن، شهر از ترقه های پرخطر در امان خواهد ماند.
سلامتی، عبارتی است نام‌آشنا که در گذشته در پاسخ به پرسش "چه خبر" بکار می رفت؛ حال می خواست آن فرد سلامت باشد و یا بیمار ، پولدار باشد و یا فقیر ، خوشحال باشد و یا اندوهگین! به هر روی آن شخص با گفتن عبارت "سلامتی" موجی از انرژی مثبت را به سمت و سوی پرسشگر القا می‌کرد،اما این روزها است اگر از شخصی بپرسیم چه خبر؟ شاید پاسخ هایی متفاوت تر از گذشته بشنویم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید